کد خبر: ۷۶۳۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸

توافق موشکی انگلیس، آمریکا و استرالیا

بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که همکاری‌های دفاعی خود را در زمینه توسعه فناوری‌ مافوق صوت و ضد مافوق صوت افزایش داده‌اند.
توافق موشکی انگلیس، آمریکا و استرالیا
آفتاب‌‌نیوز :

این سه کشور که سپتامبر سال گذشته میلادی به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد تهدید چین، در چارچوب توافق آکوس برای توسعه زیردریایی های هسته ای در اقیانوس آرام و هند توافق کردند، اینک توجه خود را به روسیه معطوف کرده و زمینه های جدیدی از همکاری‌های دفاعی را از جمله در زمینه فناوری تسلیحات مافوق صوت، که ادعا می شود اخیراً توسط نیروهای روسیه در اوکراین استفاده شده اضافه کرده اند.

رهبران سه کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد عنوان کردند: با توجه به تهاجم غیرقانونی، غیرقانونی روسیه به اوکراین، ما تعهد تزلزل ناپذیر خود را به نظام بین المللی که به حقوق بشر، حاکمیت قانون و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات احترام می گذارد، تکرار کردیم.

آن‌ها در این بیانیه متعهد شدند که در زمینه‌های توسعه تجهیزات مافوق صوت و ضد مافوق صوت و همچنین قابلیت‌های جنگ الکترونیک با یکدیگر همکاری کنند و در عین حال اشتراک‌گذاری اطلاعات و تعمیق همکاری در زمینه نوآوری‌های دفاعی را نیز گسترش دهند.

این تحول پس از آن صورت می‌گیرد که گفته می‌شود روسیه موشک مافوق صوت "کینژال" خود را در اوکراین مستقر کرده است؛ سلاحی که می تواند با سرعت ۱۰ برابر سرعت صوت پرواز کند و هیچ سیستم دفاعی فعلی نمی تواند با آن سرعت به طور قابل اعتمادی ردیابی یا رهگیری کند.

ایالات متحده و چین تسلیحات مافوق صوت را آزمایش کرده و کره شمالی نیز ادعا کرده است که این آزمایش را صورت داده است.

این درحالیست که درخواست بودجه ۷۷۳ میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا شامل طرح‌های موشکی مافوق صوت است.

در ادامه بیانیه سه کشور عضو توافق آکوس آمده است که آن‌ها همچنین به دنبال همکاری در زمینه فناوری‌های سایبری و کوانتومی و همچنین هوش مصنوعی و زیردریایی‌های روباتی هستند

اعلام اولیه پیمان آکوس باعث خشم در فرانسه شد که به موجب آن قرارداد پرسود فروش زیردریایی به استرالیا را از دست داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین