کد خبر: ۷۶۱۷۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
پوتین با حمله نظامی به اوکراین مرتکب اشتباه بزرگی شد

جنگ اوکراین| ناتو: ۷ تا ۱۵ هزار سرباز روسی در اوکراین کشته شده‌اند| بیش از نیمی از کودکان اوکراینی آواره شده‌اند

اولگ سینگوبوف فرماندار خارکیف می‌گوید حملات روسیه در خارکیف جان دست‌کم ۶ غیرنظامی را گرقته و ۱۵ غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند.
جنگ اوکراین| ناتو: ۷ تا ۱۵ هزار سرباز روسی در اوکراین کشته شده‌اند| بیش از نیمی از کودکان اوکراینی آواره شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

ٖپنجمین هفته از حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی روز پنجشنبه آغاز شد که نیروی دریایی اوکراین اعلام کرد یک کشتی حامل نظامیان روس را در بندر بردیانسک منهدم کرده است.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با رهبران اروپایی وارد بروکسل شده است.

وی قرار است در نشست اضطراری سران ناتو، گروه هفت و جلسه سران اتحادیه اروپا شرکت کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز قرار است به طور مجازی در نشست سران ناتو سخنرانی کند.

تازه‌ترین اخبار و تحولات مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را در ادامه می خوانید:

وزارت دفاع اوکراین: روسیه تاکنون ۱۸۰۴ حمله هوایی انجام داده است

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه تاکنون نیرو‌های روس هزار و ۸۰۴ حمله هوایی به اوکراین انجام داده‌اند. بر اساس این گزارش از این تعداد ۴۶۷ مورد نیز حمله موشکی بوده است.

مسکو مدعی است تمام این حملات متوجه اماکن نظامی شده در حالی که مقام‌های اوکراینی و غربی می‌گویند بسیاری از این حملات ساختمان‌های مسکونی، مدارس و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است.

مقام ارشد روس: قدرت هسته‌ای باید در جنگ اوکراین به ما کمک کند

دیمیتری روگوزین، رئیس شرکت دولتی روسکوسموس روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که زرادخانه هسته‌ای این کشور شامل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی همراه با موشک‌های بالستیک قاره پیما باید به روسیه در جلوگیری از مداخله غرب در جنگ اوکراین کمک کند.

روگوزین به هشدار پوتین به سایر کشور‌ها مبنی بر عدم مداخله در اقدام روسیه در اوکراین اشاره کرد و افزود: «فدراسیون روسیه قادر است هر متجاوز یا هر گروه متجاوز را در عرض چند دقیقه از هر فاصله‌ای به صورت فیزیکی نابود کند.»

پوتین پیشتر به غرب هشدار داده که تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، این کشور‌ها را وارد درگیری با روسیه خواهد کرد. روگوزین در اظهارات خود توضیحی در خصوص اینکه چه اقدامی از سوی غرب به عنوان مداخله تلقی می‌شود نکرده است.

اظهارات روگوزین در بحبوحه نگرانی غرب در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین بیان می‌شود. کارشناسان نظامی پیشتر بار‌ها هشدار داده‌اند بر اساس دکترین نظامی روسیه، مسکو ممکن است در صورتی که در موضع ضعف یا شکست قریب‌الوقوع باشند از سلاح‌های هسته‌ای در میدان نبرد برای وادار کردن دشمن به عقب‌نشینی استفاده کند. مسکو همواره داشتن چنین طرح‌هایی را رد کرده است.

پایان سفر رئیس صلیب سرخ جهانی به روسیه

پیتر مائرر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که برای رسیدگی به مسائل بشردوستانه در جنگ اوکراین به مسکو سفر کرده بود پس از ۲ روز از این کشور خارج شد.

آقای مائرر در خصوص اهداف سفر خود گفت: «ما با همه طرف‌ها با یک هدف صحبت می‌کنیم و آن‌هم نجات جان انسان‌ها و کاهش رنج در جریان درگیری‌های مسلحانه است.»

او همچنین تاکید کرد که در دیدار‌های خود با مقام‌های روی در خصوص لزوم تسهیل تخلیه و اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه توسط همه طرف‌ها صحبت کرده است. این کمیته در بیانیه‌ای بدون اینکه اشاره‌ای به اینکه در دیدار‌های آقای مورر با مقام‌های روسی توافقی حاصل شده یا خیر گفت: «صلیب سرخ همچنان به بازگرداندن و رفتار شرافتمندانه با پیکر کشته‌شدگان در همه طرف‌های حاضر تاکید کرده است.»

کانادا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا می‌گوید این کشور همزمان با اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه قصد دارد هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهد.

آقای ترودو که در بروکسل حضور دارد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که این کشور ۱۶۰ عضو شورای فدراسیون روسیه را که تهاجم مسکو به اوکراین را تسهیل کرده‌اند تحریم کرده و فشار‌ها بر این کشور را افزایش می‌دهد.

همچنین بر اساس بیانیه‌ای که اتاوا منتشر کرده کانادا ممنوعیت‌های جدیدی را برای صادرات برخی کالا‌ها و فن‌آوری‌ها به مسکو با هدف تضعیف و فرسایش توانایی‌های ارتش روسیه اعمال خواهد کرد.

اوکراین: مسکو ۶ هزار غیرنظامی ماریوپل را به زور به روسیه برده است

وزارت خارجه اوکراین مدعی شده که نیرو‌های روسی حدود ۶ هزار نفر از ساکنان شهر ماریوپل را برخلاف میل آن‌ها دستگیر و راهی روسیه کرده است. این وزارتخانه همچنین می‌گوید نیرو‌های روسی در حال ضبط اسناد هویتی حدود ۱۵ هزار نفر دیگر در بخش‌هایی از این شهر بندری هستند که تحت کنترل روسیه قرار دارد.

اطلاعات ارتش اوکراین نیز می‌گوید غیر نظامیان اوکراینی از طریق اردوگاهی در قلمرو تحت کنترل روسیه به مرز‌های جنوبی روسیه و سپس به بخش‌هایی از این کشور که از نظر اقتصادی دچار رکود هستند فرستاده می‌شوند.

شولتس به روسیه هشدار داد که در اوکراین از سلاح شیمیایی استفاده نکند

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بروکسل و در گفتگو با خبرنگاران به روسیه هشدار داد که در اوکراین از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده نکند. آقای شولتس همچنین در ادامه افزود: «اگر روسیه در حال آماده‌سازی برای استفاده از چنین سلاح‌هایی از قبیل شیمیایی و بیولوژیکی باشد، این ناقض تمام قوانین، توافقات و کنوانسیون‌های جهانی خواهد بود.»

شولتس در ادامه تاکید کرد که در گفتگو‌هایی که با طرف‌های روسی دارند هم این هشدار‌ها را به مسکو منتقل کرده‌اند.

ایتالیا درخواست روسیه برای دریافت روبل در ازای گاز را «نقض قرارداد» دانست

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در گفتگو با خبرنگاران می‌گوید درخواست روسیه برای دریافت روبل به جای یورو و دلار در ازای انرژی نقض قرارداد است. آقای دراگی همچنین در ادامه تاکید کرد که در نشست گروه ۷ این مسئله مورد بحث قرار نگرفته، اما احتمالا در نشست رهبران اتحادیه اروپا که قرار است امروز برگزار شود به این موضوع پرداخته خواهد شد.

ولادمیر پوتین روز گذشته گفته بود کشور‌های غیردوست باید برای پرداخت هزینه سوخت، به مسکو روبل پرداخت کنند.

کانادا صادرات نفت و گاز خود را افزایش می‌دهد

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا می‌گوید این کشور قصد دارد در پاسخ به درخواست‌ها برای کمبود انرژی، میزان تولید و صادرات نفت و گاز خود را افزایش دهد.

بر اساس بیانیه‌ای که وزیر منابع طبیعی کانادا منتشر کرده قرار است این کشور میزان تولید نفت خام خود را به روزانه ۲۰۰ هزار بشکه و گاز را هم به روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. کانادا می‌گوید با این کار تلاش دارد مشکل کمبود انرژی در بازار‌های جهانی در اثر تحریم‌های روسیه را جبران کند.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه اوکراین را تصویب کرد؛

تنها ۵ کشور مخالفت کردند، ایران رای ممتنع داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) متشکل از ۱۹۳ عضو، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار دسترسی به کمک‌ها و حمایت از غیرنظامیان در اوکراین است. این قطعنامه همچنین از روسیه به دلیل ایجاد یک وضعیت انسانی «وخیم» در اوکراین انتقاد می‌کند.

این قطعنامه که توسط اوکراین و متحدانش تهیه شده بود، مورد حمایت ۱۴۰ کشور قرار گرفت.

تنها ۵ کشور روسیه، سوریه، کره شمالی، اریتره و بلاروس به آن رای منفی دادند. ایران به همراه ۳۷ کشور دیگر به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

اوکراین: روسیه مانع از خروج غیرنظامیان از ماریوپل می‌شود

ایرینا ورشچوک معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید نیرو‌های روسی به غیرنظامیان در ماریوپل اجازه خروج از این شهر بندری را نمی‌دهند. این در حالیست که به گقته مقام‌های اوکراینی ۴۰ دستگاه اتوبوس توسط دولت کی‌یف برای خروج غیرنظامیان از این شهر به ماریوپل اعزام شده‌اند.

ورشچوک که این اظهارات را در یک کنفرانس تلویزیونی به زبان می‌آورد جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نداد.

هلند: اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه روسیه اعمال نمی‌کند

مارک روته نخست وزیر هلند می‌گوید رهبران اروپایی در جریان نشست دو روزه خود با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه موافقت نخواهند کرد. آقای روته در بدو ورود به نشست رهبران اروپایی تاکید کرد که انتظار ندارد در نشست امروز تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به تایید برسد.

او همچنین در ادامه افزود: «ما تاکنون تحریم‌هایی را ا علیه روسیه عمال کردیم، و در حال حاضر به بررسی بیشتر نیاز داریم.»

کاخ سفید تحریم‌های تازه علیه روسیه اعمال کرد

همزمان با افزایش فشار واشنگتن بر مسکو، ایالات متحده موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرد و ده‌ها شرکت دفاعی و صد‌ها عضو پارلمان روسیه را هدف قرار داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات افراد و نهاد‌هایی را هدف قرار می‌دهد که به ماشین جنگی ولادیمیر پوتین سوخت‌رسانی می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هم با انتشار دستورالعملی در وب‌سایت خود هشدار داده که مبادلات مرتبط با طلا با روسیه با تحریم‌های آمریکا رو به رو خواهد شد. در هفته‌های اخیر مسکو تلاش‌های زیادی کرده تا با فروش ذخایر طلای خود از فشار تحریم‌های جهانی بکاهد و مشکلات اقتصادی خود را کمتر کند.

حملات روسیه ۶ غیرنظامی را در خارکیف اوکراین کشت

اولگ سینگوبوف فرماندار خارکیف می‌گوید حملات روسیه در خارکیف جان دست‌کم ۶ غیرنظامی را گرقته و ۱۵ غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

آقای سینگوبوف همچنین تاکید کرد که روس‌ها به سمت محلی که ساکنان خارکیف مشغول دریافت کمک بودند، سلاح دوربرد شلیک کرده و آنها را به خاک و خون کشیده است. وی افود که اطلاعات اولیه حاکی از کشته شدن ۶ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شده که راهی بیمارستان شده‌اند.

کرملین: بوریس جانسون «ضد روس‌‌ترین» رهبر جهان است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اظهاراتی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا را به عنوان ضد روسی‌ترین رهبر جهان معرفی کرد و هشدار داد که این رویکرد لندن به ایجاد یک بن‌بست در سیاست خارجی منجر خواهد شد.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از آقای پسکوف همچنین گزارش داده که مسکو جانسون را فعال‌ترین رهبر در رقابت کشورها علیه روسیه می‌داند.

کرملین: شویگو به پوتین گزارش داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه در واکنش به پرسش‌های مطرح‌شده درباره غیبت طولانی مدت سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در انظار عمومی تاکید کرد که او به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور درباره روند تحولات در جنگ اوکراین گزارش داده است.

سخنگوی کاخ کرملین گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت وزیر دفاع روسیه را رد کرد. سرگئی شویگو از حدود دو هفته پیش تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است.

دیمیتری پسکوف در این باره گفت: «وزیر دفاع اکنون کارهای زیادی دارد و واقعا الان وقت فعالیت‌های رسانه‌ای او نیست.»

آمریکا «۱۰۰ هزار» پناهجوی اوکراینی را می‌پذیرد

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه گفت که واشنگتن برای پذیرش «تا ۱۰۰ هزار» پناهجوی اوکراینی آمادگی دارد. این خبر همزمان سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به اروپا برای رایزنی با متحدان واشنگتن درباره حمله روسیه به اوکراین اعلام شد.

مسکو لهستان را به دامن زدن به تنش در منطقه متهم کرد

دولت روسیه روز پنجشنبه لهستان را به دلیل تصمیم به اخراج دیپلمات‌های روس به دامن زدن «خطرناک» به تنش در منطقه متهم کرد.

منبع آمریکایی: کشورهای غربی تحویل موشک ضدکشتی به اوکراین را مدنظر دارند

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی می‌گوید کشورهای غربی تحویل موشک‌های ضدکشتی به اوکراین را مدنظر دارند. وی که نخواست نامش فاش شود افزود که ایالات متحده گفتگو در این باره را با متحدانش آغاز کرده است.

وی افزود که بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست روز پنجشنبه خواستار «مسئولیت‌پذیری» چین در بحران کنونی و ایفای نقش پررنگ‌تر پکن شده‌اند. این مقام آمریکایی تاکید کرد که به درخواست از چین «برای عدم حمایت از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین» باید ادامه داد.

بورل: روسیه فعلا منفعتی در مذاکره بر سر آتش‌بس ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید روسیه با توجه به اینکه به اهداف نظامی خود در اوکراین دست نیافته است فعلا منفعتی در مذاکره بر سر برقراری آتش‌بس ندارد.

وی گفت: «روسیه اکنون نمی‌خواهد پشت میز مذاکره بنشیند بلکه می‌خواهد قلمروها را اشغال کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین اظهار داشت: «این مساله مهمی است زیرا همه چیز در ۱۵ روز آینده مشخص خواهد شد.»

زلنسکی روسیه را به استفاده از «بمب فسفر» متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید روسیه در جریان تهاجم نظامی به کشورش از «بمب فسفر» استفاده کرده است. او همچنین از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست تا «بدون محدودیت» به اوکراین کمک نظامی کنند.

دولت آلمان «تعلیق» روند تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگ را مدنظر دارد

دولت آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که «تعلیق» روند تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگ در این کشور را در راستای کاهش وابستگی به خرید گاز از روسیه مدنظر دارد.

مقامات آلمان با این حال تاکید کردند که هدف اولیه تعطیلی کلیه نیروگاه‌های زغال‌سنگ در این کشور تا پیش از سال ۲۰۳۰ همچنان پابرجا است.

دبیرکل ناتو: پوتین با حمله نظامی به اوکراین مرتکب اشتباه بزرگی شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با حمله نظامی به اوکراین مرتکب «اشتباه بزرگی» شد.

دبیرکل ناتو افزود که از نظر او رئیس‌جمهوری روسیه مقاومت اوکراینی‌ها را «دستکم» گرفته بود. ینس استولتنبرگ این سخنان را در آستانه آغاز نشست اضطراری سران ناتو در بروکسل بیان کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در این نشست به بروکسل سفر کرده است.

صندوق کودکان ملل متحد: از هر ۲ کودک اوکراینی یک نفر آواره شده است

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید بیش از نیمی از کودکان اوکراینی به دنبال آغاز جنگ در این کشور مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

در بیانیه یونیسف آمده است که «یک ماه جنگ در اوکراین منجر به آواره شدن چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شده است». به گفته صندوق کودکان ملل متحد پیش از آغاز جنگ هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در اوکراین زندگی می‌کردند.

سرخط اخبار مرتبط با جنگ اوکراین:

ناتو تخمین زده است که بین ۷ تا ۱۵ هزار سرباز روسیه طی چهار هفته جنگ در اوکراین کشته شده‌اند.

دولت آمریکا به طور رسمی اعلام کرد که از نظر واشنگتن روسیه در جنگ اوکراین مرتکب «جرائم جنگی» شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست سران ناتو، گروه ۷ و سران اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت خواهد کرد.

صندوق کودکان ملل متحد می‌گوید بیش از نیمی از کودکان اوکراینی مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
4
3
در مقابل حدود 500نفر اکرائینی (نظامی وغیر نظامی) کشته شده با در نظر رفتن این تعداد نظای روسی کشته شده ( 7 نا 15 هزار نفر) به نظر می آید روسیه با شمشیر وسپر به جنگ اکراین رفته
فراموش نکنیم در حمله آمریکا به عراق روزانه 500نفر کشته میشد
ناشناس
|
Iraq
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
3
4
خاک جهنم ... جنایتکار پوتین

حالا
خوب شد منفور زمین وزمان شدی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین