کد خبر: ۷۶۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۶
شهردار تهران اظهار داشت:

هدف شهرداری ارتقا كيفيت زندگی در حاشيه شهر تهران است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شهردار تهران در جلسه تودیع و معارفه مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، گفت: این ظلم است که ما در شهرداری به موضوع بافت فرسوده نگاه اقتصادی پیدا کنیم و شهرداری نه تنها نباید از این موضوع منفعت مادی ببرد بلکه باید برای انگیزه دادن در جاهایی از حق و حقوق خود بگذرد .

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب دکتر محمدباقر قالیباف در این جلسه که  در سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود :« قبلا بارها بر این موضوع تاکید کرده ام و این فرهنگ در شهرداری جا افتاده و اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم بر این امر صحه گذاشته اند که نباید به موضوع بافت فرسوده نگاه اقتصادی داشت».

وی با بیان اینکه هیچ دستاوردی در بافت فرسوده برای ما مهمتر از این مسئله نیست ، تصریح کرد:« مهمترین منفعتی که شهرداری و شهر تهران از این موضوع می برد ارتقای کیفیت زندگی در حاشیه شهر است و همین که وارد یک محیط در جنوب شهر شویم و احساس کنیم که مردم در آن منطقه در حد و اندازه قابل قبول زندگی می کنند مهمترین ثروتی است که ما به دست آورده ایم که این حتما یک ثروت عظیم مادی برای جنوب شهر به وجود می آورد و فاصله شمال و جنوب شهر را کاهش می دهد».

قالیباف در ادامه از عدم تغییر در سیاست ها و اهداف سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد و گفت: «ما با همان سیاست ، اهداف و رویکردی که کار را در این مجموعه شروع کردیم با اتکا به انسجام و توان بیشتر و همچنین بهره گیری از نیروهای جدید و مجرب و علمی تلاش می کنیم تا تمام آن اهدافی که دنبال می کردیم عینیت بخشیم و در شهر تهران پیاده سازی کنیم» .

وی افزود: «مقوله بافت فرسوده و بحث سازمان نوسازی از همان روز نخستی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم به عنوان یک دغدغه در ذهنم بود و شاید این به خاطر سابقه ذهنی بود که از قبل نسبت به بافت فرسوده داشتم».

شهردار تهران ادامه داد :« در سوابق مدیریتی افراد هرکس یک ذائقه ای دارد و در جایی متمرکز می شود اما در شهرداری های گذشته بافت فرسوده به عنوان یک دغدغه شهردار مدنظر نبوده و وقتی به گذشته نگاه کردم ندیدم به طور جدی در خصوص بحث بافت فرسوده تصمیم و کار سنگینی را آغاز کنند».

قالیباف سپس به دوران فرماندهی خود در نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت:« در آن دوره به خاطر نوع مسئولیتم ناگزیر بودم لایه های زیرین جامعه را با دقت ببینم. در این نگاه وقتی بحث حاشیه ، حاشیه نشینی و محرومیت و مشکلاتی که در حوزه حاشیه و مخصوصا در جنوب شهر و حتی در نقاطی از شمال شهر دیده می شد زندگی را به کام انسان تلخ می کرد . به همین دلیل وقتی وارد مجموعه شهرداری شدم به دکتر عندلیب گفتم که واقعا باید با انگیزه جبهه به پای کار بیاید زیرا باید از طرفی مشکلات و مسایل اجرای کار را حل می کردیم و از سوی دیگر این فرهنگ و توجه را ایجاد می کردیم».

شهردار تهران با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی و موضوعات خفته و عمیقی در بحث بافت فرسوده وجود داشت ، گفت:« مردم حق و حقوقی دارند و ما هم نسبت به آنان وظیفه و تکلیفی داریم که باید به خوبی آن را انجام دهیم».

وی گفت: «رنگ کردن ، گل کاشتن ، چاله پر کردن و جمع آوری زباله حتما بخشی از کار امروز ماست ولی کار اساسی و اصلی ما نیست . حتی طرح های جهادی که قبلا انجام می دادیم امروز همان طرح های موضوعی و موضعی است که تعریف کردیم. البته کاری که ما در حوزه طرح های موضوعی و موضعی تعریف کردیم جاهایی رویکردهایش با طرح های موضعی و موضوعی طرح های جامع با هم متفاوتند. ما در شهرداری بر این باور شدیم که نوع کارها را 2 طبقه و کلاس بالاتر ببریم تا اثرات عمیق تر و درازمدت تری در شهر بگذارد».

قالیباف افزود: «یکی از طرح های موضوعی و موضعی که هم در طرح جامع و هم برای ما موضوعیت دارد بحث بافت فرسوده است».

وی با بیان اینکه شهرداران مناطق باید دغدغه بافت فرسوده داشته باشند ، گفت: «همانطور که یکی از آیتم های بررسی عملکرد شهرداران مناطق میزان درآمد است ، یکی از آیتم های مهم بررسی عملکرد شهرداران مناطق در سال 87 میزان پیشرفت در بحث بافت فرسوده است و این موضوع باید برای شهرداری ، مردم و بخش خصوصی هم دغدغه باشد. هرکدام از آنان منفعت خود را می برند اما باید احساس کنند که کاری که انجام می دهند کار مقدس و خیری است».

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ، گفت:« به هرحال در همه شهرداری نگاه و رویکردمان به تعبیری رویکرد اصل چهل و چهاری است یعنی باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی را در مجموعه شهرداری رونق دهیم و هرکاری را که مردم و بخش خصوصی می توانند انجام دهند به شهرداری نیاوریم» .

وی افزود:« رویکرد اصل چهل و چهاری باید بر همه امورات حاکمیتی در مجموعه شهرداری به عنوان یک دولت شهر ، دولت محلی و نهادی که شهر را اداره می کند حاکم شود».

به گفته قالیباف ما باید بستر سازی کنیم ، موانع را برداشته و تسهیل کننده باشم تا مردم کار را خودشان انجام دهند.

وی در ادامه گفت :« یکی از جهت هایی که سرمایه گذاران در کشور از آن نگرانی دارند در کلان بحث تغییر قانون و ضوابط است. تغییر مدیران نیز یک نگرانی دیگر است که یکی از کارهای ما باید این باشد که نشان دهیم اگر مدیری تغییر می کند در هیچ رویکرد ما کوچکترین تغییری حاصل نمی شود زیرا اولین خواسته سرمایه گذار امنیت در سرمایه اش است».

شهردار تهران با بیان اینکه جذب سرمایه گذار و اطمینان دادن به او و مردم از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد ، گفت: «چیزی که می تواند بزرگترین آسیب باشد بحث مربوط به سلامت کار در مجموعه است و مدیران باید با حساسیت به این توجه کنند که کار درست ، سالم و رعایت قوانین و ضوابط درست انجام شود و پلشتی در مجموعه کاری وارد نشود».

وی افزود:« حتما نظارت و بازرسی ها در برخی مواقع سرعت کار را می گیرد اما باید سرعت ، دقت و صحت در کارها رعایت شود و اگر هرکدام از اینها را فدای دیگری کنیم نشان می دهد که مدیر خوبی نیستیم».

قالیباف ادامه داد:« بحث بافت فرسوده و کار سازمان نوسازی قبل از اینکه یک کار فنی و اقتصادی باشد کاملا یک کار اجتماعی است و ما نباید به این بخش که با روح و روان شهروندان سروکار دارد بی توجهی کنیم» .

شهردار تهران افزود:« این کار یک کار اجتماعی و میدانی است و باید به صورت چهره به چهره پیش رود مخصوصا از سوی هیئت های عاملی که در مناطق تشکیل شدند و خود مناطق ، نواحی و محلات و در همه ابعاد . در بخشی از کار هم باید فرهنگ سازی ، اعتماد سازی ، آموزش به مردم و بالا بردن سطح آگاهی آنان انجام شود که این با پشت میز نشستن انجام نمی شود و کار میدانی می خواهد».

به گفته شهردار تهران محله ای کارش به نتیجه می رسد که مدیر آن محله همه اهالی محل را به اسم بشناسد و با روحیات آنان آشنا باشد . مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد کار بافت فرسوده پیش می رود. این مردم به خاطر استضعاف اقتصادی و نداشتن آگاهی لازم نسبت به این کار به این سمت نمی آیند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین