کد خبر: ۷۶۵۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
جمع‌آوری ۹ هزار معتاد متجاهر در تهران

بررسی ۲۰۰ خانه پلاک قرمز در سال ۱۴۰۱

مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های شهرداری تهران با بیان اینکه در سال جدید ۲۰۰ خانه پلاک قرمز پلمپ خواهد شد،گفت: موضوع کودکان کار، متکدیان و زباله گردان از موضوعاتی است که در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرارگاه اجتماعی قرار دارد.
بررسی ۲۰۰ خانه پلاک قرمز در سال ۱۴۰۱
آفتاب‌‌نیوز :

احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه موضوع خانه‌های پلاک قرمز از جمله آسیب‌های بزرگ پایتخت است، گفت:‌ از ابتدای شروع فعالیت قرارگاه در شهرداری تاکنون حدود ۴۸ خانه پلاک قرمز پلمب شده و حدود ۲۰۰ خانه دیگر شناسایی شدند که در دستور کار قرار دارد. در سال‌های گذشته خانه‌های پلاک قرمز از نگاه مسئولان در شهر مغفول مانده بود اما حالا پاتوق موادفروشان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر یک موضوع جدی در قرارگاه اجتماعی است که به آن می‌پردازیم.

او درباره نحوه پلمپ خانه‌ها توضیح داد: در ابتدا خانه‌ها شناسایی و سپس پلیس باید آن را تایید کند، در ادامه آنها را به مراجع قضایی معرفی کرده و در نهایت پس از تایید، حکم پلمپ صادر می‌شود. این خانه‌ها دو دسته هستند، برخی فاقد مالک‌اند و به حال خودشان رها شده‌اند که توسط ثبت اسناد شناسایی و اقدامات پلمب آن‌ها سریع‌ انجام می‌شود اما خانه‌هایی که مالک دارند و فعالیت‌های غیرقانونی در آنجا زیر نظر مالک انجام می‌شود، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه بیشترین خانه‌های پلاک قرمز در کدام نقاط تهران هستند، تصریح کرد: نمی‌توانیم نام منطقه یا محله‌ای را عنوان کنیم چون هر یک از این محله‌ها براساس قدمتی که دارند دارای هویت هستند که نمی‌خواهیم خدشه دار شود.

جمع‌آوری ۷۰ درصد معتادان از معابر شهر در سال ۱۴۰۰

احمدی صدر پلمب شدن خانه‌های پلاک قرمز، ساماندهی وضعیت دره فرحزاد، رسیدگی به وضعیت مواد فروشان کوچه اوراق‌چی‌ها، افزایش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر به عنوان ماده ۱۶ و اجرای طرح صیانت از خانواده مددجویان را از مهمترین اقدامات قرارگاه آسیب‌ اجتماعی در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: جمع‌آوری معتادان از معابر شهر بالای ۷۰ درصد و پذیرش در مراکز ماده ۱۶ نیز بالای ۵۰ درصد بوده است، در واقع از اول آذر تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ بیش از ۹ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده‌اندکه هدف قرارگاه اجتماعی ارائه راهکار تربیتی، درمان و رسیدگی به خانواده‌های آنهاست تا دیگر به چرخه اعتیاد در جامعه بازنگردند.

او افزود: از سویی دیگر مدام در حال شناسایی پاتوق‌ها هستیم و پاتوق‌های قدیمی را با گشت‌زنی برای معتادان و مواد فروشان ناایمن کرده‌ایم.

موضوع کودکان کار، متکدیان و زباله‌گردان در دستور کار

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه افزود: به جز جمع آوری معتادان متجاهر، سه موضوع دیگر به طور جدی در سال ۱۴۰۱ پیگیری خواهد شد که به ترتیب کودکان کار، متکدیان و زباله گردهاست. به هر حال در ۵ سال پیش تعداد معتادان متجاهر به اندازه امروز نبود.

احمدی صدر درباره تعطیلی برخی از سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه آسیب‌های اجتماعی کودکان و زنان در تهران فعالیت داشتند گفت: به طور نمونه خانه خورشید مرکز خصوصی بود که زیر نظر شهرداری کار نمی‌کرد و تعطیلی آن هیچ ربطی به ما نداشت اما شهرداری در حوزه آسیب اجتماعی و به خصوص موضوع کودکان کار به طور جدی فعالیت دارد و مراکز پرتو را برای صیانت از کودکان کار راه‌اندازی کرده است و خبر خوش آنکه در این مدت هیچ مرکز پرتویی تعطیل نشده و چه بسا اقدامات خوبی برای افزایش شعب آن انجام داده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین