کد خبر: ۷۵۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۸
مرتضی تمدن:

انکار رابطه نرخ سود و تورم معنا ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به اعتقاد یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم هیچ شخصی نمی‌تواند منکر رابطه بین نرخ سود بانکی و تورم شود. 

مرتضی تمدن این مطلب را در پاسخ به سخنان صمصامی سرپرست وزارت امور اقتصاد مبنی بر بی ارتبط بودن نرخ تورم و نرخ سود بانکی عنوان کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: «دریافت تسهیلات از 3 تا بالای 10 درصد قطعا روی قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است، پس چگونه می‌توان گفت این نرخ بر تورم تاثیر ندارد!».
نماینده شهرکرد در مجلس هفتم اظهار داشت: «نرخ سود تسهیلات مانند تیغ دو لبه است. اگر دریافت پول با تسهیلات پایین در جریان تولید قرارگیرد، قیمت تمام شده را پایین می‌آورد که این به نفع تولید است و بر کاهش تورم اثر مثبت دارد. اما در صورتی که همین پول صرف دلالی و واسطه گری شود، می تواند بر تورم دامن زند».

وی در پاسخ به این گفته سرپرست وزارت امور اقتصاد و دارایی مبنی بر اینکه در بسیاری از کشورها با توجه به افزایش نرخ تورم، نرخ سود بانکی در حال کاهش است، گفت: «باید توجه داشت این تسهیلات صرف چه کارهایی شده است».

تمدن افزود: «تسهیلاتی که در جریان تولید و کارهای اشتغال‌زایی قرارمی‌گیرد باعث افزایش ارزش افزوده در بدنه تولید شده و اثر کاهشی روی قیمت تمام شده کالا می‌گذارد در نتیجه آثار ضدتورمی به همراه دارد». 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: «زمانی که سود تسهیلات بانکی پایین باشد افزایش تقاضا زیاد شده در نتیجه موجب ورود نقدینگی به بازار کسب و کار می شود. این ورود نقدینگی در صورتی که صرف کارهای مولد و سرمایه گذاری برای تولید شود به رشد تولید می‌انجامد».

وی در مورد دلیل عدم ابلاغ نرخ سود بانکی به بانک‌ها از سوی بانک مرکزی گفت: «معمولا مراحلی از زمان تصویب قانون تا ابلاغ آن وجود دارد که به طور عادی باید طی شود بنابراین بعید می‌دانم که شایعه اختلاف میان رئیس بانک مرکزی و رئیس جمهور در این مورد صحت داشته باشد». 

به اعتقاد این نماینده اصولگرای مجلس هفتم تمام مراحلی که برای تصویب نرخ سود بانکی توسط رئیس جمهور دستور داده شده، کاملا علمی و قانونی است و این شایعات موجودیت دولت را ناجوانمردانه زیر سوال می برند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین