کد خبر: ۷۶۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶

دورخیز زلمای خلیل‌زاد برای ریاست‌جمهوری افغانستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: زلمی خلیل‌زاد فرستاده شماره یک بوش به بغداد، کابل و سازمان ملل و نیز مذاکره‌کننده سیاسی طالبان و شرکت‌های نفتی بین‌المللی، خود را برای ریاست‌جمهوری افغانستان آماد‌ه می‌کند؛ جایی که که سرزمین مادری وی به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، طرفداران آقای خلیل‌زاد که در حال حاضر به عنوان سفیر دائم ایالات متحده در سازمان ملل فعالیت می‌کند با تاکید بر دسته‌بندی‌های مختلف، محتاطانه به شانس وی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری افغانستان در سال 2009 ،‌ اشاره می‌کنند.

حامیان غربی حامد کزای، رئیس جمهور فعلی افغانستان، معتقدند تلاش کرزای در مبارزه با طالبان نتیجه‌ای نداشته‌است و همین مسأله می‌تواند در به قدرت رسیدن مجدد وی ایجاد مشکل کند.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود حامد کرزی بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود؛ هرچند که محبوبیت او در میان مردم افغانستان روز به روز در حال کاهش یافتن است.

خلیل‌زاد طی ماه‌های گذشته، 3 بار با گروه‌های مخالف دولت کرزای دیدار کرده‌است که همین موضوع او را در چشم دیگران به عنوان نامزدی طرفدار وحدت در کشوری که اختلافات شدیدی میان پشتون‌ها در جنوب و تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزاره‌ها در شمال وجود دارد، مطرح کرده‌است.

خلیل‌زاد خود یک پشتون است که در استان لقمان در جنوب شرقی افغانستان به دنیا آمده اما در مزار شریف در شمال این کشور بزرگ شده‌است و با برخی از رهبران سابق ائتلاف شمال که از دولت کرزی جدا شده‌اند هم روابط خوبی دارد.

جاه‌طلبی‌های سیاسی خلیل‌زاد 56 ساله از زمانی که وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که "می‌خواهد در خدمت مردم افغانستان باشد" آشکار شد. وی در آن مصاحبه همچنین گفت که از سمتش در سازمان ملل کناره‌گیری خواهد کرد.

خلیل‌زاد به عنوان عالی مقام‌ترین مسلمان در استخدام دولت ایالات متحده، قبل از اینکه برای رفع و رجوع ریخت و پاشهای ایجاد شده توسط پل برمر (حاکم نظامی عراق) به بغداد برود، پس از تهاجم نظامی بوش به افغانستان در سال 2001، تلاش مؤثری از خود نشان داد تا دولت مرکزی کارآمدی در افغانستان، تشکیل شود.

نامزدی خلیل‌زاد که بیشتر عمرش را در ایالات متحده گذرانده و هسمری آمریکایی دارد، شاید تعجب‌آور باشد اما برخی از کارشناسان مسائل سیاسی افغان می‌گویند که وی می‌تواند از حمایت بسیار بالایی دراین کشور برخوردار گردد.


این در حالی است که منابع دیپلماتیک عقیده دارند که خلیل‌زاد از جایگاه خود در سازمان ملل برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استفاده خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۰
0
0
اگر کارشناسان به این عقیده اند که از طرفداری بالایی برخوردارند صرف به خاطر داشتن پول و خریدن جنگ سالاران است .
اگرنه ملت که یک آمریکایی به تمام معنا را که هرگز انتخاب نمی کنند .
آنهای که فقط یکی چند بار پای شان باخارج باز شده امروز هرکدام غلام یکی هستند ولی خلیزاد که خود یک امریکایی است و اگر نه در طول سی سال جنگ و بعد از آن چرا در صحنه نبوده و اصلا حرفی از ایشان نبوده هرکسی که اورا انتخاب کند باید گفت که او به کشور خیانت کرده و طالبانی که امروز بر ضد امریکا می جنگند و اگر اورا انتخاب کنند خط بطلانی بر شیوه خود می کشند وبس
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین