کد خبر: ۷۶۴۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه به توافق نرسیدند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه، با تاکید بر روی میز بودن تمام گزینه‌ها علیه روسیه اعلام کرد، هنوز تصمیمی دربارە محدودیت‌های احتمالی واردات نفت روسیه اتخاذ نشدە است.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه به توافق نرسیدند
آفتاب‌‌نیوز :

 وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه، در لوکزامبورگ گرد هم آمدند تا در مورد "گام‌های بعدی" تحریم‌ها علیه روسیه و با تمرکز بر مسئلە قطع واردات نفت از این کشور بە دلیل تهاجم به اوکراین تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش دویچه وله، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این نشست به رسانه‌ها گفت: «وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز تصمیمی دربارە محدودیت‌های احتمالی واردات نفت از روسیه اتخاذ نکردەاند.»

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد کە "تمام گزینه‌ها روی میز است"، از جمله‌ تحریم‌ نفت و گاز.

بورل در ادامه گفت: «در واقع مهم است کە هر چه سریع‌تر وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه کاهش یابد. گسترش استفادە از انرژی‌های تجدیدپذیر به این استقلال استراتژیک کمک می‌کند.»

بورل قبل از آغاز این نشست گفتە بود، آلمان، مجارستان و اتریش در برابر اقدامات اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه "مقاومت" می‌کنند.

از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه زمزمه قطع وابستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به واردات انرژی از این کشور بیش از پیش به گوش می‌رسد.

وی از آنچه که آن را «تجاوز وحشیانه» نیروهای روسیه توصیف کرد، ابراز تاسف کرد.

بورل که آخر هفته پیش در اوکراین بود می‌گوید که تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه همیشه روی میز است. وی اضافه کرد می‌ترسد که نیروهای روس در شرق جمع شوند تا به دونباس حمله کنند.

وزیر انرژی لیتوانی دوم آوریل خبر داد که بە عنوان اولین کشور اروپایی واردات گاز از روسیه را قطع می‌کند. استونی و لتونی، دو کشور دیگر منطقه دریای بالتیک در این مسیر گام برمی‌دارند اما برای کشورهایی نظیر آلمان که وابستگی آنها به گاز روسیه شدیدتر است، این کار زمان‌بر خواهد بود.

بورل چند روز پیش همراه با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به پایتخت اوکراین سفر کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این سفر پیشنهاد افزایش کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین را مطرح کرده بود.

وزیر خارجه آلمان هم گفت: اوکراین برای اینکه بتواند از خود در برابر حملات نیروهای روسیه دفاع کند، خیلی زود به حمایت نظامی بیتشر نیاز دارد.

آنالنا بربوک در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: یک موضوع روشن است؛ اوکراین به تجهیزات نظامی بیشتر به ویژه سلاح‌های سنگین نیاز دارد.

بربوک تاکید کرد: اکنون زمان بهانه‌گیری نیست بلکه زمان خلاقیت و تصمیم‌گیری است.

وزیر خارجه آلمان اشاره نکرد که این کشور چه سلاح‌های سنگینی را می‌تواند در اختیار اوکراین قرار دهد. او تنها گفت، کشورش با افزایش کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین تا سقف ''یک و نیم میلیارد یورو'' موافقت کرده است.

بربروک که در پایان نشست روسای دیپلماسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ سخن می‌گفت خاطرنشان کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر افزایش ارسال سلاح به اوکراین توافق کردند.

وی در این خصوص تصریح کرد: «امنیت اوکراینی‌ها فقط با سلاح قابل دفاع است. به همین دلیل است که ما، اعضای اتحادیه اروپا، به عنوان دوستان مردم اوکراین، تحویل تسلیحات به این کشور را افزایش خواهیم داد.»

متهم کردن روسیه به "گرسنه کردن جهان"

جوزپ بورل در بخش دیگری از سخنانش روسیه را متهم کرد که با جنگ در اوکراین به گرسنگی در جهان دامن زده است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جنگ روسیه در اوکراین سبب از بین رفتن ذخایر گندم و جلوگیری از صادرات آن شده و این موضوع زمینه بحران غذایی در جهان را فراهم می‌کند.

کارشناسان می‌گویند، جنگی که روسیه علیه اوکراین آغاز کرده و پایان آن روشن نیست، می‌تواند پیامدهای جدی بر قیمت مواد غذایی در جهان داشته باشد. روسیه در سال ۲۰۲۱ بزرگترین صادرکننده گندم دنیا بوده است.

اوکراین و روسیه در عین حال از صادرکنندگان بزرگ روغن آفتابگردان نیز هستند. در سال ۲۰۲۱ اوکراین اولین کشور صادرکننده این محصول در سراسر جهان بود و روسیه در رتبه دوم قرار داشت. روسیه همچنین صادرکننده بسیار مهم کود در جهان است.

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، این جنگ می‌تواند هشت تا ۱۳ میلیون نفر را در خاورمیانه و آسیا و بخصوص در آفریقا به گرسنگی بکشاند. تخمین زده می شود که ادامه آشفتگی در بازار مواد غذایی بر اثر این جنگ، شمار افرادی را که در منطقه آسیا-اقیانوسیه دچار سوءتغذیه هستند به میزان ۴،۲ تا ۶،۴ میلیون نفر افزایش می‌دهد.

این رقم می‌تواند در آفریقا بین ۲،۶ تا ۵،۲ میلیون نفر باشد و در خاورمیانه نزدیک به ۹۶۰ هزار نفر. به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند، باید هم به فکر اقدامات فوری بود و هم به فکر ساز و کارهایی که در درازمدت امنیت غذایی دنیا را تامین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین