کد خبر: ۷۵۹۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

یکتانت ۷۰ درصد سهام ایران سامانه را خرید

نشست خبری سرمایه‌گذاری یکتانت در ایران سامانه با حضور سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت، محمدمهدی دانا، مدیر کسب‌وکار ایران سامانه، عادل خالقی، بنیان‌گذار، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر فنی ایران سامانه و رضا جمیلی، سردبیر کارنگ به عنوان مدریتور برگزار شد.
یکتانت ۷۰ درصد سهام ایران سامانه را خرید
آفتاب‌‌نیوز :

در ابتدای این نشست، سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت در خصوص جزئیات سرمایه‌گذاری یکتانت بر روی ایران سامانه اظهار داشت: «یکتانت از سال‌های پیش به دنبال یک سری همکاری‌ها با ایران سامانه بوده زیرا از همان ابتدا می‌دیدیم که ایران سامانه خدمات متنوعی ارائه داده و این خدمات از سوی یک تیم قوی صورت می‌گیرد. اینکه یک مجموعه می‌تواند ۱۶ سال خدمات متنوعی را به تعداد بالایی از وب‌سایت‌ها ارائه دهد، نشان‌دهنده بزرگی کار آنها است. دلیل اصلی سرمایه‌گذاری ما، وجود تیمی حرفه‌ای به مدیریت آقای خالقی بوده که منجر به زیرساخت‌های فنی ایران سامانه شده است.

مدیرعامل یکتانت با اشاره به دیگر دلایل سرمایه‌گذاری گفت: «از دیگر مزیت‌های ایران سامانه اینکه با استفاده از تحلیل کلان داده‌ها و توسعه روش‌های جدید تبلیغاتی و به این ترتیب کسب‌وکارهای همکار می‌توانند نتایج بهتری از تبلیغات خود بگیرند. یکپارچه‌سازی‌های بین یکتانت و ایران سامانه بسیار می‌تواند به ما کمک کند. با یکپارچگی بین ایران سامانه و شرکت‌های زیرمجموعه ما مثل نجوا و تریبون هم می‌توانیم شاهد رد این کسب و کارها شویم و خدماتجذابی را به مشتریان ارائه بدهیم. همه این موارد منجر به این شد که با یک ارزش‌گذاری ۱۸ میلیاردی، ۷۰ درصد از سهام ایران سامانه را خریداری کنیم. لازم به توضیح است که ترکیب مدیریتی ایران سامانه هیچ تغییری بعد از این سرمایه‌گذاری نداشته و در کنار آقای خالقی و تیم ایشان، مسیر توسعه ایران سامانه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.»

در این نشست خبری، خبرنگار تبیان به موضوع نحوه کمک یکتانت به بهبود سئوی سایت‌هایی که با آنها همکاری می‌کنند پرداخت. محمدمهدی دانا، مدیر کسب و کار ایران سامانه در پاسخ به این سؤال خاطرنشان کرد: «ایران سامانه می‌تواند پیشنهادهایی از جنس سئو و زیرساخت ارائه دهد. بخشی از خدمات ما مربوط به نحوه تعامل ما با یکتانت و ابزارهای آن بوده و ما را قادر می‌سازد تا روندهای حوزه خبر را سهولت ببخشیم. همچنین می‌توانیم با انتقال دانش خود، افزایش بازدید برای سایت‌ها فراهم کنیم. لزوماً این کمک از جنس سئویی نبوده و می‌توانیم کاربری که وارد سایت می‌شود را کمک کنیم تا از صفحات بیشتری بازدید کند.»

خبرنگار نوپانا در بخش دیگری از نشست سؤال خود را این‌گونه مطرح کرد: «با توجه به دسترسی زیرساختی ایران سامانه به ۷۰۰ سایت، شامل سایت‌های خبری مهم از یک سو و نوع فعالیت یکتانت از سوی دیگر، این موضوع احتمال ایجاد انحصار در صنعت تبلیغات دیجیتال و رپورتاژ را بیشتر نمی‌کند؟» مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سؤال گفت: «من در دو بخش به این سؤال جواب می‌دهم. نخست اینکه ایران سامانه بیزینسی است که سیاست‌های خاص خود را و ما دخالتی در نوع تعامل آن با سایت‌ها نداریم. دوم اینکه از روز نخست فعالیت یکتانت اعتقاد ما این بوده که وجود رقیب در بازار موجب رشد همه می‌شود و رفتاری که تا به امروز داشته‌ایم نیز بر همین اساس بوده است. گاهی برخی وب‌سایت‌ها در قراردادهای مشترک بین ما و آنها از ما می‌خواهند که تعهداتی به آنها بدهیم که درآمد آنها را در بازه زمانی مشخص افزایش دهیم و درآمد تضمین شده‌ای به آن‌ها بدهیم تا به این ترتیب این سایت‌ها دغدغه درآمدزایی نداشته باشند و ریسک درآمد بر عهده یکتانت باشد. این موضوع باعث می‌شود که شرایط به سمت انحصار برود اما ما این انحصار را برای خود استفاده نکرده‌ایم و برای جلوگیری از انحصار ما سیستم RTB خود را توسعه داده و در اختیار مجموعه‌های رقیب قرار دادیم. به این ترتیب رقبای ما می‌توانند با استفاده از این سیستم از ظرفیت رسانه‌های یکتانت هم استفاده کنند. زیرا باور داریم که هدف ما این است که درآمدزایی ناشران را بیشتر کنیم و اگر یک شرکت تبلیغاتی دیگر بتواند کلیکی با قیمت بالاتر برای رسانه ایجاد کند ما مانع آن نمی‌شویم. ما معتقدیم که اگر درآمد رسانه بیشتر شود، تولید خبر آن رسانه نیز بیشتر می‌شود و مردم بیشتر به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند و کل کیک بزرگ‌تر می‌شود.»

جمیلی در بخش پایانی نشست، سؤالاتی را از حاضران در نشست پرسید. وی در بخشی از سخنان خود در خصوص موضوع سئو اظهار داشت: «اکوسیستم رسانه‌ای کشور یک تعداد بازیگر مشخص دارد. چیزی کمتر از ۱۰۰۰ رسانه چاپی، غیر چاپی و آنلاین. به نظر من بازی سئو یک بازی مجموع صفر است. یعنی در نهایت رقابتی را بین تعداد محدودی بازیگر ایجاد می‌کنیم و هر رسانه به دنبال آن است که یک خبری را زودتر منتشر کند تا بیشتر بازدید بگیرد. نظر شما درباره این موضوع چیست؟» مؤمنی در پاسخ به سؤال جمیلی اظهار داشت: «یک خبرگزاری از روز اول تأسیس، تمرکز خود را به موضوع سئو اختصاص داده‌اند و بخشی از ظرفیت بازار را در دست گرفته‌اند. یک خبرگزاری دیگر از روز اول می‌خواهد به کمک خبرنگارهای خبره، خبرهای باکیفیتی تولید کند. کاری که ما می‌خواهیم انجام بدهیم این است که وب‌سایت‌هایی که خبرهای خوبی تولید می‌کنند، ظرفیت سئویی خوبی را به آن‌ها ارائه بدهیم تا از این ظرفیت استفاده کنند. این اتفاقی است که به دنبال آن هستیم.»

وی در ادامه افزود: «موضوع دیگر که در حوزه سئو خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که خود زیرساخت فنی نیز باید برای سئو آماده باشد و یکپارچه‌سازی خدمات یکتانت و ایران سامانه به این موضوع کمک می‌کند. در سال گذشته این اقدام را برای رسانه‌هایی مثل فرارو انجام دادیم و از لحاظ سئویی تأثیر بسیاری بر کسب‌وکار آنها گذاشتیم.»

سردبیر کارنگ سؤال بعدی خود را به موضوع رقم سرمایه‌گذاری یکتانت برای سال ۱۴۰۱ اختصاص داد و مدیرعامل یکتانت دراین‌خصوص خاطرنشان کرد: «در حوزه سرمایه‌گذاری، معیارهای مشخصی تعیین کرده‌ایم که بر اساس آنها تصمیم می‌گیریم در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین برای هر کدام از این معیارها، حدی از حجم سهام‌داری تعیین شده و میزانی که می‌خواهیم در آن حوزه کار کنیم تعریف شده است. تمرکز ما با توجه به ویژن خود، سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ خواهد بود اما در کنار آن کسب‌وکارهایی که دیتای یکتانت بتواند به رشد آنها کمک کند یا آنها دیتای خاصی داشته باشند را نیز مدنظر داریم. هدف نهایی ما این است که به کمک سرمایه‌گذاری جدید بتوانیم سرویس بهتری در اختیار تبلیغ دهندگان خود گذاشته و دراین‌خصوص می‌توانم بگویم که تعداد سرمایه‌گذاری یکتانت در سال ۱۴۰۱ بسیار بیشتر از امسال و سال گذشته خواهد بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین