کد خبر: ۷۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
وزیر بهداشت اعلام کرد

جایزه میرزای شیرازی برای مبارزه با دخانیات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر بهداشت اعلام کرد: «از این پس هر سال ایران جایزه 15 هزار دلاری میرزای شیرازی را به بهترین و موثرترین مبارز دخانیات در دنیا اهدا می‌کند».

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، به نقل از فارس، کامران باقری لنکرانی عصر امروز در مراسم روز جهانی بدون دخانیات در سالن اجتماعات مرکز قلب تهران، گفت: «به پیشنهاد دکتر علویان، مشاور وزیر بهداشت، جایزه میرزای شیرازی به ارزش 15 هزار دلار طراحی و تعیین شده است که از این پس از سوی وزارت بهداشت ایران هر سال در اجلاس سالانه سازمان بهداشت جهانی که اردیبهشت هر سال در ژنو برگزار می‌شود، اهدا می‌شود».

وزیر بهداشت افزود: «این جایزه نمادی از مبارزه ملی ملت ایران با دخانیات در دنیاست تا نشان دهیم عوارض سیگار تا چه اندازه می‌تواند زندگی بشر را به مخاطره اندازد و باید مبارزه با آن جدی گرفته شود».

وی گفت: «دخانیات سالانه در کشور ما به طور مستقیم 80 هزار نفر را به کام مرگ می‌برد و متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افزایش مصرف قلیان در بین جوانان کشور هستیم که بسیار نگران کننده است».

وی افزود: «باید این آگاهی را به مردم بدهیم که هر زمان که برای ترک سیگار اقدام کنند دیر نیست، زیرا کسانی که قبل از 30 سالگی شروع به مصرف دخانیات کنند به طور متوسط 20 سال از طول عمرشان کم می‌شود و به طور کلی سیگاریها 10سال کمتر از سایر افراد غیر سیگاری عمر می‌کنند، اما هر زمان که برای ترک سیگار اقدام شود، بعد از 3 سال میانگین طول عمر به سن طبیعی افزایش می‌یابد. حتی اگر ترک سیگار در 60 سالگی هم رخ دهد باز هم مفید است».

وزیر بهداشت گفت: «در سالهای اخیر تمایل به سیگاری شدن در غیر سیگاریها 40 درصد کاهش یافته است با وجود این هنوز شاهد افزایش تعداد معتادان به سیگار در کشور هستیم و فرهنگ‌سازی در این زمینه به خوبی انجام نشده‌است».

باقری لنکرانی افزود: «در سالهای اخیر شاهد افزایش مصرف قلیان در بین جوانان هستیم در حالی که می‌دانیم عوارض هر قلیان حداقل معادل 40 نخ سیگار است».

وی گفت: «مصوبه ستاد کشوری اجرای قانون جامع مبارزه با دخانیات در مورد درج تصاویر هشدار دهنده بر روی جلد سیگارهای داخلی و خارجی و تعیین اماکن مجاز عرضه سیگار به امضای ریاست جمهوری رسید و از اکنون تا 6 ماه آینده باید به طور کامل در سراسر کشور اجرا شود».

باقری لنکرانی افزود: «تصاویر هشدار دهنده 50 درصد روی جلد بسته های سیگار را می‌پوشاند، همچنین فروش نخی سیگار هم به کلی ممنوع خواهد شد و فقط سوپر مارکتها و خوار و بار فروشی ها دارای عاملیت سیگار مجاز به عرضه مواد دخانی هستند، ضمن این که استعمال دخانیات در اماکن عمومی حتی سیستم حمل و نقل نیز ممنوع است و نیروی انتظامی با متخلفان از این قانون برخورد می‌کند».

حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: «سیگاریها مانند کسانی هستند که روی شاخه نشسته‌اند و بن می‌برند و خودشان با دست خود عامل بیماری و مرگ خود و اطرافیانشان را فراهم می‌کنند، باید کاری کنیم که قبح مصرف دخانیات هر روز در جامعه بیشتر شود و نگذاریم فرزندانمان که گلهای زندگیمان هستند در معرض دود سیگار و عوارض آن قرار بگیرند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین