کد خبر: ۷۵۹۰۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۸
شرایط اسرائیل برای سوریه؛

جولان به شرط قطع رابطه با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: يک روز پس از بيانيه رسمی آغاز رسمی مذاکرات صلح اسرائيل و سوريه با میانجیگری ترکيه، دو مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی تاکید کرده‌اند که که از نظر آنها پیش شرط پایان اشغال بلندی‌های جولان آن است که سوريه از ايران فاصله گرفته و روابط خود را با حزب الله و (حماس) قطع کند. دولت سوریه تاکید کرده که این پیش شرط را نمی‌پذیرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، ایهود باراک وزيرجنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به راديوی سراسری اسرائيل گفت: «خروج سوريه ازدايره هم پيمانی با حکومت ايران، يک هدف استراتژيک و پر ارزش برای اسرائيل است».

تزيپی ليونی وزيرامورخارجه این رژیم نیز پس از دیدار با برنارد کوشنر همتای فرانسوی اش در پاریس مدعی شد: «اسرائيل مشتاق است که در صلح و فضای مسالمت با همسايگان خود زندگی کند ولی سوريه بايد درک کند که نمی‌تواند درعين حال به حمايت از ترور ادامه دهد و مناسبات پيشين خود با جمهوری اسلامی ايران و يا با حماس و حزب الله را هم دنبال کند».

تزيپی ليونی بار دیگر اين ديدگاه مداخله جویانه و تحریک آمیز حکومت تل آویو را را تکرار کرد که «مناسبات سوريه با حاکميت کنونی در ايران، مشکل آفرين و غيرقابل تحمل است».

بشار اسد رييس جمهوری سوريه هفته گذشته ضمن ابراز آمادگی برای صلح با اسرائيل برای بازپس گرفتن مناطق اشغالی از اين کشور تاکيد کرده بود که در هر حال، دمشق روابط نزديک خود را با تهران حفظ می کند.

بشاراسد در دمشق گفته بود درخواست‌های اسرائيل و ايالات متحده آمريکا برای لغو هم پيمانی با جمهوری اسلامی ايران و دورشدن از دوستی با تهران، «درخواست هايی اغراق آميز» هستند.

وی مناسبات کشورش را با ايران، گروه حزب الله لبنان و سازمان حماس «روابطی شجاعانه» توصيف کرده بود. وزير امورخارجه سوريه روز چهارشنبه اعلام کرده بود که اهود اولمرت نخست وزيراسرائيل درپيام‌هائی برای رهبر سوريه برای استرداد تمامی بلندی‌های جولان به سوريه ابراز آمادگی کرده است.

وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز روز پنجشنبه ضمن رد پیش شرط‌های مقامات تل آویو ابراز اطمینان کرد که بلندی‌های جولان به سوریه بازگردادنده خواهند شد. 

این در حالی است که آخرین نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هفتاد درصد ساکنان سرزمین های تحت اشغال صهیونیست‌ها با بازگرداندن جولان به سوریه مخالف هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین