کد خبر: ۷۵۹۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۰

رییس‌جمهور: اختیار فروش اموال مازاد دولت به استان‌ها داده شد

رییس‌جمهور گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ به مدیریت استان‌ها این اختیار داده شده که با فروش اموال مازاد دولت در هر استان بخشی از منابع درآمدی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها را تأمین کنند.
رییس‌جمهور: اختیار فروش اموال مازاد دولت به استان‌ها داده شد
آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست خبری سفر استانی هیات دولت به مازندران که با حضور اصحاب رسانه این استان برگزار شد، اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۱ صندوقی را پیش‌بینی کردیم که زیر نظر استانداران در استان‌ها تشکیل می‌شود. در این صندوق آورده‌ای به عنوان تنخواه از سوی دولت به استان‌ها پرداخت می‌شود و منبع دیگر برای تزریق اعتبار به این صندوق درآمد‌های استان است.

وی منبع دیگر برای تزریق اعتبار به این صندوق را در آمد‌های استانی عنوان کرد و افزود: یکی از منابع درآمدی تعریف شده برای استان‌ها در این صندوق درآمد‌های معدنی و دومین منبع مد نظر نیز فروش اموال مازاد دولت است. یعنی اگر اموالی به عنوان اموال مازاد دولت در یک استان وجود دارد، مدیریت استان می‌تواند برای فروش آن استفاده کند تا طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ برای پروژه‌های استان هزینه شود. مازندران پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به این پروژه‌ها تشکیل همین صندوق است.

وی با تاکید بر این که بار‌ها اعلام کردیم وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و ادارات کل اموال مازاد را واگذار کنند، خاطرنشان کرد: قبلا روند به این شکل بود که پس از واگذاری، باید این پول به حساب خزانه واریز می‌شد که بهره بردن استان‌ها از این درآمد‌ها کمی دشوار بود. اما در بودجه ۱۴۰۱ روند را تغییر دادیم و گفتیم به حساب استان واریز شود و مرکز فقط نظارت کند.

ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران

رییسی با تأکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در استان گفت: یکی از بخش‌هایی که باید به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کمک کند بخش خصوصی است و ما سود بخش خصوصی را تضمین می‌کنیم. در حال حاضر یکی از مشکلات ما مسائل پیش روی سرمایه‌گذاری‌ها و مشکلات مربوط به صدور مجوزهاست که در صدا و سیما هم به آن پرداخته می‌شود.

رئیس جمهور تسهیل در صدور مجوز سرمایه‌گذاری از نکاتی دانست که باید جدی گرفته شود و ادامه داد: یک کارآفرین یا سرمایه‌گذار چرا باید با مشکل مواجه شود؟ این روند باعث می‌شود پشیمان شوند و به کشور‌های دیگر بروند.

رییس دولت سیزدهم با بیان این که دولت مساله تسهیل سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند، تصریح کرد: ما از سرمایه‌گذار خارجی دعوت می‌کنیم که در کشورمان فعالیت اقتصادی داشته باشد. چطور می‌شود سرمایه‌گذار داخلی مورد حمایت قرار نگیرد؟

وی با بیان اینکه بنای دولت حمایت از سرمایه گذاری و کارآفرینی است، به سرمایه‌گذاران توصیه کرد در صورت مشکل در روند دریافت مجوز به استانداری و بخش‌های دولتی مراجعه کنند. به همه سرمایه‌گذاران می‌گویم که دولت با تضمین اصل سرمایه و سود آن، بنا بر تسهیل امر سرمایه‌گذاری دارد. ما در بودجه ۱۴۰۱ هشت درصد رشد اقتصادی را هدفگذاری کردیم. این رشد اقتصادی از دو محل افزایش سرمایه‌گذاری در کشور و افزایش بهره‌وری اتفاق می‌افتد. بر همین اساس همه مدیران موظف هستند در سراسر کشور از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حمایت کنند و سرمایه‌گذار به هیچ عنوان نباید با مشکل مواجه شود.

ترسیم آینده روشن کشاورزی برای مازندران و گلستان

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشاورزی مازندران و سهم این استان در تأمین مواد غذایی کشور، اظهار کرد: در سفر به مازندران و گلستان بیشترین اعتباری که تخصیص داده شده مربوط به بخش کشاورزی بود که امیدواریم با این اقدامات مشکلات کشاورزان این دو استان برطرف شود. بخشی از اعتبارات برای انجام کار‌های علمی و ترویجی کشاورزی اختصاص یافت تا کشاورزی از این وضعیتی که در استان دارد خارج شده و متحول شود.

وی به روند شکل گیری در تعیین کشت محصول هم اشاره کرد و گفت: باید روندی شکل بگیرد که کشاورزان در درجه نخست بدانند چه نوع محصولی کشت کنند و در درجه دوم هم خرید محصول‌شان تضمین شود.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که در استان توسط مسئولان انجام می‌شود، وضعیت کشاورزی در مازندران و گلستان بهتر شود.

فرصت چهار ماهه برای تکمیل استادیوم وطنی قائمشهر

رییسی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره ضعف زیرساخت‌های ورزشی مازندران و خانه‌به‌دوشی تیم فوتبال نساجی در فصل جاری، گفت: سلام من را به هواداران نساجی برسانید. ما هم معتقدیم تیم نساجی باید زمین آبرومندانه مستقلی داشته باشد و این وضعیت که برای بازی‌های خانگی به استان‌های دیگر می‌رود خاتمه یابد. امروز از استاندار و وزیر ورزش پیگیر وضعیت کار استادیوم شدم، اما گزارشی که از روند اجرایی پروژه دریافت کردم را کافی نمی‌دانم. باید برای تکمیل ورزشگاه زمان تعیین کرد تا هم هواداران و هم اعضای تیم بدانند چه میزان باید منتظر بمانند.

رییس‌جمهور بر تکمیل ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر در چهار ماه آینده تاکید کرد و افزود: البته شاید پیمانکار ظرف مدت دو ماه پروژه را تحویل دهد. اما حداکثر زمانی که کار ورزشگاه باید به پایان برسد، چهار ماه است.

فرصت اقتصادی امیرآباد برای منطقه

رییس دولت سیزدهم منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد را امکان زیرساختی و اقتصادی مناسبی برای مازندران و منطقه توصیف کرد و گفت: معتقدم در حال حاضر این بندر با آن‌چه که باید باشد تفاوت دارد. امیرآباد باید هم مرکز تجارت و هم صادرات باشد تا در کنار واردات کالا‌های اساسی، محصولات کشاورزی مازندران هم صادر شود. در نشستی که در روسیه داشتم یکی از بنادر مورد نظر طرف روسی بندر امیرآباد بود که می‌تواند برای ارتباط منطقه مؤثر باشد.

وی بر توسعه زیرساخت‌های امیرآباد تاکید کرد و گفت: مسئولان استان این بندر را با توسعه زیرساخت‌ها آماده کنند تا این بندر مرکز صادرات برای این منطقه باشد.

رئیس جمهور درباره روند واردات غلات از بندر امیرآباد هم اظهار داشت: هرچند واردات کالا‌های اساسی مانند غلات هم انجام می‌شود، اما با توسعه کشت باید به سمت استقلال در تأمین کالا‌های اساسی حرکت کنیم. همیشه نمی‌توانیم در کالا‌های اساسی وارد کننده باشیم. از موضوعاتی که برای دولت هدفگذاری کردیم استقلال در کشت کالا‌های اساسی است تا احتیاج به واردات نداشته باشیم. این زمینه در جای جای کشور وجود دارد.

رییس‌جمهور با قدردانی از مردم و مسئولان استان و اصحاب رسانه بابت همراهی در این سفر یک روزه خاطرنشان کرد: این که در شورای اداری مدیران مصوبات سفر را اعلام می‌کنند به این دلیل است که هم مدیران پیگیر شوند، هم رسانه مطالبه‌گر باشند و هم مردم بدانند چه مصوباتی داشتیم و اجرای مصوبات به کجا می‌رسد. از استاندار و مدیران می‌خواهم به طور مستمر روند اجرای مصوبات را به مردم گزارش دهند تا در دور بعدی سفر شاهد باشیم آن‌چه در دور نخست بیان شد به مرحله اجرا رسید تا گام‌های بلندتری برداریم. از این که به دلیل شرایط کرونایی فرصت دیدار با اقشار مختلف مردم مازندران فراهم نشد عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم به زودی زمینه‌ای ایجاد شود تا این دیدار به شکلی بهتری انجام شود.

در سفر یک روزه هیئت دولت به مازندران وزرای کشور، آموزش و پرورش، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان و همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، معاون رئیس جمهور در امور مجلس، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رئیسی را همراهی کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین