کد خبر: ۷۶۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۰
ریشه‌یابی اصالت حمله حامیان دولت به دانشگاه آزاد؛

کانون مفسده یا آمادگاه مدیران دولت؟

جاسبی چه زمان برود بهتر است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: از همان روزی که رییس دولت نهم به دنبال ماه‌ها انتقاد و حمله به مجموعه دانشگاه آزاد و ریاست آن؛ عبدالله جاسبی، از قریب‌الوقوع بودن «اقدام انقلابی» دولت در این زمینه سخن گفت، مشخص بود که ماجرای تنش میان دانشگاه آزاد و دولت نهم به این سادگی‌ها پایان پذیر نیست.

این گونه بود که در سه سال گذشته هرجا دولت به مانعی برخورد و انتقادات از عملکردش سیر صعودی را دو تا یکی پیمود صدای وامصیبتا در دولت برخاست که «مافیای قدرت و ثروت در دانشگاه آزاد ریشه دوانده» تا شاید از این رهگذر هم نمایش قدرتی به رقبای سیاسی نشان داده شود و هم لختی از نگاه‌هایی که به عملکرد ناموفق دولت در عرصه های مختلف خصوصا" اقتصاد معطوف شده تحت الشعاع این موضوع قرار گیرد. 

این روزها اما گویی کارویژه حمله به دانشگاه آزاد به گروه دیگری از افراد سپرده شده است. روزی نیست که روزنامه‌های حامی دولت را بگشایی و به یادداشت یا گزارشی علیه دانشگاه آزاد و ریاست آن برنخوری و این همه به محوریت گزارش نادیده و ناخوانده هیئت تحقیق و تفحص مجلس هفتم است که مشهور بود به ضعف در نظارت و سخنان باصطلاح افشاگرانه فردی که تا پیش از این او را به عنوان مورخی متعلق به طیف اصولگرا می‌شناخته‌ایم و امروز سرسلسله مخالفان دانشگاه آزاد است. 

اولین سوالی که با مشاهده این حجم گسترده از مطالب به ذهن متبادر می شود این است که اساسا چرا چنین حملاتی به دانشگاه آزاد و ریاست فعلی آن صورت می‌گیرد؟ در این باره لااقل سه نظر وجود دارد:

اول- برخی معتقدند هدف این حملات شخص عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی است و با برکناری وی مشکل حل خواهد شد. 

دوم- بسیاری هدف این حملات را نه عبدالله جاسبی بلکه آن را ادامه‌یی بر رقابت انتخاباتی خرداد و تیرماه 84 می‌دانند. رقابت رییس دولت نهم با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که گویی از سوی دولتیان بنای پایان نهادن بر آن نیست. 

سوم- برخی نیز معتقدند برخلاف ظاهر ماجرا اساسا دولت علاقه‌یی به برکناری ریاست فعلی دانشگاه آزاد ندارد، بلکه این موضوع در حقیت حربه‌ی فرار به جلو است، چرا که آنها می‌دانند چنانچه هیات امناء تصمیم بگیرد جاسبی را تغییر دهد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قطعا دانشگاه آزاد را به حریف واگذار خواهند کرد. هم از این رو است که می‌کوشند تا لااقل جاسبی بماند.   

تمامی این احتمالات قابل تأمل است و محور تمامی آن‌ها در نفی و اثبات به عبدالله جاسبی ختم می‌شود. مدیری که در میانه جنگ و بحران با هدف افزایش آگاهی مردم پشت جبهه‌ها در حالی که همه درگیر و دار جنگ و دفاع بودند به پشتوانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس پیشنهاد تشکیل نهادی را به امام (ره) ارائه کرد که اکنون یکی از تأثیرگذارترین و مهمترین نهادهای آموزشی و اجتماعی ایران و بلکه جهان اسلام به شمار می‌رود و با بیش از دو میلیون و پانصدهزار نفر فارغ التحصیل به رقیب جدی دانشگاه‌های دولتی بدل شده است.

اما مخالفان ریاست وی بر دانشگاه آزاد با ادعای وجود فساد مدیریتی در مجموعه دانشگاه آزاد مدیریت 25 ساله وی و نتایج مثبت آن را یکسره نادیده گرفته و خواستار برکناری وی می‌شوند. حتی اگر بر فرض محال این ادعا را صحیح بدانیم به نظر نمی‌رسد برخورد فعلی با مجموعه دانشگاه آزاد از نظر اخلاقی و حقوقی صحیح باشد چرا که با گسترش انتقادات و مباحث ژورنالیستی نه تنها مشکلات حل نخواهد شد بلکه چنانچه فسادی هم وجود داشته باشد نه نابود که تقویت خواهد شد و بهتر آن است که این ادعاها به مجاری و نهادهای قضایی روانه و پیگیری آن به قضات ذیصلاح سپرده شود.
 
احتمال دوم نیز قابل بحث است، چرا که اگر تصور کنیم ماجرای دانشگاه آزاد ریشه در اختلافات اصولگرایی و اصلاح طلبی داشته باشد عبدالله جاسبی و دانشگاه آزاد نمی تواند بهانه این اختلافات قرار گیرد. اگرچه آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیأت امنای دانشگاه آزاد و رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد در سال 84 ،بارها از سوی حامیان دولت مورد حمله واقع شده است اما اختلافات این دو چندان قابل تعمیم به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیست. چراکه علی رغم روابط حسنه میان هاشمی و جاسبی به واسطه سال ها فعالیت در کنار یکدیگر در حزب جمهوری اسلامی و مجموعه نظام، عبدالله جاسبی از باب گرایش سیاسی خاستگاه متفاوتی دارد. 

شاید کمتر کسی توجه داشته باشد که جاسبی سال ها عضویت در شورای مرکزی «حزب مؤتلفه اسلامی» را در کارنامه خود دارد و از این نظر او را می توان در پایگاه اصولگرایی طبقه بندی کرد، خاصه آن که وی باری رقیب انتخاباتی رییس دولت اصلاحات و باری دیگر رقیب انتخاباتی دولت سازندگی بوده است و اینچنین در عین تعامل مثبت با هر دو دولت مرزبندی فکری خود را با آنان آشکار کرده است.

از سوی دیگر شاید باز کسی به یاد نداشته باشد که اولین گروه سیاسی که پس از انتخاب احمدی نژاد با وی دیدار کردند «چکاد آزاداندیشان ایران اسلامی» بودند که همواره به عنوان نزدیک ترین گروه به جاسبی شناخته می شوند. به این ها تعداد قابل توجه مدیران وزارت علوم دولت نهم که سابقه مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی را دارند که اضافه کنیم متوجه می شویم که اساسا جاسبی به واسطه تعاملی که با تمامی دولت ها داشته است اختلاف بنیادی با دولت اصولگرای احمدی نژاد نداشته و اتفاقا بیشترین کمک مدیریتی را به دولت کرده است. 

نگاهی به اسامی معاونت ها و مدیران وزارت علوم که بیافکنیم متوجه می شویم که در میان آنان کمتر مدیری پیدا می شود که در کارنامه اش سابقه مدیریت واحدها و یا در حداقلی ترین حضور سابقه تدریس در دانشگاه آزاد را نداشته باشد. اینچنین است که وقتی مجموعه دولت نهم با این کیفیت و کمیت حضور مدیران سابق دانشگاه آزاد اسلامی در آن، علم مخالفت و دشمنی با دانشگاه آزاد و ریاست آن را بر می دارد ناظران بیش از آن که به صداقت این ماجرا اطمینان یابند به تشکیک در اصالت آن می پردازند. 

شاید به همین دلیل است که «ماموریت مخالفت با دانشگاه آزاد و ریاست آن اکنون از رأس دولت به بخش رسانه یی آن یعنی روزنامه نگاران هم سو و روزنامه دولت منتقل شده تا شاید اینچنین هزینه حمله به مخالفان و فرافکنی ها به گردن شخص رییس دولت که سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد، سنگینی نکند. 

حامیان دولت در واقع طی سه سال گذشته تلاش کرده اند با توجه به گستردگی حوزه فعالیت، تاثیرگذاری و وجود روحیه تعامل در مجموعه دانشگاه آزاد با گسترش حمله به جاسبی به خیال خود او را در لبه ی پرتگاه قرار داده و امتیازات لازم را کسب کنند. اما گویی حملات تاثیرنداشته و کارگر نیفتاده تا امروز پرچمدار برکناری وی شوند. 

گذشته از تمامی مباحث مطروحه باید گفت که با اذعان به این که عبدالله جاسبی به علم آموزی و توسعه علم و فن آوری در ایران خدمت چشمگیری نموده است، اما باید پذیرفت که این روزها مدیریت محدوده زمانی مشخصی را می طلبد و ورود چهره های نو در عرصه های مدیریتی می تواند با ورود افکار و اشخاص تازه به توسعه هرچه بیشتر دانشگاه و نقش آن در توسعه علم کمک کند. 

باید جاسبی را پاس داشت، زحماتش را ارج نهاد، تجربیاتش را ستود و تجربیات فردی او را به درختی عظیم برای اعتلای ایران تبدیل کرد، اما ضمنا باید به خاطر داشت مدیری که منشأ تحول باشد و هر روز فکری نو عرضه نماید در صورت محدود نشدن دوران مدیریت به زمان دچار رخوتی ناخواسته شده و دیگر انگیزه یی برای ایده پردازی و نوآوری نخواهد یافت. از این روست که امروز دکتر جاسبی در یک موقعیت سرنوشت ساز قرار دارد. در مقطعی که برخی افراد غیرمسئول با بهانه کردن مدیریت طولانی مدت وی به کلیت نهالی که با زحمات بی شائبه اش رشد و نمو یافته و آبیاری شده است، حمله ور شده اند و به آن ضربه می زنند.

چه نیکوست که وی در ادامه خدمات غیرقابل انکارش در مراحل تأسیس، تحکیم و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی فداکاری نموده و برای آن که بهانه را از دست مخالفان بگیرد و پایانی بر حمله به محصول زحماتش؛ دانشگاه آزاد نهد، مدیریت را به مدیری تازه نفس بسپارد.

باید به انتظار ماند و به نظاره نشست که بنیانگذار و مدیر موفق دانشگاه آزاد چه زمانی را برای فداکاری بزرگ و تاریخی خود مناسب خواهد دانست. آیا جاسبی این شجاعت را خواهد داشت؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
اين مقاله از موفق ترين و منصفانه ترين نقدها بود كه مخالفان سايت آفتاب هم ميتوانند به اين نظر برسند و حتي باب اتحادي دوباره بر اختلافهاي عميق ضد اتحاد در كشور باشد و با نوعي فداكاري برنامه دار جاسبي اتحادي در حد اتحاد زمان آقاي خميني ايجاد نمايد
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
با سلام
مطمپنا آقاي جاسبي خوب سبيلهاي شما ها رو چرب كرده...وگرنه اين حرفهاي دروغ رو تحويل ملت نمي داديد...چرا ايشان اجازه تحقيق و تحفص را به مجلس نداد..چرا ... با امكانات دانشگاه آزاد در دبي شركت زده...چرا ايشان به خيلي‌ها بدون كنكور اجازه تحصيل در مقاطع بالا رو دادند...مطمپنا به شما هم وعده هاي خوبي داده شده و گرنه همه از فساد اين دستگاه باخبرند
مي دونم اين مطالب رو به ديگران نشون نمي ديد....
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
هم شماها كه رييس رسانتون تا خرخره چنگ زده به بيت المال و هم جاسبي و هم احمدي نژاد بايد پاسخگو باشيد .
معلوم مي شه كي راست مي گه ، كي دروغ
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
بابا اونم مطلب قبلي رو چرا ور داشتيد؟
من هر روز دوبار اونو مي خوندم. اگه ممكنه يه جايي در صفحه اول باشه.
========================================
آفتاب: با تشکر از شما، لطفاً عنوان مطلب مورد نظر خود را مشخص کنید.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
ميدونيد همش بحث پول بيده . هر جا كه پول ميره بهتره تو جيب همه بره
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
وقتي در سايت شما درباره دانشگاه آزاد جستجو مي‌كردم به انبوهي از مطالب در مخالفت با جاسبي در سالهاي قبل برخوردم. اين چرخش ناگهاني مواضع شما خيلي عجيبه.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
بنده خودم دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه ازاد بودم ولي به علت گراني شهريه وكيفيت پايين تدريس رهاكردم.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
سلام
از كسي دفاع كنيد كه ارزشش رو داشته باشه نه از ......
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
واقعا تاسف برانگيز است كه در اين دولت ضعيف بخواهيم بحث دانشگاه ازاد را پيش بكشيم و ان را فاسد بدانيم .انصافا اگر فردا دكتر جاسبي را بردارند همه دانشجويان با سو مديريت برادران دولتي سياسي مي شوند و امنيت و ارامش از دانشگاه ازاد برداشته مي شود.
البته بي ترديد مديران شبكه دانشگاه ازاد از مخالفان قدرتمند دولت هستند و دولت بايد انها را تضعيف كند
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۶
0
0
آيا مي دانيد رئيس کميسيون آموزش وتحقيقات مجلس هفتم در حال حاضر رئيس منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامي است

آيا مي دانيد رئيس کميسيون آموزش وتحقيقات مجلس هفتم
برادر خانم آقاي دکتر جاسبي است

آيا مي دانيد آقايان دکتر کريم زارع ودکتر مظاهري که از استان اصفهان به مجلس هشتم [...] معاونين پارلماني وفرهنگي دکترجاسبي مي باشند

آيا مي دانيد آقاي سيدنظام ملاهويز که از خوزستان به مجلس هفتم راه يافته بود مديرکل دفترفرهنگ مقاومت دانشگاه آزاد اسلامي بود

آيا مي دانيد آقاي ملاباشي معاونت دانشجويي وزارت علوم رئيس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامي است

آيا مي دانيد دکتر ملک زاده معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري مشاور دکتر جاسبي است
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۷
0
0
ميدانم كه اين مطلب رو چاپ نمي كنيد اما واقعا فساد قدرت دانشگاه آزاد رو فرا گرفته. تمام امور بر اساس امر ملوكانه آقاي جاسبي مي چرخد. من خودم شاهد بوسيدن دست ايشان توسط اطرافيان پوشاندن كت و كندن كت ايشان توسط يك نفر همراه... بوده ام. بدون غرض عرض مي كنم ديگر وقتش است كه جاسبي برود
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۷
0
0
اين جاي مقاله خيلي تاسفا برانگيزه :
” باید جاسبی را پاس داشت، زحماتش را ارج نهاد، تجربیاتش را ستود و تجربیات فردی او را به درختی عظیم برای اعتلای ایران تبدیل کرد. ... “

من 100 با اين نحوه عملكرد دولتي ها مخالفم و اگر جاسبي رو از اونا ندونم خيلي هم جدا نمي دونم...ما يادمون نرفته روزايي رو كه خودمون تو دلمون كلي نفرين دانشگاه آزادش مي كرديم با اينكه دانشگاه آزادي بوديم...به هر حال شما هم بهتره واسه نشون دادن عملكرد ضعيف دولت مشكلات قبلي اي كه با جاسبي بوده رو فراموش نكنيد
ناشناس
|
-
|
۰۴:۲۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۷
0
0
با سلام
تحلیل بسیار جامعی بود،تاکنون کسی از این زاویه به موضوع داشگاه آزاد نپرداخته بود.آقای جاسبی یک اصولگرا است و قاعدتاً جهت گیری های او به نفع دولت نهم بوده است.من خودم از نزدیک با مدیران دانشگاه آزاد کار کرده ام آنها عمدتاً به احمدی نژاد گرایش دارند تا آقای هاشمی ولی [...]به هرحال عده ای فضا را معکوس جلوه داده اند تا بهره برداری سیاسی کنند.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۷
0
0
با سلام:
این جمله که دکترعبدالله جاسبی به علم آموزی و توسعه علم و فن آوری در ایران خدمت چشمگیری نموده است خیلی خنده دار و مسخره ا ست چرا که اولأ:پیشرفت سرطان وار فیزیکی که در دانشگاه مشاهده می کنید حق اعضاء هیئت علمی ,کارمندان و دانشجویان این دانشگاه بوده و هست که بهشون پرداخت نشده است.ثانیا دکترعبدالله جاسبی با صدور سیاسی مجوز تاسیس واحد دانشگاهی در شهرو شهرستان های کوچک که دارای ابتدائی ترین امکانات زندگی و دانشگاهی نیست که بعد از گذشت این همه سال، هنوز هم دانشجویان این واحد های دانشگاهی از امکانات بدیهی و اولیه دانشگاهی محروم هستند ضربه بزرگی به پیکره علم ودانش وارد نموده است. حتی من به عنوان دانشجوی اسبق ،عضو هیئت علمی فعلی و از مدیران ارشد یکی از واحد های دانشگاه آزاد با حضوری بیش از 15 سال در این دانشگاه فکر می کنم خیانت به علم و دانش است.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۷
0
0
يكي به اين دولت نهمي ها بگويد بابا به خدا هاشمس رفسنجاني شناسنامه نظام است . آخه ج... تو را چه به زورآزمايي با ايشان . صدبار بدي كردي و ديدي ثمرش را/ نيكي چه بدي داشت كه يكبار نكردي . 3 سال است اولين اولويت اينها حمله به هاشمي و مبارزه با دار و دسته ايشان است يكي نيست به ايشان بگويد بخدا اگر دست رفاقت و دوستي بدهي اينان رفيقان شفیقی براي شما خواهند بود. والامر اليكم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۷
0
0
دفاع كوركورانه شما از جاسبي بي مورد است من يكي از كاكنان دانشگاه آزاد هستم كه بيش از 20 سال در اين دانشگاه مشغول به كارم و شاهد چنان صحنه هايي بوده وهستم كه عنوان آن در اين مقوله نمي گنجد . صدور مدركهاي تا سطح كارشناسي ارشد ظرف مدت يك هفته صدور مدرك به تعدادي از شهرداران مناطق تهران در مدتي كه كرباسچي شهردار بود صدور مدرك براي تعدادي از كاركنان دادگستري صدور مدرك .... و ........ پس بنابر اين به خاطر دفاع از يك جناح به هر حربه اي متوسل نشويد.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۷
0
0
باسلام و احترام. يكي از دغدغه هاي ما در حوزه پژوهش هماهنگي دانشگاه با صنعت و توليد( علم) و ارتقاء سطح دانش اجتماعي است. همين رفتار ها و تبعات بعدي آن باعث ميشود كه ما رسالت و نقش اصلي دانشگاه را فراموش كنيم و ساخت و ساز هاي منتج به نتايج درخشان در تاثيرات اجتماعي دانشگاه را فراموش كنيم. ايجاد دانشگاهها در شهر هاي درو افتاده و فاقد امكانات اوليه اگر با تجهيز دانشگاه در زمينه هاي خوابگاه و فروشگاههاي ويژه براي استفاده دانشجو همراه باشد في نفسه بسيار هم خوب است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین