کد خبر: ۷۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۱
نماینده مجلس هشتم:

مدیریت اقتصاد کشور به شیوه دستوری صحیح نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده سراب در مجلس هشتم گفت: «با توجه به شناختی که از شخصیت فردی آّقای مظاهری دارم، ایشان بنا بر کارهای کارشناسی در نظام بانکی کشور دارند که قطعا با تعامل با سایر نظام‌های مالی و بانکی است و با همین اعتقاد اصرار روی مواضع کارشناسی خود دارند».

مجید نصیرپور،‌ نماینده سراب در مجلس هشتم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت  آفتاب درباره اختلاف نوع نگاه رییس کل بانک مرکزی به کاهش نرخ سود بانک‌ها با نگاه رییس‌جمهور در این زمینه به این نکته اشاره کرد که «تیم اقتصادی آقای احمدی‌نژاد برای خود تحلیلی دارند که منطبق بر نظرات کارشناسانی است» و افزود:‌ «این اختلاف به نوع نگاه به اقتصاد و نظام مالی و بانکی کشور برمی‌گردد».

وی با بیان این مطلب که «این‌گونه اختلافات باعث فشار بیشتر به جامعه می‌شود»، افزود: «دو طرف باید تلاش کنند با هم به نقطه مشترکی برسند که هم منافع مردم را در برگیرد و هم به نفع اقتصاد کشور باشد».

نماینده مجلس هشتم درباره سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه مخالفان کاهش نرخ سود بانک‌ها باید از دولت خارج شوند،‌ افزود: «این مساله جزء تصمیمات رئیس‌جمهور است و قاعدتا احمدی‌نژاد ثابت کرده که به این تهدیدها عمل می‌کند».

وی افزود: «حوزه اقتصادی حوزه‌ای نیست که با دستور بتوان آن را مدیریت کرد. هر کسی جای مظاهری بیاید اگر از حوزه فکری و نظری رئیس جمهور نباشد او هم دچار چنین مشکلاتی خواهد شد».

نماینده مردم سراب در مورد اینکه آیا پایین آمدن نرخ سود بانکی باعث ورشکستگی بانک‌ها می‌شود؟ گفت: «آمارها در این خصوص هم متنوعند؛ احمدی‌نژاد و تیم اقتصادی ایشان برای جلوگیری از ورشکستگی بانکها باید برنامه‌ای طراحی نموده و ارائه دهند چرا که بانکها تابع عوامل اقتصادی هستند و با ایده‌ها کنترل نمی‌شوند».

وی از تاثیر مجلس برای حل این اختلافات گفت و تاکید کرد: «مجلس به عنوان قوه نرم‌افزاری کشور باید تلاش کند با دعوت از کارشناسان دو طرف به دولت کمک کند تا تصمیم درستی را اتخاذ کنند».

نماینده مجلس هشتم افزود: «با نزاع هیچ مشکلی حل نمی‌شود. باید صاحب‌نظران هر دو دیدگاه به یک نقطه مشترک برسند و هدف نهایی خود را کنترل تورم و حل بحران اقتصادی کشور با توجه به بازارها و اقتصاد جهانی قرار دهند».

نصیرپور در مورد استفاده از مشاوران اقتصادی بین‌المللی اظهار داشت: «مجلس این اختیار را دارد از مشاورانی که صلاح می‌داند، استفاده کند. امیدواریم مجلس هشتم با توجه به تفکر حاکم بر آن، مجالی برای بهره‌گیری از نظرات کارشناسی افراد مسلط بر اقتصاد ایران ایجاد کند».

وی اضافه کرد: «اقتصاد ایران اقتصاد خاصی است و تصمیمات باید متناسب با اقلیم و فضاهای مدیریتی کشور باشد که تمام اقتضائات را شناخته و انتظارات را برآورده سازد. اگر کارشناسی خارج از جمهوری اسلامی ایران بتواند نظر کارشناسی برای حل مشکلات ارائه دهد دلیلی وجود ندارد که از آن استفاده نشود».

این نماینده مجلس در مورد صحت اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی گفت: «برای بررسی نرخ تورم عوامل متعددی نیاز است. باید دید آیا بانک مرکزی این تورم را با شاخص‌های اخیر بررسی کرده یا خیر؛ به هر تقدیر ما هم به عنوان شهروند این کشور شاهد تورم بسیار شکننده و آزار دهنده‌ای هستیم که مردم از آن در رنج هستند. اجمالا توقع ما از بانک مرکزی این است، ارقامی که ارائه می‌کند ارقام واقعی و منطبق بر واقعیت‌های جامعه باشد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین