کد خبر: ۷۶۳۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲

گازرسانی روسیه به اروپا ادامه دارد

با وجود ابهامات مربوط به پرداخت پول و درخواست سران اروپایی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو، روسیه جریان گاز از مسیر‌های خط لوله اصلی به اروپا را روز دوشنبه حفظ کرد.
گازرسانی روسیه به اروپا ادامه دارد
آفتاب‌‌نیوز :

طبق اطلاعات شرکت گازکید، جریان گاز از طریق خط لوله یامال-اروپا در ایستگاه مالنوی آلمان در تعطیلات آخر هفته نوسان داشت و آخرین بار به صفر رسید. درخواست برای تحویل گاز روسیه از طریق اسلواکی که از مسیر اوکراین می گذرد، روز دوشنبه در ۹۶۷ هزار و ۸۴۱ مگاوات ساعت و جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان در ۷۰ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۱۰ کیلووات ساعت ثابت بود.

شرکت دولتی گازپروم اعلام کرد مطابق با درخواست مصرف کنندگان اروپایی، به عرضه گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکراین ادامه می دهد.

با این حال در پی درخواست کرملین از خریداران برای پرداخت پول گاز به روبل، سوالاتی درباره تحویل آتی به وقت خود باقی مانده‌اند.

ادوارد هگر، نخست وزیر اسلواکی در آخر هفته گذشته تایید کرد کشورش در همبستگی با اتحادیه اروپا، علیه چنین درخواستهای پرداختی عمل خواهد کرد.

در پی انتشار گزارشهایی از احتمال ارتکاب جنایت جنگی توسط روسیه پس از کشف صدها جنازه که از فاصله نزدیک هدف اصابت گلوله قرار گرفته بودند در حومه شهر کی‌یف، درخواستهایی برای اعمال دور جدیدی از تحریمها علیه روسیه مطرح شده است. وزیر دفاع آلمان روز یکشنبه اظهار کرد: اتحادیه اروپا باید پس از گزارش این جنایات، درباره ممنوعیت واردات گاز روسیه گفت و گو کند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم از تحریمها علیه نفت و زغال سنگ روسیه حمایت کرده است.

لیتوانی اعلام کرده است دیگر گاز روسیه را برای تامین نیازهای داخلی وارد نمی کند و نخستین کشوری در اروپا شد که استفاده از گاز روسیه را متوقف می کند.

روبرتو سینگولانی، وزیر گذار محیط زیست ایتالیا اظهار کرد کشورش ذخایر کافی برای صرفنظر کردن از انرژی روسیه دارد.

ایتالیا و آلمان در میان اعضای اتحادیه اروپا هستند که بیشترین وابستگی را به گاز روسیه دارند.

جان هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه در پاسخ به این که آیا کشتار غیرنظامیان در اوکراین باعث خواهد شد آلمان از تحریم انرژی علیه روسیه حمایت کند، گفت: تلاشهای آلمان برای کاهش تدریجی واردات سوخت فسیلی از روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ضعیف می کند. ما هر روز برای فراهم کردن پیش شرایط و گامهای لازم به سوی اعمال تحریم، کار می کنیم و این نظر دولت فدرال و نظر خود من هم است.

روسیه پیش از این هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب و ادعاهای مطرح شده درباره ارتکاب جنایات جنگی از سوی این کشور را رد کرده بود. مسکو اعلام کرد کشتاری در حومه کی‌یف برای لکه کردن نام روسیه انجام شده است.

توقف پروژه LNG اکسون موبیل در خاوردور روسیه

در این بین خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از میخائیل دگتیاریوف، فرماندار منطقه خاباروفسک گزارش کرد شرکت اکسون موبیل پروژه گاز طبیعی مایع در خاوردور روسیه را معلق کرده است. این شرکت آمریکایی پس از اعلام تحریمهایی از سوی واشنگتن، طرح خروج از روسیه را اعلام کرده بود.

اکسون موبیل ماه میلادی گذشته اعلام کرد از پروژه‌های نفت و گاز روسیه که بیش از چهار میلیارد دلار ارزش دارند، خارج می شود و سرمایه‌گذاری جدید را به دلیل تحریمها علیه روسیه بر سر حمله به اوکراین، متوقف می‌کند.

با این تصمیم، اکسون موبیل از کنترل تاسیسات بزرگ تولید نفت و گاز در جزیره ساخالین واقع در خاور دور روسیه خارج می شود و سرنوشت این پروژه LNG چند میلیارد دلاری در هاله ابهام فرو می رود.

بر اساس گزارش رویترز، اکسون قصد داشت این پروژه را با ظرفیت بیش از شش میلیون تن تحت حضورش در کنسرسیوم ساخالین ۱ بسازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین