کد خبر: ۷۵۸۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷

روسیه تهدید کرد گاز اروپا را قطع خواهد کرد

روسیه بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی و دومین تولید کننده برتر نفت خام در جهان است و هر اقدامی برای تحریم صنعت انرژی این کشور به شدت به اقتصادش ضربه می‌زند.
روسیه تهدید کرد گاز اروپا را قطع خواهد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

روسیه هشدار داد اگر غرب به تحریم‌هایش ادامه دهد و به ویژه تحریمی علیه نفت این کشور اعمال کند، مسکو ممکن است خط لوله اصلی گاز خود را به آلمان ببندد.

به گزارش بی بی سی، الکساندر نواک معاون نخست وزیر گفت که چنین اقدامی "پیامد‌های فاجعه باری" برای عرضه به دنبال دارد و قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

آمریکا در گفتگو با متحدانش در حال بررسی ممنوعیت خرید نفت از روسیه است.

اما آلمان و هلند روز دوشنبه با اجرای چنین طرحی مخالفت کردند.

اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کند.

پیشتر اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان امروز با هشدار درباره تحریم بخش انرژی روسیه گفت که اروپا عمدا از چنین اقدامی فاصله گرفته، چون این کار "امنیت انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد".

آقای شولتز که کشورش وابستگی زیادی به گاز روسیه دارد، می‌گوید تامین گاز اروپا در شرایط فعلی از راه دیگری امکان‌پذیر نیست و زندگی روزمره شهروندان به آن وابسته است.

آقای نواک نیز در تلویزیون دولتی روسیه گفت که در کوتاه مدت یافتن جایگزینی برای نفت روسیه در بازار اروپا غیرممکن است.

او گفت: "این کار سال‌ها طول می‌کشد، و برای مصرف‌کنندگان اروپایی در حال حاضر هم بسیار گران‌تر شده است". او هشدار داد که در نهایت، بیشترین آسیب متوجه مصرف‌کنندگان است.

آقای نواک گفت که روسیه حق دارد انتقام بگیرد و "پمپاژ گاز از طریق خط لوله گاز [موجود]نورد استریم ۱ را تحریم" کند.

او به تصمیم ماه گذشته آلمان در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ بین دو کشور اشاره کرد. آلمان اجازه لازم را برای شروع به کار این خط لوله صادر نکرد.

این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری قرار بود ظرفیت انتقال خط لوله زیردریایی نورد استریم ۱ از روسیه به آلمان را دو برابر کند. کار پروژه تمام شده، اما اگر آلمان مجوز بهره‌برداری از آن را صادر نکند، ممکن است بلا استفاده بماند، به تدریج در دریای بالتیک دچار فرسایش شود و ضرر هنگفتی به صاحبش، یعنی شرکت گازپروم روسیه و همین طور پنج شرکت انرژی غربی بزند که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

روسیه بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی و دومین تولید کننده برتر نفت خام در جهان است و هر اقدامی برای تحریم صنعت انرژی این کشور به شدت به اقتصادش ضربه می‌زند.

نگرانی سرمایه‌گذاران از تحریم، قیمت نفت خام برنت را روز دوشنبه به ۱۳۹ دلار (۱۰۶ پوند) در هر بشکه رساند، بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین