کد خبر: ۷۶۴۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳

تعلیق روابط لهستان با مجارستان به دلیل حمایت از روسیه

معاون نخست وزیر لهستان گفت که به دلیل موضع مجارستان در قبال رویدادهای اوکراین، روابط با بوداپست به حالت تعلیق درآمده است.
تعلیق روابط لهستان با مجارستان به دلیل حمایت از روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

معاون نخست وزیر لهستان شبانگاه شنبه به وقت تهران گفت که به دلیل موضع مجارستان در قبال رویدادهای اوکراین، روابط با بوداپست به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «یاروسلاو کاچینسکی» معاون نخست وزیر لهستان دلیل این اقدام را نادیده گرفتن وقایع «بوچا» در اوکراین از سوی «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان عنوان کرد و گفت که اوربان به «چشم پزشک» نیاز دارد.

وی افزود که احیای روابط تنها پس از تغییر در ارزیابی ها از جنگ در اوکراین امکان پذیر است.

پیش از این، «زولتان کواچ» از نمایندگان کابینه مجارستان گفته بود که پرداخت پول گاز روسیه به «روبل»، تحریم‌ها را نقض نمی‌کند. به گفته وی، روسیه و مجارستان قرارداد دوجانبه دارند.

پیش از آن رئیس کمیسیون اروپا به مجارستان درباره خطر نقض تحریم ها علیه روسیه هشدار داده بود.

روابط میان مجارستان و روسیه از سال ۱۹۹۱ به این سو رو به پیشرفت بوده است که یکی از دلایل آن به انتخاب «ویکتور اوربان» در سال ۲۰۱۰ به عنوان نخست‌وزیر مجارستان و اعلام سیاست «گشایش به شرق» از سوی او مربوط می‌شود.

این سیاست که برای مخالفت با ائتلاف‌های غربی مانند اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل طراحی شده بود از روسیه به عنوان یک متحد قابل اتکا یاد می‌کند.

بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، نخست‌وزیر مجارستان علی‌رغم فشارهای اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را رد کرد. این موجب شده مقام‌های اتحادیه اروپا و ناتو از سیاست‌های مجارستان انتقاد کنند.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین