کد خبر: ۷۶۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

غربی‌ها دام جدیدی در پرونده هسته‌ای گسترده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «معلوم است غربی‌ها دام جدیدی در پرونده هسته‌ای برای ما گسترده‌اند. این‌ها دنبال اطلاعاتی از این نوع نیستند».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب‌، آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران به دو موضوع مهم یعنی 15 خرداد و رحلت حضرت امام که در تاریخ همسایه شده‌اند و همچنین رحلت آیت الله لنکرانی اشاره کرد و گفت: «امیدوارم خداوند روح ایشان را با اولیاء محشور کند».
 
وی به شروع مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: «امیدوارم کسانی که مردم به مجلس می‌فرستند به حساسیت‌های زمان خود و نیازهای مهم انقلاب توجه کنند و تریبون مجلس مکانی برای انسجام و و حدت ما باشد». 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه ما کارهای مهمی داریم که مهمترین آن تدوین برنامه پنجم است خاطرنشان کرد: «‌در نامه‌هایی که در چارچوب مصوبه رهبری و بر اساس قانون اساسی نوشته شده و دولت آن را آماده ساخته و رهبری بر اساس بازحکم قانون آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده که ما این سیاست ها را به زودی به اطلاع مردم می‌رسانیم و بعد از تایید رهبری محور و چارچوب آن مشخص خواهد شد».
 
وی با بیان اینکه برنامه پنجم در شرایط فعلی سرنوشت ما را به مرحله عملیاتی به خصوص سند چشم انداز 20 و اصل 44 که موتور این سند است باید برساند و با آن توجه ویژه‌ای شود خاطرنشان کرد: «‌از مجلس و دولت انتظار می‌رود که این برنامه را متناسب با موقعیت‌ها و نیازهای مردم دنبال کنند، درخواست ما از مجلسی‌ها آن است که خود را برای تدوین این برنامه آماده کنند تا ما بتوانیم برنامه پنجم را که یک خیزش بزرگ به طرف چشم انداز 20 ساله است محقق سازیم، چرا که در این برنامه بحث‌های مهم مشکلات داخلی، خارجی و تورم را می‌بینیم».
 
امام جمعه موقت تهران در ادامه به مساله 14 و 15 خرداد اشاره کرد و گفت: «با تلاش واقعا ستایش انگیز آیت الله یزدی و بروجردی حوزه عظیمی در قم تشکیل شد که سرمایه خیزش ملت ما به طرف انقلاب اسلامی است که در طول تاریخ اسلام نمونه‌ای برای چنین انقلابی نمی‌شناسیم».
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اعلام اینکه بعد از رحلت آیت الله بروجردی رژیم که قوت حوزه پی برده‌بود در صدد تضعیف آن برآمد تصریح کرد: «‌آنها اولین کاری که برای درگیری حوزه کردند تصویب‌نامه دولت علم بود که در آن موارد خلاف شرع پیش آمد و آیات قم به خصوص حضرت امام (ره) حرکت جهادی خود را از این نقطه شروع کردند و جلوی تصویب‌نامه را با استفاده از قدرت مردم گرفتند و باعث عقب نشینی دولت علم شدند و این پیروزی بزرگی در اولین مقاومت حوزه تلقی می‌شد».
 
رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رژیم خواست تا این حرکت را جبران کند گفت: «‌تا قبل از این شاه وارد میدان نشده بود و در سال 41 قرار شد که در گام بعدی شاه با عوام فریبی کامل، انقلاب سفید وارد عمل شود و بر اساس یک رفراندوم از مردم رای گیری کند که البته مردم نیز در این رفراندوم حضور نداشتند».
 
هاشمی رفسنجانی با اعلام اینکه شاه بنای مقاومت داشت و سعی داشت که اولین ضربه را به حوزه بزند گفت: «‌در این راستا بسیاری از طلبه‌ها از جمله خود بنده را بازداشت کردند و ما به سربازی رفتیم که در آنجا نیز میدان جدیدی برای سربازها، افسران و حتی فرماندهان باز شد».
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به موارد ذکر شده در اعلامیه شاه مبنی بر اینکه روحانیون علیه شاه، رژیم صهیونیستی و خطرات مانع در راه اسلام اشاره کرد و گفت: «حضرت امام (ره) اهانت‌های به حقی را به شخص شاه کردند که بعد از آن منجر به بازداشت امام شد و آنها دوازدهم محرم امام را از خانه شان ربودند و به زندان منتقل کردند».
 
وی با تاکید بر اینکه فاجعه 15 خرداد نقطه عطف مبارزات بود خاطرنشان کرد: «‌تکیه گاه اصلی امام (ره) مردم بودند و امام مرجع تقلید، شجاع، زمان شناس که حقیقتا در توجیه مردم برای اهدافشان بسیار نیرومند بودند که افکار عمومی مردم را از ترس بیرون آوردند و توانستند بین معارف دینی و حرکت مردم یک انسجامی ایجاد کنند».
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران حضور مردم را مهمترین سرمایه حرکت جهادی و مبارزاتی اعلام کرد و گفت: «‌پیامبر هم همین کار را انجام دادند اما این موج خروشان در زمان پیامبر (ص) نبود ولی در سیاست نیز پیامبر همین شیوه را عملی کردند». 

وی در ادامه تصریح کرد: «وظیفه همه ما قلم به دستان، گویندگان و صاحبان نظریه‌پردازی این است که سعی کنیم که بین آراء مردم و نظام انسجام به وجود آوریم چرا که اگر دشمن موفق به ایجاد شکاف در آن شود به اندازه یک اقیانوس بین خواسته‌های مردم و واقعیات اسلام فاصله خواهد افتاد و با این تجربه 50 ساله به دام دشمن خواهیم رفت». 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسایل روز و موضوع لبنان اشاره کرد و گفت: «‌الحمدلله در لبنان با یک تلاش جدی و توافقی که حاصل شد اقدامی جدی صورت گرفت البته باید هوشیاری لازم وجود داشته باشد که این توافق تبدیل به درگیری و فرصت طلبی دشمنان نشود».
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عراق اشاره کرد و افزود: «‌در عراق متاسفانه هنوز خرابکاری‌ها و مزاحمت‌ها وجود دارد هر چند که نسبت به گذشته وضعیت کمی بهتر است ولی حضور اشغالگران به عنوان ریشه اصلی این مشکلات است که باید برای آن فکری شود و نباید عراقی ها به دام آمریکایی‌ها به هر دلیلی بیفتند و تداوم حضور آمریکایی‌ها را در داخل عراق رسمیت دهند که این خطرناک‌ترین اتفاق است».
 
وی همچنین درباره وضعیت افغانستان خاطرنشان کرد: «در افغانستان ناامنی ها و تولید مواد مخدر همچنان توسط اشغالگران ادامه دارد اما آنها از این کار خود نیز نتیجه‌ای نخواهند گرفت».
 
امام جمعه موقت تهران به موضوع هسته‌ای کشورمان و اظهارات آژانس در این زمینه اشاره کرد و گفت: «‌متاسفانه علی‌رغم اینکه همکاری گسترده‌ای با آژانس بین المللی اتمی داشته‌ایم و به همه این سوالات در این باره پاسخ دادیم و آژانس نیز اعلام کرد که نقطه انحرافی در فعالیت‌های ما پیدا نکرده اما بعضی ادعاها از طرف آمریکایی‌ها مطرح شد و دیروز هاینونن در ژنو اعلام کرد که ایران باید به سوالاتی پاسخ دهد».

 وی افزود: «معلوم است غربی‌ها دام جدیدی برای ما گسترده‌اند. این‌ها دنبال اطلاعاتی از این نوع نیستند». 

وی به حق قانونی ملت ایران تاکید کرد و افزود: «من فکر می‌کنم که اگر آژانس به چنین رویه‌ای ادامه دهد اعتبار خود را از دست خواهد داد و نصیحت می‌کنم که آمریکا و یارانش به ویژه غربی‌ها و آژانس به این مورد روشن که حق قانونی ایران است توجه کنند».
 
وی افزود:« پیش شما جرم ایران آن است که خودش به این صنعت رسیده و توانسته به صنعت صلح آمیز هسته‌ای دست یابد».
 
وی تصریح کرد:« آنها فکر می‌کردند که این راه منحصر به آنهاست و کسی نمی‌تواند از این دیوار ممنوعه عبور کند اما ایران از آن عبور کرد و به اینجا رسید و حال آنها قصد دارند از این طریق انتقام بگیرند اما من توصیه می‌کنم راه مذاکره و بحث را در پیش گیرند تا بالاخره به جایی برسند زیرا راه تهدید شیوه‌ای غیر معقول است و نتیجه‌ای را در بر نخواهد گرفت».
 
هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه برای آنها بهتر است که منطقه و خودشان را دچار مشکل نکنند اظهار داشت: «غربی‌ها ‌راه مذاکره به شیوه معقول دو طرفه و به طور مساوی را خالی از تهدید و ارعاب در پیش بگیرند و پیش شرطی برای آن لحاظ نکنند چرا که این کار فقط باعث زحمت خودشان و ما خواهد شد و من امیدوارم که آنها به نصحیت خیرخواهانه ما از تریبون نماز جمعه توجه کنند».
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین