کد خبر: ۷۵۹۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
تبلیغات

سافت باکس چیست؟

سافت باکس‌ها توانستند انقلاب عظیمی در صنعت عکاسی و فیلمبرداری ایجاد کنند که این موضوع به صورت چشمگیری موجب افزایش کیفیت تصاویر و محتوای ویدیویی شوند. امروزه با گسترش اینترنت و به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و ایجاد سایت‌های اشتراک ویدئو، تولید محتوای حرفه‌ای با استفاده از نور مناسب و ایده آل بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. به جرأت می‌توان گفت که در قرن بیست و یکم عکاسی یا تولید محتوا بدون در نظر گرفتن مسائل نورپردازی و رعایت اصول نوردهی، تقریباً غیرممکن است.
سافت باکس چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

آیا با سافت باکس‌ها آشنا هستید؟ اگر قصد ورود به حوزه عکاسی یا فیلمبرداری را دارید و یا حتی می‌خواهید به عنوان یک بلاگر یا اینفلوئنسر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام شروع به فعالیت کنید، به هیچ عنوان از سافت باکس‌ها غافل نشوید؛ زیرا که می‌توانند با افزایش کیفیت محتواهایتان، موجب افزایش مخاطبان و در نتیجه افزایش رشد شما شوند. ما در این مقاله قصد داریم درباره سافت باکس ها، اهمیت نور در عکاسی و هم چنین قیمت و سایز‌های مختلف سافت باکس‌ها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

اهمیت بسیار زیاد نور در عکاسی
نورپردازی و رعایت اصول نوردهی در هنگام عکاسی و فیلمبرداری و تصویربرداری می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت شفافیت و وضوح تصاویر و محتوای ویدیویی داشته باشد تا جایی که به جرأت می‌توان گفت در صورت نبود نور کافی یا حداقل نور مناسب، کار عکاسی رنگ می‌ماند و عکاسی حرفه‌ای غیر ممکن می‌شود. فرض کنید که شما سال‌ها در زمینه عکاسی و تصویربرداری سابقه کاری دارید و به صورت کامل به مهارت عکاسی مسلط هستید.

از سوی دیگر گران قیمت‌ترین دوربین‌ها با بهترین لنز‌های موجود در بازار را نیز در اختیار دارید؛ اما اگر کافی برای عکاسی یا فیلم برداری نداشته باشید قطعاً نمی‌توانید و با خلاقیت خود در عکاسی، تصاویر با کیفیت و جذابی را ثبت کنید. اینجاست که متوجه می‌شویم نورپردازی و رعایت قوانین و تکنیک‌های نوردهی در هنگام عکاسی و فیلمبرداری جزو ملزومات جدانشدنی محسوب می‌شود و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. پس پس اگر شما نیست جز آن دسته از افرادی هستید که فکر میکنه نورپردازی در هنگام عکاسی آنچنان از اهمیت بالایی برخوردار نیست، سخت در اشتباه هستید.

نور نرم به چه معناست؟
نور نرم دقیقاً همان نوری است که اکثر عکاسان علاقه زیادی به استفاده از آن در هنگام عکاسی یا فیلمبرداری دارند سافت باکس‌ها نیز به این دلیل خلق شدند که بتواند نور سخت را به نور نرم تبدیل کنند و اساس اختراع و ابداع ساخت سافت باکس‌ها نیز تابش نور نرم و ملایم به سمت سوژه در عکاسی می‌باشد. نور نرم موجب به وجود آمدن سایه‌های یکنواخت و ملایم با گرادینت بسیار زیاد می‌شود که دقیقا همین موضوع کمک شایانی به افزایش کیفیت و شفافیت تصاویر و عکس‌ها می‌کند. طبق نظر سنجی که میان اکثر عکاسان حرفه‌ای و افرادی که چندین سال در حوزه فیلمبرداری و تصویربرداری فعالیت کرده اند شده است، می‌توان فهمید که تعداد علاقمندان مقایسه با تعداد علاقه‌مندان به نور سخت به صورت چشمگیری بیشتر است.

همچنین نور نرم دارای کنتراست کمتر می‌باشد اغلب توسط منابع نور که در مقایسه با سوژه دارای ابعاد و سایز بزرگترین می‌باشند، تولید می‌شوند. اگر قصاری درک بهتری از نور نرم داشته باشید قبل از خرید سافت باکس بتوانید نور نرم را حس کنید، توصیه می‌کنیم که به نور خورشید در اوایل یا اواخر روز دقت بسیاری کنید. زیرا نور خورشید در این زمان‌ها شباهت بسیار زیادی به نور نرم دارد. جالب است بدانید که بیشترین کاربرد نور نرم در سبک بازی پرتره یا همان عکاسی از چهره است؛ البته نور نرم در دیگر سبک‌های عکاسی نیز کاربرد فراوانی دارد.

سافت باکس‌ها دارای چه سایز‌هایی هستند؟
یکی دیگر از مهم‌ترین معیار‌هایی که می‌تواند قبل از خرید سافت باکس به شما کمک بسیاری کند، مبحث سایز و اندازه سافت باکس‌ها است. در حال حاضر سافت باکس آیا اصطلاحاً جعبه‌های نرم کننده نور دارای سایز‌ها و ابعاد متفاوتی هستند که هر کدام از آن‌ها در شرایط و مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته حائز اهمیت مرتبط با اندازه گیری ابعاد سافت باکس‌ها این است که در کشور ایران کارشناسان و متخصصان حوزه نورپردازی و فروشندگان تجهیزات عکاسی، سایز سافت باکس‌ها را به سانتیمتر بیان می‌کنند؛ این درحالی است که در دیگر از کشور‌های جهان سایز سافت باکس‌ها به اینچ گفته می‌شود.

سایز‌های سافت باکس
به صورت کلی سافت باکس‌ها به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می‌شوند چند هیچکدام از آنها، هیچ برتری بر دیگری ندارد؛ با توجه به شرایط عکاسی و کاربردشان می‌توان از هر کدام از آن‌ها استفاده کرد. هر سه دسته سافت باکس ها، علاقه‌مندان و طرفداران مختص به خود را دارند. از طرفی دیگر مبحث پرتابل بودن یا قابلیت حمل آسان در سافت باکس‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به عنوان مثال اگر جز عکاسانی هستید که در استودیو‌های حرفه‌ای یا آتلیه‌های عکاسی مشغول به فعالیت نیستید و باید سافت باکس‌ها حمل کنید، استفاده از سافت باکس‌های بزرگ جز بدترین انتخاب‌ها برای شما است؛ زیرا حمل و نقل این دسته از ساخت بازار بسیار سخت و طاقت فرسا می‌باشد. همچنین اگر صاحب یک سری حرفه‌ای نیز هستید، باید در نظر داشته باشید که سافت باکس‌های بزرگ، نیازمند فضایی نسبتاً بزرگ هستند. پس در هنگام خریداری سافت باکس، توجه زیادی به مبحث اندازه و سایز آن‌ها کنید.

قیمت سافت باکس‌ها
مسئله قیمت معمولاً جز پرتکرار‌ترین و متداول‌ترین سوالاتی است که برای افرادی که قصد خریداری سافت باکس‌ها را دارند، پیش می‌آید. قیمت سافت باکس‌ها دارای یک رنج معمولی و ثابت نمی‌باشد و و کاملاً بستگی به نوع سافت باکس، سایز سافت باکس عکس و مدل شرکت تولید کننده سافت باکس و... دارد. یعنی آنکه شرکت سازنده سافت باز‌ها می‌توانند مدرسه به استراتژی خود هر قیمتی را اعلام کند.

در نتیجه سافت باکس‌های موجود در بازار می‌توانند بسیار ارزان یا بسیار گرانقیمت باشند. اما طبق بررسی که تیم انجام داده است، متوجه شدیم که سافت باکس‌ها دارای قیمت معقول مناسبترین مقایسه و دیگر تجهیزات و ابزار‌های نورپردازی یا نودهی در صنعت عکاسی هستند. اما به صورت کلی قیمت سافت باکس به معیار‌هایی مانند کیفیت سافت باکس، برند سازنده سافت باکس، نوع و منبع نور تعبیه شده در سافت باکس ها، نوع سافت باکس و... بستگی دارد.

آنچه که گفتیم
امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت کافی برده باشید. همانطور که گفته شد سافت باکس‌ها توانستند انقلاب عظیمی در صنعت عکاسی و فیلمبرداری ایجاد کنند که این موضوع به صورت چشمگیری موجب افزایش کیفیت تصاویر و محتوای ویدیویی شوند. امروزه با گسترش اینترنت و به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و ایجاد سایت‌های اشتراک ویدئو، تولید محتوای حرفه‌ای با استفاده از نور مناسب و ایده آل بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. به جرأت می‌توان گفت که در قرن بیست و یکم عکاسی یا تولید محتوا بدون در نظر گرفتن مسائل نورپردازی و رعایت اصول نوردهی، تقریباً غیرممکن است.

منبع: کروماکی لند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین