کد خبر: ۷۶۱۸۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
بایدن در برابر «تهدید‌های روسیه» اتحاد و یکپارچگی ناتو را به رخ کشید

۳۰۰ کشته در بمباران ساختمان تئاتر ماریوپل| تبعید هزاران اوکراینی به روسیه

جنگ اوکراین در حالی وارد سی‌امین روز خود شده که نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن این مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است.
۳۰۰ کشته در بمباران ساختمان تئاتر ماریوپل| تبعید هزاران اوکراینی به روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از سوی دیگر به شکلی کامل بر نشست روز پنجشنبه ناتو و نیز گروه هفت سایه افکنده بود.

رهبران بزرگترین ائتلاف نظامی غرب در نشست بروکسل بر تقویت مرز‌های شرقی اروپا و پشتیبانی قاطع از کی‌یف در مقابله با ارتش روسیه تاکید کردند.

نیرو‌های نظامی روسیه در مسیر پیشروی به سوی پایتخت همچنان درگیر نبرد‌های سنگین در ایرپین هستند، این در حالیست که برخی گزارش‌ها از آرایش آفندی نظامیان اوکراینی به خصوص در اطراف برخی مناطق اشغال شده همچون شهر خرسون در جنوب این کشور حکایت دارد.

جنگ اوکراین تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور را از خانه و کاشانه خود آواره کرده و بیش از ۴ میلیون نفر که اغلب آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند را نیز مجبور به ترک کشور کرده است.

فن در لاین: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه «به شدت گزنده» بوده است

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در پایان نشست سران اروپایی در بروکسل گفت چهار بسته تحریمی این اتحادیه علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین ضربه سختی به مسکو وارده کرده و «به شدت گزنده» بوده است.

خانم فن در لاین اضافه کرد که اکنون تمام تلاش‌ها باید بر اجرای این تحریم‌ها و جلوگیری از «دور زدن» آن‌ها قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین با تقدیر از کشورهای همسایه اوکراین در پذیرفتن پناهجویان اوکراینی گفت به زودی بسته‌ای ۱۷ میلیارد یورویی برای کمک به این کشورها ارائه خواهد شد.

روسیه: بر روی «آزادسازی» شرق اوکراین تمرکز خواهیم کرد

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که مرحله اول عملیات نظامی این کشور در اوکراین «به طور کامل» محقق شده است و گفت که نیروهای این کشور از این پس بر «آزادسازی» منطقه دونباس شرقی اوکراین تمرکز خواهند کرد.

بنابر اعلام سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، جدایی‌طلبان تحت حمایت این کشور اکنون کنترل «۹۳ درصد از لوهانسک» و «۵۴ درصد از دونتسک» دو جمهوری‌ خودخوانده در شرق اوکراین را در اختیار دارند. این دو با هم معمولاً به عنوان منطقه دونباس شناخته می‌شوند.

روسیه در اطلاعیه روز جمعه گفته است هدف اصلی عملیات نظامی این کشور در اوکراین «آزادسازی دونباس» بوده است. این در حالی است که پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود که «نازی‌زدایی هیئت حاکمه اوکراین» (که عموماً به تغییر رژیم تعبیر می‌شود) انگیزه اصلی حمله به اوکراین بوده است.

مقامات غربی می‌گویند تصمیم چرخش استراتژی کرملین، در صورت واقعیت داشتن، می‌تواند نتیجه کند شدن پیشروی‌های ارتش روسیه در روزهای اخیر و مقاومت نیروهای اوکراینی در دفاع از شهرها باشد.

فرانسه، یونان و ترکیه «عملیات بشردوستانه» تخلیه ماریوپل را انجام می‌دهند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که به همراه یونان و ترکیه عملیات تخلیه ماریوپل را انجام خواهند داد. وی گفت در این عملیات «هرکس که مایل باشد» از این ماریوپل خارج خواهد شد.

آقای ماکرون گفت که در این باره «تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده» با ولادیمیر پوتین گفتگو خواهد کرد.

«اسپاتیفای» ارائه خدمات در روسیه را متوقف کرد

سرویس محبوب پخش موسیقی و پادکست اسپاتیفای «Spotify» فعالیت خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

یکی از سخنگویان این شرکت گفت اگر چه تا کنون ارائه خدمات در روسیه جهت «انتشار اخبار و اطلاعات قابل اعتماد و مستقل در منطقه» ادامه داشته است، با این حالت تصویب قوانین جدید در روسیه منجر به «محدود شدن بیشتر دسترسی به اطلاعات، از بین بردن آزادی بیان و جرم‌انگاری فعالیت‌ها» شده و امنیت کارکنان و همینطور شنوندگان اسپاتیفای را به خطر انداخته است.

پیشتر مسکو با تصویب یک قانون جدید اعلام کرده بود انتشار «اخبار جعلی» درباره تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند برای افراد محکومیت‌های طولانی‌مدت زندان در پی داشته باشد.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین و پیش از اسپاتیفای شرکت‌های غربی پرشمار دیگری شامل اپل، مسترکارت، ویزا و نتفلیکس فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده یا از آن خارج شده‌اند.

پاریس سفیر روسیه را به دلیل توئیت‌های رسمی «غیرقابل قبول» احضار کرد

سفیر روسیه در پاریس روز جمعه در پی انتشار کاریکاتورهایی در حساب رسمی توییتر به وزارت خارجه فرانسه احضار شد.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این توییت‌ها غیرقابل قبول هستند. ما امروز این موضوع را به سفیر روسیه اعلام کردیم.»

یکی از کاریکاتورها اروپایی‌ها را روی زانو نشان می‌داد در حالی که نشیمنگاه عمو سام را لیس می‌زدند و عبارت «همبستگی اروپایی؛ همان‌طور که واقعا هست» به انگلیسی نوشته شده بود.

توییت هایی که روز پنجشنبه منتشر شده بودند پس از مدتی حذف شدند. بنابه گزارش خبرگزاری تاس سفیر روسیه در واکنش، توجه مقامات فرانسه را به «اقدامات تحریک‌آمیز و موارد تخریب علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه» جلب کرده است.

لاوروف: فشار غرب «جنگ تمام‌عیار» برای نابود کردن روسیه است

در حالی که کشورهای غربی خود را آماده وضع دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مسکو می‌کنند، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید فشار غرب یک «جنگ تمام‌عیار» است که برای نابودی این کشور طراحی شده است.

آقای لاوروف گفت: «اهداف این فشار پنهان نیستند و به طور علنی اعلام شده‌اند؛ نابود کردن، شکستن، منهدم کردن و خفه کردن اقتصاد روسیه و به طور کلی روسیه».

رئیس‌جمهور آمریکا وارد لهستان شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که به لهستان سفر کرده است عصر روز جمعه وارد شهر ژشوف در ۸۰ کیلومتری مرز اوکراین شد.

آقای بایدن پس از ورود از جمع نیروهای آمریکایی مستقر در این شهر دیدار کرد.

قرار است رئیس‌جمهور آمریکا در میان پناهجویان اوکراینی حاضر در ژشوف حاضر شود و بعد از آن به ورشو پایتخت این کشور سفر کند.

لهستان، در همسایگی اوکراین، عضوی از ناتو به شمار می‌رود و در جریان کمک‌رسانی و ارسال تسلیحات نیروهای غربی به ارتش اوکراین نقشی بنیادین ایفا کرده است.

تاکید مقامات ارشد آمریکا و اروپا بر همکاری مشترک برای مقابله با روسیه

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اورزولا فن در لاین رئیس‌ کمیسیون اروپا در بروکسل بر اتحاد فراآتلانتیکی برای مقابله با «جنگ وحشیانه و غیرقابل توجیه پوتین علیه مردم اوکراین» تاکید کرد.

آقای بایدن با بیان اینکه دو طرف بر سر یک برنامه مشترک برای کاهش وابستگی به گاز روسیه به توافق رسیده‌اند گفت ایالات متحده با همکاری شرکای بین‌المللی خود ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع اضافی در سال جاری به اروپا ارسال خواهد کرد.

در این دیدار اورزولا فن در لاین از حمایت‌های آمریکا از اروپا تقدیر کرد.

خانم فن ‌در‌ لاین با تاکید بر لزوم «تقویت امنیت انرژی و استقلال اروپا از سوخت‌های فسیلی روسیه»، گفت: «هدف ما کاهش این وابستگی و در نهایت خلاص شدن از آن است. امری که فقط از طریق سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و همینطور تامین گاز از منابع دیگر قابل دستیابی است.»

سوئیس تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال می‌کند

دولت سوئیس اعلام کرده است تصمیم دارد تمام موارد مندرج در بسته چهارم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را به جز یک مورد اعمال کند.

سوئیس عضو اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود و از همین رو الزامی به تبعیت از تحریم‌های وضع شده ۲۷ کشور اروپایی بر ضد مسکو ندارد.

پیشتر اینیاتسیو کاسیس، رئیس ‌جمهوری فدرال سوئیس، اعلام کرده بود کشورش در مواجهه با حمله روسیه به اوکراین «بی‌طرفی سوئیسی» را کنار می‌گذارد.

بنابر اعلام دولت سوئیس، این کشور تنها مورد تعلیق پخش رسانه‌های اسپوتنیک و راشاتودی روسیه را اجرا نخواهد کرد چرا که اعتقاد دارد مقابله با پخش تبلیغات و اخبار جعلی آن‌ها از طریق نشر حقایق بیشتر امکان‌پذیر است.

تماس تلفنی بوریس جانسون با رئیس‌جمهور چین

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با شی جین پینگ رئیس جمهور چین درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین صحبت کرده است.

سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا گفته است این تماس صبح امروز انجام شده و حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامیده است.

گفته شده است که جانسون در این تماس از شی جین پینگ خواسته بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فشار بیاورد تا نیروها را از اوکراین خارج کند.

جزئیات بیشتری از این گفتگوی تلفنی منتشر نشده است.

روسیه آمار تازه تلفات نظامی خود در اوکراین را اعلام کرد

ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، روز جمعه درباره آمار جنگ در اوکراین گفت تا امروز ۱۳۵۱ نظامی این کشور کشته و ۳۸۲۵ نظامی دیگر مجروح شده‌اند.

پیشتر یک مقام ارشد ناتو تعداد کشته‌های روسیه در حمله به اوکراین را بین ۷ تا ۱۵ هزار نفر عنوان کرده بود.

ژنرال رودسکوی همچنین اضافه کرد که بیش از ۲۳ هزار خارجی از ۳۷ کشور آمادگی خود را برای شرکت در جنگ اوکراین اعلام کرده‌اند، هرچند هنوز از آن‌ها استفاده نشده است.

سازمان ملل: در ماریوپل گور دسته‌جمعی با ۲۰۰ جسد شناسایی کرده‌ایم

سازمان ملل متحد اعلام کرد با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای، یک گور دسته‌جمعی را در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شناسایی کرده است.

ماتیلدا بوگنر، رئیس تیم ناظران حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین، در این باره گفت تخمین می‌زند این گور مدفن حدود ۲۰۰ نفر باشد.

وی با این حال اضافه کرد این بدان معنا نیست که همه اجساد تلفات غیرنظامی بوده‌اند.

سازمان ملل گفته است از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تا کنون ۱۰۳۵ غیرنظامی کشته شده‌اند، هر چند برآوردها از میزان واقعی تلفات «به طور قابل توجهی بیشتر» خوانده شده است.

پیشتر مقامات شهری ماریوپل گفته بودند تعداد کشته‌شدگان این شهر می‌تواند تا ۳ هزار نفر باشد.

تلاش غول انرژی روسیه برای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا

گازپروم، شرکت بزرگ انرژی روسیه، در راستای تلاش‌های خود برای کم کردن وابستگی به دلار آمریکا از هند خواسته است طلب‌های خود را به یورو به این شرکت پرداخت کند.

شرکت دولتی گیل (GAIL) طرف قرارداد گازپروم واردکننده و توزیع‌کننده گاز در هند است و بزرگترین شبکه خط لوله گاز این کشور را اداره می‌کند. این شرکت قراردادی بلندمدت با گازپروم برای وارادت سالانه ۲.۵ میلیون تن گاز مایع دارد.

گیل گفته است که درخواست روسیه را بررسی می‌کند، با این حال اضافه کرده است که مانعی برای پرداخت به یورو نمی‌بیند.

در پی وضع تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه روسیه به خاطر جنگ در اوکراین، مسکو گفته است تصمیم دارد وابستگی خود را هرچه بیشتر به دلار کم کند.

یک کشیش نظامی در خاک روسیه بر اثر شلیک موشک‌های اوکراینی کشته شد

کلیسای اروتدکس روسیه روز جمعه از کشته شدن یک کشیش مامور به خدمت در نیرو‌های نظامی بر اثر اصابت موشک‌های اوکراینی خبر داد.

به گفته منبع یاد شده، پدر «اولگ آرتیومف» عصر روز پنحشنبه در یک روستای مرزی واقع در خاک روسیه و نزدیک شهر خارکیفِ اوکراین حین انجام وظیفه بر اثر شلیک موشک‌های اسمرچ از سوی نیرو‌های اوکراینی کشته شد.

این نخستین مورد از کشته شدن فردی در خاک روسیه در پی شلیک نیرو‌های اوکراینی پس از تهاجم نظامی به این کشور است که تایید و رسانه‌ای می‌شود.

روسیه: اخراج از گروه ۲۰ اتفاق «مُهلکی» نخواهد بود

مسکو در واکنش به تهدید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اخراج روسیه از گروه بیست اعلام کرد که این اتفاق در صورت روی دادن مهلک و وحشتناک نخواهد بود.

سخنگوی کرملین روز جمعه با تاکید بر این موضع یادآور شد که جهان تنها به آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود و تلاش‌های «اندک تاثیرگذار» واشنگتن برای منزوی کردن روسیه در نهایت به ثمر نخواهد نشست.

روسیه پیش از این از قصد ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست آتی گروه بیست که قرار است پایان سال جاری در جاکارتا برگزار شود خبر داده بود.

چین، متحد مسکو نیز در واکنش به احتمال خارج کردن نام روسیه از فهرست گروه بیست، این کشور را عضوی مهم خوانده و با حذف آن مخالفت کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر تاکید کرده بود که روسیه به دلیل تهاجم نظامی به خاک اوکراین باید از گروه بیست که نزدیک به ۸۵ درصد اقتصاد دنیا را تحت کنترل دارد، حذف شود.

اوکراینی‌ها می‌گویند کشتی روسیه را منهدم کرده‌اند

اوکراین اعلام کرد که به یک کشتی نیروی دریایی روسیه در دریای آزوف در نزدیکی شهر بندری محاصره شده ماریوپل حمله کرده است.

نیروی دریایی اوکراین می‌گوید این کشتی را در بندر بردیانسک در جنوب این کشور منهدم کرده است. این بند اخیرا از سوی نیرو‌های روسیه اشغال شده است و چندین ناو روسی در اسکله پهلو گرفته بودند.

در تصاویر آماتور منتشر شده از این ماجرا، توده‌هایی از دود سیاه از یک کشتی بزرگ خاکستری که در کنار یک جرثقیل لنگر انداخته بود دیده می‌شود. روز چهارشنبه همچنین شماری از کاربران اوکراینی تصاویر را از انفجار در همین بندر منتشر کردند که به نظر می‌رسد مربوط به همین کشتی باشد.

وزارت دفاع روسیه هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است. اما رسانه‌های روسیه اعلام کردند که چندین کشتی این کشور در روز‌های اخیر در حال تخلیه تجهیزات نظامی در این شهر بندری بوده‌اند.

نیرو‌های مسلح اوکراین اعلام کردند که علاوه بر انهدام این کشتی که آن را کشتی «اورسک» نامیده‌اند، دو کشتی دیگر نیز آسیب دیده‌اند.

آن‌ها گفتند که یک مخزن سوخت ۳ هزار تنی نیز منهدم شد و آتش به انبار مهمات «دشمن» سرایت کرد.

روسیه: بایدن می‌خواهد توجهات را از برنامه شیمیایی-بیولوژیکی آمریکا در اوکراین منحرف کند

روسیه روز جمعه با تکذیب خبر‌های مربوط به استفاده از بمب‌های فسفری در اوکراین هرگونه نقض قوانین بین‌المللی از سوی این کشور در تهاجم نظامی به خاک اوکراین را رد کرد.

بمب‌های فسفری که کی یف ارتش روسیه را به استفاده از آن در منطقه لوهانسک متهم کرده بر اساس قوانین بین‌المللی تنها برای حمله به اهداف نظامی مجاز است و استفاده از آن برای هدف قرار دادن غیرنظامیان ممنوع تلقی می‌شود.

کرملین همچنین با انتقاد از گمانه‌زنی‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده در خصوص احتمال توسل روسیه به سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد که هدف جو بایدن از طرح این مسائل منحرف کردن افکار عمومی و توجهات به برنامه شیمیایی-بیولوژیکی آمریکا در اوکراین است.

دولت روسیه پیش‌تر ایالات متحده را به راه‌اندازی و هدایت آزمایشگاه‌هایی در خاک اوکراین برای توسعه سلاح‌های بیولوژیکی متهم کرده و مدعی شده بود که فعالیت این آزمایشگاه‌ها علاوه بر آنکه نوعی تهدید زیست محیطی است سلامت و جان مردم ساکن در منطقه به خطر انداخته است.

اوکراین از اتحادیه اروپا خواست مرز‌های خود را به روی روسیه و بلاروس ببندد

کی‌یف از سران اتحادیه اروپا خواست که مرز‌های خارجی این اتحادیه را به روی روسیه و بلاروس که با مسکو در تهاجم نظامی به خاک اوکراین همکاری کرده است، ببندند.

وزارت امور زیربنایی اوکراین با انتشار پیامی به اتحادیه اروپا پیشنهاد داد تا ارتباطات زمینی و دریایی با روسیه و بلاروس را به طور کامل مسدود کند.

در این بیانیه تصریح شده است: «چنین اقدامی برای جلوگیری از ورود کالا‌هایی دو منظوره که کشور متجاوز می‌تواند از آن برای مقاصد نظامی استفاده کند، ضروری است.»

اوکراین: چهار غیرنظامی در بمباران یک مرکز پزشکی در خارکیف کشته شدند

پلیس منطقه‌ای در خارکیف روز جمعه از کشته شدن دست کم چهار غیرنظامی در جریان بمباران یک مرکز پزشکی در این شهر واقع در شرق اوکراین خبر داد.

در کانال تلگرامی پلیس خارکیف آمده است: در جریان حملات راکتی به شهر که یک مرکز پزشکی نیز هدف این حملات واقع شده هفت نفر مجروح شدند و از این میان چهار نفر بر اثر شدت جراحات جان باختند.

گفته می‌شود که این حمله حوالی ساعت ۵.۴۵ دقیقه بامداد روز جمعه به وقت گرینویچ انجام شده است.

شهرداری ماریوپل: بمباران ساختمان تئاتر ۳۰۰ کشته به جا گذاشته است

شهرداری بندر محاصره شده ماریوپل روز جمعه از احتمال کشته شدن دست کم ۳۰۰ غیرنظامی در جریان بمباران ساختان تئاتر این شهر خبر داد.

حمله هوایی روسیه به این ساختمان که صد‌ها نفر برای امان ماندن از بمباران‌ها در آن پناه گرفته بودند روز شانزدهم مارس صورت گرفته بود.

شهرداری ماریوپل با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص در کانال تلگرام خود مدعی شد: «شاهدان اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده‌اند که نشان می‌دهد دست کم ۳۰۰ نفر در جریان بمباران تئاتر شهر جان باخته اند. ما تا آخرین لحظه حاضر به پذیرش این خبر هولناک نبودیم و نمی‌خواستیم کشته شدن این تعداد از شهروندان را باور کنیم. اما شهادت افرادی که در زمان این حمله تروریستی در داخل ساختمان بودند خلاف این را می‌گوید.»

آلمان: تا پایان سال از نفت روسیه بی‌نیاز خواهیم شد

آلمان روز جمعه همسو با دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد کرد وابستگی خود را به روسیه در زمینه انرژی و بویژه نفت تا پایان سال جاری میلادی به شدت کاهش خواهد داد.

وزارت اقتصاد آلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تلاش برلین برای رهایی هر چه سریعتر از وابستگی به منابع انرژی روسیه اعلام کرد که نیاز وارداتی در این راستا در زمینه زغال سنگ تا پاییز و واردات نفت نیز تا پایان سال جاری پایان خواهد یافت.

در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه واردات نفت آلمان از روسیه تا اواسط سال به نصف کاهش خواهد یافت و این کشور تا پایان سال جاری به استقلال تقریبی در زمینه واردات نفت دست پیدا خواهد کرد آمده است: آلمان در زمینه واردات گاز نیز تا اواسط سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی مستقل خواهد شد.

بروکسل و واشنگتن برای کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه «کار گروه ویژه» تشکیل می‌دهند

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر تشکیل یک «کار گروه ویژه» برای تلاش در جهت کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به توافق رسیدند.

این توافق زمینه ارسال دست کم ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع یا «ال. ان. جی» را از سوی ایالات متحده برای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی فراهم خواهد کرد.

اتحادیه اروپا پیش‌تر از در پیش‌گرفتن رویکردی فوری برای کاهش دست کم دو سوم از گاز مصرفی وارداتی از سوی روسیه خبر داده بود.

شب «نسبتا آرام» کی یف همزمان با تشدید درگیری‌ها در حومه پایتخت

منابع خبری می‌گویند که پایتخت اوکراین پنجشنبه شب، به رغم تداوم درگیری‌ها در حومه کی‌یف، شب «نسبتا آرامی» را سپری کرد.

در گزارش خبرنگار شبکه فرانسه۲۴ از محل آمده است که نبرد‌ها میان نیرو‌های اوکراینی و ارتش روسیه پنجشنبه شب در شمال غرب کی‌یف و اطراف شهر‌های اقماری پایتخت به خصوص شهر ایرپین ادامه داشت.

در این گزارش همچنین به درگیری‌های شدید در جنوب غرب کی‌یف، بویژه در مناطق اطراف شهر «واسیلکیف» اشاره شده است.

وزیر دفاع روسیه دوباره در رسانه‌ها ظاهر شد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که به مدت دو هفته از وی در رسانه‌ها خبری نبود بار دیگر پنجشنه شب در حال انجام یک گفتگوی ویدویی با ولادیمیر پوتین بر صفحه رسانه‌های تصویری روسیه ظاهر شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش‌تر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص غیبت وی گفته بود: «وزیر دفاع کار‌های زیادی برای انجام دادن در دست دارد و اکنون زمان فعالیت رسانه‌ای نیست.»

شهردار ماریوپل مسکو را به «تبعید اجباری» هزاران اوکراینی به روسیه متهم کرد

اوضاع در ماریوپل، شهر بندری و محاصره شده مشرف به دریای آزوف که بر اساس گزارش‌ها زیر بمباران سنگنین ارتش روسیه قرار داشته همچنان نگران کننده گزارش می‌شود.

مسئولان این شهر به تازگی از تبعید انبوه هزاران نفر از ساکنان به روسیه توسط نظامیان اشغالگر خبر داده‌اند. وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل عصر روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود نظامیان روس را به توقیف پاسپورت‌های ساکنان متهم کرد و مدعی شد که نیرو‌های اشغالگر دست کم ۱۵ هزار نفر را «به زور» با اتوبوس راهی روسیه کرده‌اند.

بایدن: ناتو هیچگاه تا این حد متحد و یکپارچه نبوده است

در حالی نگرانی‌های غرب نسبت به تهدید‌های هسته‌ای و حملات شیمیایی احتمالی

روسیه بالا گرفته، رئیس جمهوری آمریکا از تقویت و یکپارچی ناتو سخن به میان آورده است.

جو بایدن که روز پنجشنبه در بروکسل با سران گروه هفت و نیز رهبران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دیدار و گفتگو کرده بود با انتشار توییتی اتحاد و یکپارچگی بی سابقه ناتو را در برابر تهدید‌های روسیه به رخ کشید.

بایدن در ادامه این پیام تاکید کرد که «پوتین دقیقا خلاف آنچه را که از حمله به اوکراین به دنبالش بود، به دست خواهد آورد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین قرار است امروز، جمعه بیست و پنجم مارس با سفر به لهستان ضمن ملاقات با سربازان آمریکایی مستقر در این کشور از یکی از شهر‌های هم‌مرز با اوکراین که پذیرای پناهجویان اوکراینی است دیدن کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
افخمی
|
Germany
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
9
4
دست پوتین درد نکند. ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین