کد خبر: ۷۶۳۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
ارتش روسیه در تدارک حمله به جنوب شرق

جنگ اوکراین| حمله نیرو‌های روسیه به یک بیمارستان کودکان در میکولایف| تداوم موج اخراج دیپلمات‌های روسیه

ارتش اوکراین اعلام کرد که نیرو‌های روسیه روز سه‌شنبه برای حمله به جنوب شرق اوکراین آماده می‌شوند.
جنگ اوکراین| حمله نیرو‌های روسیه به یک بیمارستان کودکان در میکولایف| تداوم موج اخراج دیپلمات‌های روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

روسیه در حال اعزام سربازان خود به شرق اوکراین است تا کنترل قلب صنعتی این کشور در دونباس را در دست بگیرد.

این امر به دنبال عقب نشینی روسیه از شهر‌های اطراف پایتخت، کی‌یف، انجام می‌شود که منجر به کشف گور‌های اجساد غیرنظامیان شد و اتهام جنایات جنگی را علیه مسکو مطرح کرد و اتحادیه اروپا و آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه مصمم‌تر کرد.

در همین حال، ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهوری اوکراین قصد دارد روز سه‌شنبه درخواست تحقیق درباره جنایات جنگی نسبت داده شده به روسیه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند؛ هر چند که روسیه تا کنون این اتهام جنایت جنگی را رد کرده است.

سرنگونی دو هلی‌کوپتر اوکراین به دست نیرو‌های روسیه در ماریوپل

ارتش روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو هلیکوپتر متعلق به ارتش اوکراین که درصدد تخلیه رهبران یک گردان «ملی‌گرا» از شهر تحت محاصرۀ ماریوپل بودند را سرنگون کرده است.

در بیانیه ارتش روسیه آمده است که این دو هلیکوپتر اوکراینی سعی داشتند از سمت دریا به شهر برسند که در پی حملات سامانه‌های ضد هوایی نیرو‌های روسیه سقوط کرده‌اند.

روسیه همچنین بار دیگر به نیرو‌های مقاومت اوکراینی مستقر در شهر ماریوپل هشدار داد که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و شهر را «از طریق یک مسیر توافق شده» به سمت قلمرو تحت کنترل کی‌یف ترک کنند.

ولودیمیر زلنسکی «با هدف جلب حمایت‌های بین‌المللی» در ۱۹ پارلمان ملی سخنرانی کرده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین تاکنون در ۱۹ پارلمان ملی و برای شمار انبوهی از قانونگذاران و رهبران سیاسی سخنرانی کرده است.

برخی از این کشور‌ها عبارتند از: لهستان، کانادا، ایالات متحده، آلمان، سوئیس، اسرائیل، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، سوئد، دانمارک، نروژ، بلژیک، هلند، استرالیا و رومانی.

زلنسکی که ماه گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا او را «شیر دموکراسی» توصیف کرد، تا کنون برای اعضای دست‌کم چهار نهاد بین‌المللی شامل شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای اروپا، نشست گروه ۷ و ناتو نیز سخنرانی کرده است.

او که از هر فرصتی برای بسیج افکار عمومی جهان و فشار بر مجامع بین‌المللی با هدف توقف جنگ اوکراین استفاده می‌کند، عصر یکشنبه یک پیام از پیش ضبط شده نیز به مراسم اهدای جوایز گرمی فرستاد.

اولین سخنرانی مجازی او در پارلمان اروپا در اول مارس و آخرین سخنرانی او در پارلمان اسپانیا در روز سه‌شنبه ایراد شد.

حمله نیرو‌های روسیه به یک بیمارستان کودکان در میکولایف

ویتالی کیم، فرماندار نظامی منطقه میکولایف اوکراین روز سه‌شنبه ویدئویی را منتشر کرد که به نظر می‌رسد بمباران یک بیمارستان کودکان در روز دوشنبه را نشان می‌دهد.

این ویدئو که در واقع تصاویر دوربین‌های مداربسته است، لحظه انفجار آمبولانس‌های پارک شده را نیز نشان می‌دهد.

فرماندار نظامی منطقه خارکیف: حملات نیرو‌های روسیه دست‌کم ۶ کشته و ۸ زخمی برجای گذاشته است

اوله سینیه‌یوبوف، فرماندار نظامی منطقه خارکیف اوکراین روز سه‌شنبه گفت که گلوله باران مناطق خارکیف و چوهویف توسط نیرو‌های روسیه در روز دوشنبه، دست‌کم ۶ کشته و ۸ زخمی بر جای گذاشته است.

او در بیانیه‌ای که در پیامرسان تلگرام منتشر شد، اعلام کرد: «در یک روز گذشته اشغالگران ۵۴ بار به شیوه‌های مختلف به این مناطق حمله کرده‌اند و از جمله با حملات توپخانه، گلوله‌های خمپاره‌ای و تانک مواضع نظامی و غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند.»

یک روز پیش از این سخنگوی وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرده بود که روسیه درصدد تصرف شهر خارکیف است و بخش قابل توجهی از نیروهایش را در آنجا متمرکز کرده است.

پرتغال ۱۰ کارمند سفارت روسیه را اخراج خواهد کرد

وزارت خارجه پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور اخراج ۱۰ کارمند سفارت روسیه از این کشور را صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است که فعالیت این ۱۰ کارمند «مخالف امنیت ملی» پرتغال تشخیص داده شده و آن‌ها دو هفته فرصت دارند تا این کشور را ترک کنند.

پیش از این ایتالیا، سوئد، اسپانیا، استونی، دانمارک و لتونی همگی روز سه‌شنبه اعلام کرده بودند که دیپلمات‌ها و کارکنان روسیه را از خاک خود اخراج خواهند کرد.

تداوم موج اخراج دیپلمات‌های روسیه؛ اسلوونی و رومانی نیز به متحدان اروپایی‌شان پیوستند

مقامات رومانی روز سه‌شنبه اعلام کردند که ۱۰ دیپلمات را از سفارت روسیه در بخارست اخراج می‌کنند.

وزارت خارجه رومانی اعلام کرد که اقدامات این ۱۰ کارمند سفارتخانه، «در تضاد با مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک است».

دولت اسلوونی نیز اعلام کرد ۳۳ دیپلمات روس را پس از کشف اجساد در شهر بوچا اخراج کرده است.

بیش از ۲۰۰ دیپلمات یا کارمند روس از دست‌کم ۱۲ کشور از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا تا پایان روز سه‌شنبه ۵ آوریل اخراج شده‌اند.

نخست‌وزیر بریتانیا: حمله به اوکراین یک «لکه ننگ» ماندگار برای روسیه است

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم روسیه، از آن‌ها خواست تا حقیقت را درباره جنگ در حال وقوع در اوکراین جستجو کنند.

او در این پیام گفت که مردم روسیه در مورد حمله به اوکراین، در بی‌خبری و تاریکی نگه داشته شده‌اند، زیرا ولادیمیر پوتین می‌داند که اگر مردم بدانند چه اتفاقی افتاده، از جنگ حمایت نمی‌کنند.

جانسون گفت که مقامات روسیه حقیقت قتل گستردۀ غیرنظامیان و جنایات دیگر را پنهان می‌کنند و به این ترتیب «به اعتماد هر مادر روس که با افتخار از پسرش برای پیوستن به ارتش خداحافظی می‌کند، خیانت می‌کنند».

او افزود که این جنگ «لکه ننگی» بر افتخارات روسیه است که برای همیشه در تاریخ خواهد ماند.

حمایت حقوقی فرانسه از اوکراین برای رسیدگی به اتهامات «جنایات جنگی» در دیوان کیفری بین‌المللی

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در جریان گفتگو باولودیمیر زلنسکی، از کمک مالی استثنایی ۴۹۰ هزار یورویی به دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیق درباره وقوع جنایات جنگی در اوکراین خبر داد.

آقای ماکرون همچنین اعلام کرد که فرانسه آماده است سهم مشارکت مالی سالانه خود به این نهاد قضایی را که ۱۳ میلیون یورو است، زودتر از موعد پرداخت کند.

ماکرون همچنین پیشنهاد داد که دو قاضی و ۱۰ ژاندارم متخصص در این موضوع را در اختیار دیوان بین‌المللی کیفری بگذارد.

فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود که آماده است یک تیم فنی را با هدف بررسی شواهد جنایات ارتکابی در بوچا و سایر مناطق اوکراین، به این کشور بفرستد.

ایالات متحده از فردا بستۀ تحریم جدیدی را علیه روسیه وضع خواهد کرد

«ایالات متحده از روز چهارشنبه و با هماهنگی کشور‌های گروه ۷ و اتحادیه اروپا، بسته تحریمی جدیدی را علیه روسیه وضع خواهد کرد که روسیه را در مسیر انزوای اقتصادی، مالی و فناوری قرار می‌دهد.»

این خبر از سوی یکی از اعضای دولت بایدن اعلام شد. به گفته او قرار است مطابق با بسته تحریمی جدید، هرنوع سرمایه گذاری جدید در روسیه ممنوع شود، تحریم شرکت‌های مالی و موسسات دولتی روسیه شدیدتر شود و مقامات دولتی روسیه و اعضای خانواده‌های آن‌ها نیز تحریم شوند.

ناتو در حال جمع آوری مدارک برای پاسخگو کردن پوتین در قبال جنایات جنگی روی داده است

جولیان اسمیت، نماینده دائم آمریکا در ائتلاف نظامی ناتو روز سه‌شنبه گفت که این ائتلاف در حال جمع‌آوری شواهدی است تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و تیمش را برای ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین پاسخگو کند.

او در جریان یک کنفرانس خبری در بروکسل در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آمریکا چگونه به این تحقیقات کمک خواهد کرد، گفت: «برای این کار، از جمله به شهادت‌های دست اول شهروندان اوکراینی تکیه می‌کنیم. در حال حاضر برخی از سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی نیز شروع به جمع آوری اطلاعات کرده‌اند. سعی داریم با در کنار هم قرار دادن این روایات، بر آنچه واقعا در آنجا روی داده است واقف شویم و علاوه بر بررسی وقایع وحشتناکی که در بوچا روی داده، اقدام به تحقیق در دیگر مناطق نیز خواهیم کرد.»

بلژیک بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار تراکنش بانکی و ۳ میلیارد دلار از دارایی‌های روس‌های تحریم شده را مسدود کرد

بنا بر اعلام وینسنت ون پتگم، وزیر دارایی بلژیک، از زمان آغاز تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه، بلژیک ۱۹۶.۴ میلیارد یورو مبادلات بانکی و ۲.۷ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده است.

وزارت دارایی بلژیک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دارایی‌های مسدود شده متعلق به ۸۷۷ نفر و ۶۲ نهاد است که در فهرست تحریم‌های اروپا قرار دارند.

سخنرانی زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل

- آقای زلنسکی سخنرانی خود را با شرح آنچه در بوچا گذشته بود، آغاز کرد.

او آنچه را که با چشمان خود در جریان سفر به بوچا دیده بود، برای حاضران در این نشست توصیف کرد و با اشاره به آن دسته از نیرو‌های روسیه که به بوچا حمله کرده بودند گفت: «هیچ جنایتی نمانده که آن‌ها در آنجا مرتکب نشده باشند.»

او در ادامه گفت: «ارتش روسیه در جریان این حمله، هرکسی را که در ارتش خدمت می‌کرد، کشته است. آن‌ها زنان را جلوی خانه‌هایشان کشته‌اند، آن‌ها همه اعضای چند خانواده را از کودک گرفته تا بزرگسال کشته‌اند و سعی کرده‌اند اجساد آن‌ها را بسوزانند. به برخی در خیابان تیراندازی شده و به برخی نیز پس از شکنجه، از پشت‌سر شلیک شده است.»

او افزود که روس‌ها در بوچا غیرنظامیان را فقط برای «لذت بردن» کشته‌اند.

ژنرال مارک میلی: تهاجم روسیه «بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت اروپا و احتمالا جهان» در مدت ۴۲ سال خدمت من بوده است

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه در جریان جلسه استماع در کنگره آمریکا، حمله روسیه به اوکراین را «بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت اروپا و شاید جهان» در مدت ۴۲ سالی دانست که او در ارتش آمریکا خدمت کرده است.

او مقابل قانونگذاران آمریکا گفت: «حمله روسیه به اوکراین نه تنها صلح و ثبات اروپا، بلکه صلح و ثبات جهانی را که پدران ما و نسلی از آمریکایی‌ها برای دفاع از آن سخت جنگیدند، تهدید می‌کند.»

او همچنین اعلام کرد: «ارتش آمادۀ انجام هر کاری برای حفظ صلح و ثبات در قاره اروپا است؛ صلحی که تضمین کنندۀ نظم و ثبات بین‌المللی باشد.»

روس‌ها از ورود کمک‌های بشردوستانه به شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین جلوگیری می‌کنند

ایوان فدوروف، شهردار شهر اشغال شدۀ «ملیتوپل» روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیرو‌های روسیه مانع از تحویل کمک‌های بشردوستانه همچنین تخلیه غیرنظامیان شده‌اند.

به گفته او، در دو هفته گذشته و با وجود تلاش‌های بسیار، تنها دو محموله کمک بشردوستانه به ملیتوپل تحویل داده شده است.

او همچنین افزود که بسیاری از محموله‌های مواد غذایی و مایحتاج اولیه که برای مردم فرستاده شده بودند، توسط نیرو‌های روسیه مصادره و غارت شده‌اند.

ناتو: روسیه احتمالا به زودی یک حمله «بسیار متمرکز» در شرق اوکراین با هدف تصرف «کل منطقه دونباس» انجام می‌دهد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در بروکسل گفت که ناتو انتظار دارد روسیه یک حمله «بسیار متمرکز» را در شرق اوکراین با هدف تصرف «کل منطقه دونباس» انجام دهد.

به گفته او شواهد جمع آوری شده، حاکی از حرکت شمار قابل توجهی از نیرو‌های روسیه به سمت این مناطق همچنین تسلیح، تجهیز و سازماندهی مجدد آن‌ها و تغییر تمرکز‌ها از کی‌یف به سمت شرق است و به این ترتیب یک مرحله «بسیار مهم» از جنگ در پیش است.

او در ادامه افزود: «متحدان ما مصمم هستند حمایت‌هایشان را از اوکراین بیشتر کنند؛ از جمله با فرستادن تسلیحات ضد تانک، سامانه‌های دفاع هوایی و سایر تجهیزات کلیدی.»

صدراعظم اتریش به اوکراین سفر خواهد کرد

دفتر کارل نهمر، صدراعظم اتریش روز سه‌شنبه اعلام کرد که به زودی آقای نهمر با هدف دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به کی‌یف سفر خواهد کرد.

هدف از این سفر که جزئیات بیشتری از آن به دلایل امنیتی منتشر نشده، تقویت حمایت‌های سیاسی و بشردوستانه از اوکراین اعلام شده است.

بیش از ۷.۱ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند

بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، علاوه بر میلیون‌ها اوکراینی که در پی حملات روسیه مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند و به کشور‌های همسایه فرار کرده‌اند، بیش از ۷.۱ میلیون نفر دیگر نیز در داخل این کشور آواره شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیش از ۵۰ درصد از خانوار‌های آواره دارای فرزند هستند، ۵۷ درصد خانوار‌ها نیز افراد مسن و ۳۰ درصد افراد بیمار به همراه دارند. بیش از یک سوم خانوار‌های آواره در پی وقوع این جنگ، هیچ درآمدی در ماه گذشته نداشته‌اند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از زمان آغاز تهاجم روسیه در اواخر فوریه، با احتساب بیش از ۴.۲ میلیون پناهنده اوکراینی در کشور‌های همسایه، در مجموع دست‌کم ۱۱.۳ میلیون نفر آواره شده‌اند.

اتحادیه اروپا واردات زغال سنگ از روسیه را ممنوع می‌کند و بندرهایش را به روی کشتی‌های روسی می‌بندد

اتحادیه اروپا قصد دارد واردات زغال سنگ از روسیه همچنین صادرات نیمه هادی‌ها و ماشین آلات به ویژه برای استخراج گاز به روسیه را ممنوع کند.

این خبر روز سه‌شنبه به نقل از منابعی در کمیسیون اروپا اعلام شد.

بروکسل همچنین در نظر دارد در واکنش به جنایات روس‌ها در اوکراین، تردد وسایل نقلیه سنگین و کشتی‌های روسی در قلمرو ۲۷ کشور عضو این اتحادیه را ممنوع کند.

کشتار بوچا؛ تصاویر ماهواره‌ای آمریکا ادعا‌های روس‌ها را رد می‌کند

تصاویر ماهواره‌ای که روز دوشنبه توسط شرکت آمریکایی Maxar Technologies منتشر شد، ادعا‌های روسیه را مبنی بر اینکه اجساد کشف شده در شهر بوچا در واقع پس از تخلیه نیرو‌های روسیه به آنجا منتقل شده‌اند و برای صحنه سازی در آنجا قرار داده شده‌اند را رد می‌کند.

در تصاویر ضبط شده از سوی این شرکت که تاریخ آن به اواسط ماه مارس برمی‌گردد، می‌توان همچنان اجساد چند غیرنظامی را دید که در خیابان‌های بوچا یا در پیاده رو‌ها افتاده‌اند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تصاویر با وضوح بالا، ویدیو‌ها و عکس‌هایی را که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند، تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که اجساد برای چند هفته در خیابان‌های بوچا رها شده بودند.»

مولداوی خواستار افزایش کمک‌های بین‌المللی در قبال پذیرش مهاجران اوکراینی شد

مولداوی که کشورش یکی از فقیرترین کشور‌های اروپای شرقی محسوب می‌شود، روز سه‌شنبه خواستار دریافت کمک‌های بین‌المللی بیشتر برای مقابله با هجوم مردمی شد که از کشور همسایه یعنی اوکراین به آنجا پناه می‌آورند.

به گفتۀ ناتالیا گاوریلیتا، نخست وزیر مولداوری، این کشور در حال حاضر میزبان حدود ۱۰۰ هزار پناهنده از اوکراین است که تقریباً یک چهارم آن‌ها از اواخر ماه فوریه وارد مولداوی شده‌اند.

او اعلام کرد: «مولداوی با ۲.۵ میلیون جمعیت تلاش کرده است تا با یک بسیج بی‌سابقه، شرایط مناسبی را برای پناهندگان فراهم کند. اما پذیرش این حجم از پناهجو یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که مولداوی در سه دهه گذشته با آن روبرو بوده است».

اسپانیا نیز حدود ۲۵ دیپلمات روس را اخراج می‌کند

پس از آلمان، فرانسه، ایتالیا و دانمارک، روز سه‌شنبه وزیر خارجه اسپانیا نیز در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته حدود ۲۵ دیپلمات روس را که «تهدیدی برای منافع» اسپانیا محسوب می‌شوند، «فورا» اخراج کند.

اخراج دیپلمات‌های روس در کشور‌های مختلف، بویژه پس از کشف انبوه اجساد غیرنظامیان در شهر بوچا افزایش یافته است.

واکنش روسیه به اخراج دیپلماتهایش در کشور‌های اروپایی

کرملین روز سه‌شنبه و پس از آنکه بیش از ۱۲۰ دیپلمات روس در کشور‌های مختلف اروپایی در پی تهاجم این کشور به اوکراین اخراج شدند، «عدم آینده‌نگری» اروپا را محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جریان نشست خبری این روز گفت: «ما متاسفیم. کاهش امکان ارتباط در سطح دیپلماتیک آنهم در این شرایط دشوار، بیانگر عدم آینده‌نگری است و تنها باعث پیچیده‌تر شدن روابط روسیه و اتحادیه اروپا می‌شود.»

پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا به اعضای اتحادیه برای سنگین‌تر کردن تحریم‌های روسیه

کمیسیون اروپا در نظر دارد امروز سه شنبه، تحریم‌های گسترده تری را علیه مسکو به کشور‌های عضو پیشنهاد دهد. به گزارش رویترز تحریم‌های جدی شامل ممنوعیت واردات زغال سنگ، لاستیک، مواد شیمیایی و سایر محصولات از روسیه به ارزش ۹ میلیارد یورو خواهد بود.

اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد کرده صادرات به روسیه به ارزش ۱۰ میلیارد یورو در سال در حوزه رایانه، فناوری گاز LNG و سایر تجهیزات الکتریکی و حمل و نقل ممنوع شود.

گفته می‌شود طبق این طرح تحریمی کشتی‌ها و کامیون‌های روسی نیز از دسترسی به اتحادیه اروپا منع خواند شد و با این حربه که فقط شامل استثنا در حوزه محصولات غذایی و دارویی و انرژی خواه بود، تجارت با روسیه بیش از پیش دشوار‌تر می‌شود.

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا همچنین تمامی تراکنش‌ها با VTB و سه بانک دیگر روسیه که قبلا از سیستم پیام‌رسانی سوئیفت مستثنی شده بودند را ممنوع خواهد کرد و فهرست افراد تحریمی نزدیک به کرملین را هم طولانی‌تر خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست کشور‌های عضو تا چه میزان با پبشنهاد کمیسیون همراهی کنند.

پکن علیرغم کشتار بوچا بر مذاکره میان روسیه و اوکراین، بعنوان راه حل رسیدن به صلح تاکید کرد

چین که پیشتر از راه حل مذاکره بین روسیه و اوکراین برای برقراری صلح حمایت می‌کرد، علیرغم اتهاماتی که در مورد کشتار بوچا متوجه روسیه است بار دیگر بر خواسته پیشین خود تاکید کرد.

وزیر خارجه چین در یک مکالمه تلفنی با همتای اوکراینی خود مجددا خواستار مذاکره کی‌یف و مسکو تا حل نهایی منازعه شد.
این در حالیست که جامعه بین الملل پس از رویت اتفاقاتی که در حومه کی‌یف افتاده، فشار و تحریم‌های خود را علیه روسیه افزایش داده است.

پکن که یکی از متحدان کرملین بشمار می‌رود تاکنون از محکوم کردن تجاوز روسیه به اوکراین خودداری کرده و ریشه اصلی جنگ را متوجه واشنگتن و سیاست توسعه طلبی ناتو دانسته است.

ایتالیا نیز ۳۰ دیپلمات روسیه را اخراج می‌کند

رم روز سه شنبه از تصمیم خود برای اخراج ۳۰ دیپلمات روس به دلیل «امنیت ملی» خبر داد. وزیر خارجه ایتالیا که در برلین بسر می‌برد اعلام کرد که این تصمیم در هماهنگی با شرکای اروپایی و امریکایی گرفته شده است و بدلیل امنیت ملی و همچنین در نظر داشتن شرایط موجود جنگ در اوکراین در پی تجاوز نظامی روسیه، لازم بوده است.

سفر قریب الوقوع رئیس کمیسیون و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کی‌یف

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به همراه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این هفته قرار است به کی‌یف، پایتخت اوکراین سفر کنند.

طبق اعلامیه بروکسل قرار است آن‌ها با ولودیمیر زلنسکی دیدار و گفتگو کنند. این ملاقات قبل از جلسه‌ای خواهد بود که به شنبه آینده به میزبانی ورشو برای حمایت از اوکراین تشکیل می‌شود.

ژاپن بطور نمادین ۲۰ پناهجوی اوکراینی را پذیرفت

بیست جنگزده اوکراینی امروز سه‌شنبه وارد فرودگاه توکیو شدند. این افراد با یک فروند هواپیمای دولتی به ژاپن منتقل شده اند. وزیر خارجه ژاپن برای دیدار با مقامات لهستانی به ورشو سفر کرده بود. تعداد زیادی از اوکراینی‌هایی که از این کشور فرار کرده اند بطور موقت در لهستان اسکان داده شده اند.

حالا وزیر خارجه ژاپن، کشوری که معمولا سالی چند ده پناهنده بیشتر قبول نمی‌کند و مرز‌های خود را در جریان مبارزه با همه‌گیری کووید همچنان بروی اکثر شهروندان خارجی بسته نگه داده است، در راستای همبستگی با ملت اوکراین، این تعداد کم را بصورت نمادین با خود به توکیو برده است. سخنگوی دولت ژاپن هم گفته از تمایل تعداد بسیاری از افرادی که دوست داشتند به ژاپن منتقل شوند، ولی شخصا امکان سفر با امکانات شخصی را ندارند، آگاهیم.

نیرو‌های روسی برای آغاز عملیات و تدارک حمله به جنوب شرقی اوکراین آماده می‌شوند

در حالی که قرار است ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مورد «فاجعه» بوچا و اقدامات شنیع ارتش روسیه امروز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کند نیرو‌های ولادیمیر پوتین برای کنترل بر دنباس آماده می‌شوند.

ارتش اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که طبق اطلاعات بدست آمده نیرو‌های روسی برای آغاز عملیات و تدارک حمله به جنوب شرقی اوکراین آماده می‌شوند.

تمرکز روسیه بر تصرف شهر‌هایی نظیر پوپاسنا و روبیژنه در دونتسک و لوهانسک و ماریوپل در ساحل شمالی دریای سیاه متمرکز است.

دونتسک و لوهانسک توسط هواداران روسیه که بتازگی جمهوری خودخوانده تشکیل داده اند و مسکو هم استقلال آن‌ها را در بدو حمله به اوکراین بعنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت.
این در حالیست که گفته می‌شود راه‌های دسترسی به خارکیف در شرق اوکراین هم از طرف نیرو‌های روسیه مسدود شده است.

دانمارک ۱۵ دیپلمات روس را به جرم جاسوسی اخراج می‌کند

وزیر امور خارجه دانمارک روز سه شنبه یک روز پس از اخراج دیپلمات‌های روس از فرانسه و آلمان، اعلام کرد که دانمارک نیز ۱۵ دیپلمات روس را به دلیل جاسوسی اخراج می‌کند.

وزیر خارجه دانمارک، یپه کوفود به خبرنگاران گفت: «پانزده افسر اطلاعاتی اخراج شده در خاک دانمارک فعالیت‌های جاسوسی انجام داده اند. می‌خواهیم به روسیه این سیگنال را بفرستیم که جاسوسی در خاک دانمارک غیرقابل قبول است.»

زلنسکی: مذاکرات اوکراین و روسیه «تنها گزینه» است، اما ممکن است با پوتین مذاکره نکند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفت، مذاکره با روسیه «تن‌ها گزینه» برای کشورش است، اگرچه امکان مذاکره اکنون به یک «چالش» تبدیل شده است.

او در اظهاراتی که از تلویزیون ملی پخش می‌شد، گفت این امکان وجود دارد که او و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شخصا مذاکره نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین