کد خبر: ۷۶۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۸
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

تصمیمات لحظه ای دولت به اقتصاد جامعه آسیب می رساند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم تصمیمات لحظه ای دولت را در امور اقتصادی جامعه آسیب رسان و تورم زا دانست.

هادی حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اشاره به برنامه‌های جدید دولت برای نظم‌دهی بازار مسکن در چند ماهه پایانی دولت احمدی نژاد گفت: «دکتر الهام مواردی را برای حل و نظم‌دهی وضعیت بازار مسکن مطرح کرده که اجرای صحیح آن با ابهامات بسیاری همراه است.

وی نظم دادن به بازار آشفته مسکن را با توجه به پیشنهادات دولت بعید دانست و تصریح کرد: «بعنوان مثال یکی از پیشنهادات دولت برای حل بی‌انضباطی در بازار مسکن گرفتن مالیات از افرادی است که در سال بیش از دو بار معامله مسکن دارند که این مسئله فقط تورم را بالا برده و دلال‌بازی‌ها را افزایش می‌دهد». 

حق شناس ضمن انتقاد از پیشنهادات جدید دولت برای حل معضل بازار مسکن یادآور شد: «دولت بهتر است لحظه‌ای تصمیم نگیرد چون تجربه نشان داده که گرفتن چنین تصمیماتی جز ایجاد مشکل چیز دیگری را عاید مردم نمی کند».

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: «در گذشته در خصوص کالای دیگری چون خرید و فروش خودرو این اتفاق افتاد و نه تنها مشکلی را حل نشد بلکه دست دلالان را در این کار باز نمود و افزایش قیمت خودرو را به همراه آورد.»

وی همچنین ادامه داد: همچنین دلالان و افرادی که که خرید و فروش خانه می پردازند راه‌های گریز دیگری برای فرار از مالیات پیدا می‌کنند و در نهایت دردی از وضعیت نابسامان گرانی مسکن درکشور درمان نخواهد شد».

حق شناس تصریح کرد: «دولت می تواند با کارشناسی های لازم راههای بسیار دیگری برای کنترل قیمت مسکن جستجو کند که عملی باشد و البته در این راه هیچ اقدامی صورت نگرفته است».

وی با اشاره به افزایش روزافزون جمعیت و تقاضا در بازار مسکن گفت: «همچنان تقاضا در بازار مسکن بیشتر از عرضه است و دولت بهتر است فکری برای بافت‌های فرسوده‌ای که نیاز به بازسازی دارد و بحث مالیات‌های تشویقی انجام دهد». 

این کارشناس مسائل اقتصادی عوامل دیگری چون وضعیت مصالح ساختمانی را از دلایل مهم رشد و تورم قیمت مسکن در ایران دانست و افزود: «دولت باید نظم‌دهی را  از بازار مصالح آغاز کند که با این کار خود به خود قیمت‌ها کاهش یافته یا حداقل ثابت می‌ماند».

وی تاکید کرد: «ایجاد ثبات و نظم‌دهی در بازار مسکن حرکتی نیست که به راحتی صورت بگیرد و اگر دولت به فکر چندماه باقی‌مانده باشد این طرح‌های مطرح شده جوابگو نیست وقطعاً موفق عمل نخواهد کرد».

وی با اشاره به مشکلات بسیار در اقتصاد کشور که هرچند وقت یکبار از گوشه‌ای بیرون می‌زند، گفت: «نظم‌دهی فقط در بازار مسکن نباید صورت گیرد امروز بحث گوجه‌فرنگی، برنج، پودر شوینده و ... نشانه اقتصاد بیمار کشوراست که هر چند وقت یکبار در مورد کالا یا محصولی خودش را نشان می‌دهد». 

نماینده مجلس هفتم طرح‌های پیشنهادی دولت را برای بازار مسکن تورم‌زا خواند و افزود: «این طرح‌ها حاصلی جز تورم،‌افزایش دلالی و در نتیجه افزایش دوباره قیمت مسکن ندارد».

وی گفت: «آقایان باید اجازه دهند بخش خصوصی اختیارات بیشتری پیدا کند». 

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۰
0
0
خیلی عجیب نیست! دولت ما هر روز واسه مملکت یه خواب تازه می بینه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین