کد خبر: ۷۶۲۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

چین حمایت قاطع خود را از افغانستان اعلام کرد

رئیس‌جمهوری چین در یک کنفرانس منطقه‌ای، حمایت قدرتمند خود از افغانستان را اعلام کرد.
چین حمایت قاطع خود را از افغانستان اعلام کرد
آفتاب‌‌نیوز :

چین میزبان دو نشست جداگانه برای کمک به ثبات در افغانستان است.

وزیران خارجه و دیپلمات‌های ارشد کشورهای همسایه افغانستان یعنی روسیه، پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به همراه نمایندگان قطر و اندونزی در نشستی در شهر "تونشی" حضور دارند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز برای شرکت در این نشست به چین رفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس‌جهوری چین در پیامی به مجمع همسایگان افغانستان، از این کشور اعلام حمایت کرد. این پیام نشانگر میل چین برای تبدیل شدن به یک بازیگر موثر در افغانستان پس از خروج آمریکا است.

رئیس‌جمهوری چین گفت، افغان‌ها یک کشور «آرام، باثبات، توسعه‌یافته و شکوفا» می‌خواهند، چیزی که «در خدمت منافع مشترک کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است.»

شی جینپینگ در پیامی در این نشست که در چین برگزار شده، گفت: چین همواره به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و به حمایت از توسعه صلح‌آمیز و باثبات افغانستان متعهد است.

این رهبر چین جزئیات بیشتری درباره نحوه حمایتش اعلام نکرد، اما پکن تا به امروز کمک‌های اضطراری به افغانستان ارسال کرده و به دنبال توسعه استخراج مس در این کشور است.

هم‌زمان با تشکیل این مجمع، گروهی از نمایندگان ویژه چین، آمریکا و روسیه در امور افغانستان در چارچوب «تروئیکای گسترش یافته» نیز در چین تشکیل جلسه دادند.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان گفت که هنوز نمی‌توان وضعیت امنیتی افغانستان را با ثبات خواند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت تروریست‌های بین‌المللی تنش جدی ایجاد می‌کند. برنامه‌های سازمان‌های افراطی برای بی‌ثبات کردن کشورهای آسیای مرکزی و "صادرات بی‌ثباتی به کشور ما" یک تهدید است.

لاوروف هم‌چنین در دیدار با امیرخان متقی، همتای خود از دولت طالبان گفت: جامعه بین‌المللی باید با دولت جدید افغانستان همکاری کند تا زمینه به رسمیت شناخته شدن آن از سوی تمام اعضای سازمان ملل فراهم شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین جامعه جهانی را مسئول اوضاع نابسامان اقتصادی افغانستان و تلاش برای احیای آن دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین