کد خبر: ۷۵۹۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

علت توفان سرخ در چوپانان چه بود؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وزش باد شدید، تندباد و خیزش گرد و غبار در شرق استان، گفت: وزش تندباد باعث خیزش خاک‌های رس قرمز رنگ در منطقه و وقوع پدیده توفان سرخ در چوپانان شد.
علت توفان سرخ در چوپانان چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش از تداوم وزش باد شدید و تندباد در استان خبر داد و اظهار کرد: سامانه جوی از روز پنجشنبه در استان مستقر شده است. به علت اینکه این سامانه فاقد رطوبت است، در مناطق شرقی انرژی خود را به‌‍صورت باد تخلیه می‌کند، اما در غرب و مرکز استان بارش‌هایی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه پدیده غالب در استان وزش باد شدید و تندباد بود، گفت: سرعت وزش باد در برخی مناطق تا ۱۱۶ کیلومتر در ساعت هم رسید. همچنین در مناطقی مثل چوپانان باعث انتشار خاک‌های رس قرمز رنگ در هوا و پدیده توفان سرخ شد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه توفان سرخ قبلاً در مناطقی مثل کوهپایه و سگزی هم اتفاق افتاده، یادآور شد: ۱۶ کانون گرد و غبار با وسعت یک‌میلیون و ۹۰ هزار هکتار در استان شده، ضمن اینکه آب در رودخانه زاینده‌رود جاری نیست و اراضی کشاورزی کشت نشده، به همین علت کانون‌های گرد و غبار نقطه‌ای نیز در مناطق مختلف ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین شدت باد در محورهای جاده‌ای خور و بیابانک، جندق، انارک، نائین، چوپانان، اردستان، پادنا و حنای سمیرم، سگزی، کوهپایه، ورزنه و هرند گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری از آماده باش همه شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان مثل پلیس راه، هلال‌احمر و فوریت‌های پزشکی خبر داد و گفت: بر اساس اعلام پلیس راه، در بیش از ۲۰ مقطع جاده‌ها به‌صورت موقت بسته و باعث جلوگیری از خسارت جانی شد. در حال حاضر نیز محور یزد_انارک، انارک_ خور، نائین_انارک و اردکان به علت شدت تندباد به‌صورت موقت مسدود شده است.

وی با بیان اینکه افق دید در جاده‌های مناطق شرقی استان به علت وزش باد شدید نیم متر است، گفت: پلیس راه مجبور است به‌صورت موقت در این جاده‌ها اعمال محدودیت کند و خوشبختانه با پیش‌بینی و اخطارهای لازم و حضور به‌موقع پلیس خسارت جانی نداشتیم.

شیشه‌فروش با بیان اینکه شدت توفان و تندباد باعث خسارت‌هایی در استان شد، گفت: روز گذشته پرواز کاسپین از نجف به یزد، در فرودگاه اصفهان فرود اضطراری داشت و ۱۱۵ مسافر این پرواز با اتوبوس منتقل شدند.

وی همچنین از ورود خسارت به ۱۶۵ اصله درخت در مناطق شرقی و ۲۲۰ خودرو خبر داد و افزود: ۲۳ پایه برق و ۱۷ سقف شیروانی و دیوار باغ سقوط کرد و ۴ سازه گلخانه‌ای دچار آسیب شد، همچنین ۴۵۰ نفر در جاده‌ها اسکان اضطراری داده شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تداوم شدت وزش باد در استان و به‌ویژه مناطق شرقی خبر داد و گفت: این سامانه تا آخر سال فعال است و باعث بارش پراکنده و تندبادهای لحظه‌ای خواهد شد، به‌طوری‌که تا ۱۵ فروردین تندباد پدیده غالب است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین