کد خبر: ۷۵۹۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

جوان‌ترین رئیس جمهور شیلی سوگند خورد

گابریل بوریک چپ‌گرا در حالی روز جمعه به عنوان رئیس‌جمهور جدید شیلی سوگند یاد کرد که متعهد شد که به حرفهای همه طرف‌ها در این کشور گوش دهد و در عین حال همزمان با رقم خوردن چشمگیرترین تغییر سیاسی در شیلی از زمان بازگشت این کشور به دموکراسی در سه دهه پیش بعد از دیکتاتوری خونین آگوستو پینوشه، نسبت به چالش‌های پیش رو هشدار داد.
جوان‌ترین رئیس جمهور شیلی سوگند خورد
آفتاب‌‌نیوز :

 بوریک ۳۶ ساله که رهبر سابق جنبش اعتراضی در شیلی و قانونگذاری با خالکوبی مشهورش است، در ساختمان کنگره در شهر بندری والپارایسو کرسی ریاست جمهوری را از سباستین پینرا، رئیس جمهور در حال کناره گیری و میلیاردر تحویل گرفت؛ اتفاقی که او را به جوان‌ترین رهبر منتخبی که تا کنون در این کشور روی کار آمده تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بوریک در اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور شیلی از محل بالکن کاخ ریاست جمهوری موسوم به "لاموندا" در حالی که مشرف به جمعیتی اکثراً ماسک زده و پرچم به دست بود گفت: "راه پیش رو طولانی و سخت خواهد بود."

بوریک در سخنرانی فراگیری که در آن به مسائل مربوط به اقتصاد، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی پرداخت، با انرژی متعهد شد دولتی را رهبری کند که نماینده همه شهروندان باشد و تاکید کرد که دسترسی او فراتر از پایگاه حمایتی چپگرایش خواهد رفت.

او اظهار کرد: من همیشه به پیشنهادات کسانی که متفاوت با ما فکر می کنند گوش خواهم داد. من رئیس جمهور همه شیلیایی ها خواهم بود.

ظهور بوریک به ریاست جموری شیلی امید ترقی خواهان شیلی را که مدت‌ها پایگاه محافظه‌کاران حامی بازارهای آزاد و احتیاط مالی در منطقه بی ثبات آمریکای جنوبی بوده تقویت کرده اما همچنین این نگرانی را برانگیخته که دهه‌ها ثبات اقتصادی این کشور ممکن است از بین برود.

بوریس به عنوان کسی که رهبر یک ائتلاف گسترده چپگرا شامل حزب کمونیست شیلی است، قول داده که مدل اقتصادی مبتنی بر بازار را با هدف مبارزه با نابرابری که در پشت اعتراضات خشونت آمیز سال ۲۰۱۹ بود اصلاح کند، هرچند او در ماه های اخیر لفاظی های آتشین خود را تعدیل کرده است.

این کشور قطب تولید مس همچنین در پروسه تدوین مجدد قانون اساسی خود که به دوران پینوشه باز می گردد است؛ قانون اساسی که پشتوانه رشد بوده اما همچنین مقصر دامن زدن به نابرابری شناخته شده است.

بوریک گفت: "ما به قانون اساسی نیاز داریم که ما را متحد کند. قانون اساسی متفاوت از قانون اساسی که با خون، آتش و تقلب دیکتاتوری را تحمیل کرد.

کابینه بوریچ که اکثریت اعضایش زن هستند، روز جمعه سوگند یاد کرد و هیات هایی از آمریکا، اسپانیا، آرژانتین، پرو و ​​دیگران به این موضوع ناظر بر این مراسم بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین