کد خبر: ۷۶۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۴
محمدتقی فاضل‌میبدی در گفتگو با آفتاب مطرح کرد؛

منظور از تحریف اندیشه‌های امام چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی هشدارها درباره خطر تحریف در اندیشه‌های حضرت امام اظهار داشت: «تحریف معانی مختلفی دارد و باید آن را از نقد جدا کرد».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به معانی مختلف تحریف گفت: «گاهی ممکن است بخشی از حرف فردی را حذف کنند و تنها بخشی از آن را ترویج کرده و بیان کنند. اما گاهی ممکن است سخنی به سخنان فرد بیفزایند که این خود تحریف دیگری است و امروز شیوه روزنامه‌هایی همچون کیهان در مواجهه با سخنان امام است».

فاضل‌میبدی در ادامه اظهار داشت: «نوع دیگری از تحریف این است که سخنان امام را به طور کامل بیان کنیم و حتی در صداوسیما به طور مرتب سخنرانی‌های امام را پخش کنیم امادر عمل سیاسی خود شیوه‌ای دیگر را برگزینیم و خلاف نظر امام حرکت کنیم».

وی اضافه کرد: «آقایان بارها تاکید کرده‌اند که امام با فعالیت سیاسی اعضا و طرفداران اندیشه‌های انجمن حجتیه مخالف‌ بوده‌اند اما امروز می‌بینیم این تفکر در حال حکومت بر جامعه است».

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: «اگر امروز در جامعه اندیشه انجمن‌ حجتیه در حال رشد و نمو است، برخلاف اندیشه‌های امام است و این تحریفی بسیار خطرناک محسوب می‌شود».

فاضل‌میبدی با اشاره به اینکه "نقد معنایی متفاوت از تحریف دارد و باید نوع برخورد و مواجهه با آن متفاوت باشد"، گفت: «اگر روزی امام سخنی گفته‌اند یا عملی داشته‌اند که در زمان خود کاملا معنادار و درست بوده،‌ دلیل نمی‌شود که این سخن یا رفتار برای همیشه کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال در مورد رابطه با آمریکا، اقدام حضرت امام در زمان تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان، کاملا به‌جا و درست بود اما معلوم نیست که تداوم این شیوه در شرایط کنونی نیز به همان میزان درست باشد».

وی اضافه کرد: «این‌که فردی بخواهد صرفا به خاطر مبارزه‌ای که خود به آن معتقد است این بخش از سخنان حضرت امام را برجسته کند، خود تحریفی آشکار در اندیشه‌های امام است».

فاضل‌میبدی همچنین گفت: «باید سخنان امام را دسته‌بندی کرد؛ آن بخش که برای همیشه جامعه کاربرد دارد و آن بخش که قابل اجرا در شرایط کنونی جامعه نیست».

وی افزود: «باید دید کدام بخش از سخنان امام در شرایط امروز جهان کاربرد داشته،‌ منافع ملی ما را تامین می‌کند و دنیای امروز آن را می‌پسندد».

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ «آن بخش از سخنان امام که تاکیدات بسیاری بر آرای مردم داشتند، خیلی اهمیت دارد. ‌چرا که این امر یک امر کاملا عقلانی است که جهان امروز نیز به آن اقبال زیادی دارد».

وی با تاکید بر اینکه "هیچ حرفی برای همیشه نمی‌تواند معیار قرار گیرد"، گفت: «رییس قوه قضاییه اعلام می‌کند که هیچ‌کس را نباید در ملأ عام شلاق زد این در حالیست که در گذشته موضوع دیگری دراین زمینه مطرح می‌شد. این نشان می‌دهد که آقای شاهرودی می‌داند که دنیای امروز این شیوه را نمی‌پسندد و ادامه این روند می‌تواند منافع ملی ما را به خطر بیندازد».

فاضل‌میبدی تصریح کرد: «امام مرد بزرگی بود و کار بزرگی به نام انقلاب اسلامی انجام داد اما نباید بگوییم که تمام جملات امام صددرصد باید معیار و ملاک رفتار امروز ما قرار گیرد چرا که خود حضرت امام هم با سخنان خود اینگونه رفتار نمی‌کرد».

وی ادامه داد: «حضرت امام وقتی به تهران آمدند، برخی مطالبی را که در نجف مطرح کرده بودند، معیار عمل خود قرار ندادند. در درس‌های ولایت فقیه امام هیچ سخنی از مالیات یا دموکراسی نیست اما امام به محض تشکیل حکومت، حرف‌های نویی زدند».

این مدرس و محقق حوزه علمیه قم در پایان نیز با تاکید بر اینکه "هیچ فردی نیست که همه سخنانش به صورت صددرصد و برای همیشه معیار باشد، گفت: «منشور جمهوری اسلامی قانون اساسی است و از سویی باید به این نکته توجه داشت که هیچ منشوری هم نمی‌تواند مادام‌العمر باشد چرا که مصالح ملی در تغییر است و منشور یک کشور نمی‌تواند در طول سال‌های متمادی بدون تغییر باقی بماند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۵
0
0
آيكاش‌مي فهميدي كه امام مردي براي تمامي قرون بوده و هست و خواهد بود. اين حرف ميبدي مثل حرف وهابي هاست در مورد قرآن؛ چون اونا هم همينو ميگن:«آن بخش که برای همیشه جامعه کاربرد دارد و آن بخش که قابل اجرا در شرایط کنونی جامعه نیست».
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین