کد خبر: ۷۶۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
تحلیل BBC در مورد افزایش احتمال حمله نظامی به ایران

آیا خطر حمله به ایران وجود دارد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین الملل: در گذشته، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا نسبت به تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در اواخر سال 2003 اطمینان کامل داشتند. این ادعا به هرگونه بحث و انتقاد به تلاش آمریکا یا اسرائیل برای تخریب تاسیسات ایران پایان داد. در عین حال شایان ذکر است ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید داشته است.

عده ای از افراد متنفذ و قدرتمند در خاورمیانه، اروپا و ایالات متحده معتقدند حمله به ایران نتایج فاجعه‌باری مشابه حمله به عراق در سال 2003 خواهد داشت و بهای نفت به نرخی نجومی خواهد رسید.

ولی مذاکرات و همچنین تحریم‌های اعمال شده در مورد ایران خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم هستند. مخالفان غنی‌سازی اورانیوم در ایران ادعا دارند این اقدام برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

«باراک اوباما» نامزد دموکرات ریاست جمهوری یکی از مخالفان برنامه هسته‌ای ایران، در اولین نطق خود در یکی از مهمترین لابی‌های اسرائیلی اظهار داشت که هر کاری که از دستش برمی‌آید انجام خواهد داد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. اوباما کلمه «هر کاری» را چندین بار تکرار کرد با وجودی که تلاش می‌کرد نسبت به ایران از خود نرمش بیشتری نشان دهد کلمات تندی به کار برد.

گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا که در دسامبر 2007 منتشر شد بسیار آرامتر از انتظارات بود و اطمینان کمی نسبت به تولید سلاح هسته‌ای در تابستان 2007 داشت و در این گزارش آمده بود «ما نمی‌دانیم آیا ایران به تلاش‌های ایران برای تولید سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد».

اسرائیل هرگز نتوانست این موضوع را بپذیرد. «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در واشنگتن و درست یک روز پیش از سخنان «باراک اوباما» در همان مکان با سخنانی تند درباره ایران صحبت کرد. این فرضیه وجود دارد که جورج بوش و اولمرت در پی حذف تهدیدات ایران قبل از کنار‌ه‌گیری خود از سیاست هستند.

برخورد خطرناک 

در عین حال بحث حمله به ایران در میان کشورهای غربی افزایش یافته‌است. در این میان «یوشکا فیشر» وزیر خارجه سابق آلمان و نماینده این کشور در شورای امنیت، در روزنامه اسرائیلی هاآرتض نوشت: «به نظر می‌رسد بوش و اولمرت به دنبال پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران و استفاده از گزینه نظامی به جای مذاکرات دیپلماتیک هستند». 

آقای فیشر در عین حال نگران آن است که خاورمیانه در سال 2008 با درگیری‌های تازه‌ای روبرو شود. او در ادامه افزوده است: «ایران باید درک کند بدون از سرگیری راه‌حل‌های دیپلماتیک در ماه‌های آینده، امکان شروع یک درگیری خطرناک نظامی وجود خواهد داشت و اکنون زمان برقراری مذاکرات جدی در این زمینه فرا رسیده است». 

سناریوی رژیم صهیونیستی و آمریکا


یک سناریو در میان تحلیلگران اسرائیلی مورد بحث قرار گرفته است و آن اینکه ممکن است حمله از سوی اسرائیل یا آمریکایی‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر و پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور آینده آمریکا رخ دهد. این امر با روی کار آمدن رقیب باراک اوباما «جان مک کین» بیشتر خواهد شد. 

«جان مک کین» در یکی از برنامه‌های ستاد انتخاباتی خود آواز "ایران را بمباران کنیم" سرداد. در عین حال او در جای دیگری گفت: «تنها چیزی که بدتر از حمله به ایران است اجازه دادن ساخت سلاح هسته‌ای به این کشور است». عده‌ای از تحلیل‌گران آمریکایی و طرفدار اسرائیل معتقدند پاسخ ایران به این حمله آن طور که بسیاری انتظار دارند با شدت و خشونت نخواهد بود. 

این هفته [آیت‌الله] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران تاکید کرد ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست ولی به توسعه انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز ادامه خواهد داد. 

اما کسانی که تصمیم خود را درباره ایران گرفته‌اند بیشتر مایلند تا به سخنان محمود احمدی‌نژاد توجه کنند که دوباره خبر از نابودی اسرائیل داد.

هرچند هیچ یک از این بحث‌ها به معنی شروع جنگ با ایران نیست ولی در حال حاضر این موضوع مورد بحث قابل توجهی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین