کد خبر: ۷۶۴۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

ارتباط مذاکرات وین با بازی ایران و آمریکا

یک رسانه مصری به بررسی تقابل ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخته است و فضای این بازی را مرتبط با نتیجه مذاکرات برجام می‌داند.
ارتباط مذاکرات وین با بازی ایران و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه مصری «الاهرام» با اشاره به همگروهی ایران و آمریکا در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در گزارشی به‌قلم «وحید عبدالمجید» با تیتر «نوع جدیدی از تقابل آمریکایی ـ ایرانی» نوشت؛ «هیچ‌کس نمی‌تواند قرعه‌کشی جام جهانی را کنترل کند، این یک فرآیند شفاف است که در فضای باز و در برابر چشمان ناظر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان انجام می‌شود. از قضا، قرعه‌کشی امسال رقابت جالبی را رقم زد، رقابتی بین ایالات متحده و ایران.

این اولین باری نخواهد بود که دو کشور در زمین فوتبال به مصاف یکدیگر می‌روند، اولین بازی دو کشور در جام جهانی ۱۹۹۸ برگزار شد. سطح تنش بین واشنگتن و تهران امروز به‌میزان قابل‌توجهی کمتر از زمان دولت دونالد ترامپ است. ایالات متحده فعالانه در تلاش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد و پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از آن، فروپاشید.

در مذاکرات دشوار وین که همزمان با قرعه‌کشی جام جهانی وارد مرحله تعیین‌کننده خود شده، پیشرفت ملموسی حاصل شده است. توافق مورد نظر ممکن است در زمانی حاصل شود که تیم‌های ملی دو کشور در پایان ماه نوامبر با یکدیگر مصاف خواهند کرد. روابط ایران و آمریکا زمانی نزدیک به شرایط کنونی بود که تیم ملی دو کشور در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به مصاف هم رفتند.

یک سال قبل از جام جهانی فرانسه، محمد خاتمی که به‌عنوان پنجمین رئیس جمهور ایران فعالیت می‌کرد، تلاش خود را برای کاهش تنش کشورش با واشنگتن از طریق گفت‌وگوی آشکار با واشنگتن در هر زمان ممکن، آغاز کرده بود، به همین دلیل آن دیدار که تیم ایران با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد، در فضایی دوستانه برگزار شد، هرچند رسانه‌های دو طرف پیش‌بینی می‌کردند که درگیری بزرگی بین هواداران حاضر در ورزشگاه رخ دهد. پیش از شروع بازی حتی بازیکنان دو تیم با یکدیگر دست دادند و به هم تبریک هم گفتند.

پرسش امروز این است؛ بازی بعدی در جو و فضایی مشابه برگزار خواهد شد یا نگرش دو تیم نسبت به هم بدتر خواهد شد؟ پاسخ تا حد زیادی به آنچه در ـ مذاکرات ـ وین اتفاق می‌افتد، بستگی دارد».

تیم‌های ایران و آمریکا در تاریخ ۸ آذر و در ورزشگاه الثمامه قطر به مصاف هم خواهند رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین