کد خبر: ۷۶۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۵

پیام روشن دولت به مظاهری در روز کنفرانس!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌ـ‌محمد رادنیا: دیروز در حالی هجدهمین همایش کنفرانس سالانه سیاست‌های پول و ارزی با سخنرانی احمد مجتهد رئیس‌پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به صورت رسمی آغاز به کارکرد که برخلاف سنوات گذشته نه سرپرست و نه هیچیک از مسئولان وزارت اقتصاد حاضر به شرکت در این سمینار نشده بودند. 

براساس برنامه از پیش تعیین شده این سمینار صمصامی سرپرست فعلی وزارت اقتصاد و دارایی پس از احمد مجتهد دومین سخنران افتتاحیه محسوب می‌شد که به دلیل حضور نیافتن وی مظاهری رئیس کل بانک مرکزی پیش از موعد مقرر پشت تریبون قرار گرفت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

اخبار مربوط به اختلاف بانک مرکزی با دولت و وزارت اقتصاد از آنجا آغاز شد که رئیس‌جمهوری در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود با اعلام کاهش نرخ سود بانکی به صورت یارانه‌ای برای بخش صنعت و مسکن امکان عملی شدن اظهارات مظاهری در خصوص تعیین نرخ سود با توجه به نرخ تورم را با تردید جدی مواجه ساخت.

هرچند مظاهری اخیراً و پس از سخنان رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد که بر نبود ارتباط میان نرخ سود بانکی و تورم تاکید کرده بود بارها به این نکته که سیاست‌های پولی کشور باید از سوی بانک مرکزی تعیین و ابلاغ شود اشاره داشت؛ اما اعلام نرخ سود 10 تا 12 درصد از سوی رئیس دولت فصل‌الخطاب موضوع تعیین نرخ سود به نظر می‌رسد.

اما موضع گیری‌های مظاهری درباره مرجع اتخاذ و ابلاغ سیاست‌های پولی کار را به جایی رساند که حتی گزارش‌هایی درخصوص برکناری و یا استعفا مظاهری از پست فعلی او نیز منتشر شد.

در این میان حتی اگر به وقوع پیوستن تمام اخبار و شایعات برکناری و استعفای اعضای و مدیران دولت را تنها یک اتفاق ساده بدانیم؛ اما حضور نیافتن سرپرست و مسئولان وزارت اقتصاد در مهمترین کنفرانس سالانه سیاست‌های پولی و ارزی پیام روشنی برای ناظران درخصوص تنش‌های موجود میان بانک مرکزی و دولت در عرصه تحولات اقتصادی خواهد داشت.

درهر حال رئیس کل بانک مرکزی دیروز پس از ایراد سخنان خود، در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و با تاکید چندباره بر ابلاغ سیاست‌های پولی تنها از سوی بانک مرکزی، صراحتاً به وجود ارتباط میان نرخ تورم و و نرخ سود بانکی اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین