کد خبر: ۷۶۴۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
انتشار گسترده گردوغبار از امروز در نیمه غربی کشور/ جنوب و مرکز کشور هم درگیر خواهد شد

گرد و خاک در راه ایران؛ هشدار هواشناسی برای تمام گروه‌های سنی

کارشناس سازمان هواشناسی هشدار داد: گرد و خاک امروز و فردا به صورت گسترده غرب، جنوب غرب و شمال غرب کشور را دربر می‌گیرد و به‌تدریج جنوب، شرق و مرکز کشور هم درگیر این مساله خواهند شد.
گرد و خاک در راه ایران؛ هشدار هواشناسی برای تمام گروه‌های سنی
آفتاب‌‌نیوز :

«کبری رفیعی» امروز (سه شنبه) افزود: توده گرد و خاک مجدد در کشورهای همسایه غربی شکل گرفته است و با انتقال به نوار غربی کشور، از امروز در غرب و جنوب‌ غرب کشور و بخش‌هایی از شمال‌غرب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان‌داشت: بر این اساس در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد پیش‌بینی می‌شود.

رفیعی تاکید کرد: پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز برای همه گروه‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم به‌منظور پیشگیری از خسارت‌های احتمالی به تاسیسات حساس به گردوخاک توصیه می‌شود. امروز در شمال‌غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و روز چهارشنبه در مرکز کشور، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه‌داد: امروز خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل نیز پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره وضعیت بارندگی در کشور نیز به خبرگزاری ایرنا گفت: در جنوب‌غرب و غرب کشور، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی افزایش ابر، بارش باران و گاهی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود و روز چهارشنبه این شرایط جوی در بخش‌هایی از مرکز،‌ جنوب‌کشور و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی‌ البرز و شمال‌شرق کشور انتظار می‌رود.

به گفته رفیعی، روز پنجشنبه در سواحل خزر بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و از اواخر وقت این روز و همچنین روز جمعه در غرب، جنوب‌غرب و به‌تدریج مرکز کشور، سواحل مرکزی خزر ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی از انتقال گردوغبار به نوار غربی کشور طی امروز و فردا خبر داد و برای تمام گروه‌های سنی هشدار صادر کرد.

هشدار سازمان هواشناسی برای تمام گروه‌های سنی

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی نیز به‌شرح زیر است:

توصیف سامانه اول: انتقال گردوخاک از کشور‌های همسایه غربی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۳

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: انتقال و ماندگاری گردوغبار معلق در هوا

منطقه اثر: کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر

اثر مخاطره: کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد

توصیه: پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز برای همه گروه‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات احتمالی به تأسیسات حساس به گردوخاک.

توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشار سطح زمین

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از تردد غیرضروری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، حفاظت از محصولات کشاورزی، عدم فعالیت در ارتفاع از جمله شهر‌های بازی، ساختمان‌های در حال بازسازی و احداث، پرواز با پاراگلایدر و سایر فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز.

توصیف سامانه اول: افزایش شیو فشار سطح زمین

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۳

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۳: همدان، زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، البرز و غرب هرمزگان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۴: مرکزی، تهران، البرز، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، لرستان، قم، سمنان، اصفهان، نیمه غربی هرمزگان، قزوین و فارس.

اثر مخاطره: گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد

توصیه: احتیاط در تردد‌های برون‌شهری و جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه دوم: ماندگاری گردوغبار

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۲

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۲

نوع مخاطره: ماندگاری گردوغبار معلق در هوا

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۲: کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، بوشهر، خوزستان، همدان، کرمان، یزد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، غرب هرمزگان، جنوب فارس.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا و کاهش دید

توصیه: پرهیز از فعالیت‌های غیرضروری در فضای باز برای همه گروه‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات احتمالی به تأسیسات حساس به گردوخاک.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین