کد خبر: ۷۶۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹

سخنان قالیباف درباره زباله‌های تهران

مردم حس می‌کنند شهرداری از پول آن‌ها درست بهره‌برداری نمی‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهردار تهران گفت: «شهرداری قصد ايجاد «باغ پرندگان» در شهرک والفجر را دارد و به هيچ وجه برنامه‌ای برای انتقال صنف پرنده فروشان خيابان مولوی به اين منطقه را نخواهد داشت».

به گزارش آفتاب به نقل از ايسنا، محمد باقر قاليباف امروز در مراسم بهره‌برداری از ناوگان مکانيزه خدمات شهری به اهميت کار کارگران شهرداری اشاره کرد و گفت: «اگر 24 ساعت جمع‌آوری زباله در شهر تهران متوقف شود، همه متوجه اهميت انجام اين کار بزرگ می‌‌شوند».

وی افزود: «در همه جای دنيا، جمع‌آوری زباله به شکل هفتگی صورت می‌‌گيرد و ما در برخورد با مسوولان شهری اين شهرها از اين که بگوييم روزانه در برخی از نقاط شهر دو تا سه بار جمع‌آوری زباله انجام می‌‌دهيم، خجالت می‌‌کشيم؛ چرا که اين مساله بيشتر شبيه يک شوخی است تا واقعيت».

قاليباف با بيان اين که در حال حاضر هيچ بخشی از زنجيره جمع‌آوری زباله مغفول نمانده است، خاطرنشان کرد: «بخشهای مختلف خدمات شهری تهران بايد موضوع کيفی سازی و آموزش در مجموعه شهرداری و پيمانکاران را به شکل جدی انجام دهند» .

وی يادآورشد: «گاهی به من اين تذکر داده می‌‌شود که شما مردم را متوقع می‌‌کنيد ، اما من معتقدم که اين حق مردم است که از بهترين شکل از امکانات بهره ببرند، اگر مخزن زباله کثيف است و يا زباله چند روز در کنار مخزن باقی می‌‌ماند نشان دهنده تخلف از طرف ماست و هيچ حرفی در آن نيست».

شهردار تهران خطاب به پيمانکاران حاضر در اين جلسه عنوان کرد: «بگذريم از اين که بعد از مدتی 30 درصد از مخازن استفاده شده در شهر تهران پرت داشته و اين مخازن شکسته و غير قابل استفاده را به بيرون از شهر منتقل کردند و پيمانکاران آنها خسته شدند و فهميدند که کار درستی نيست و نبايد پول مردم را به اين شکل هدر داد».

وی با تاکيد بر اين که بخش خصوصی در بخش خدمات شهری بايد به شکل قدرتمند حاضر شود، نه اين که از طريق ارتباط‌های غيرمنطقی با سازمان‌ها، کار خود را پيش ببرد، افزود: «توقع کيفی‌سازی همراه با دقت و آموزش و توجه به کارگران را از شما پيمانکاران خواستارم».


خوشبختانه مدت‌هاست کارگران شهرداری دستهايشان را به من نشان نمی‌‌دهند

قاليباف همچنين اضافه کرد: «مدتهاست که ديگر کارگران شهرداری در جريان بازديدها به من مراجعه نمی‌کنند تا دستهايشان را به من نشان دهند و بگويند که از حقوق ، بهداشت و امکانات لازم برخوردار نيستند، به همين دليل می‌‌توان گفت که تقريبا رسيدگی به وضعيت کارگران شهرداری به سمت وضعيت مطلوب پيش می‌‌رود».

وی همچنين خطاب به مردم خاطرنشان کرد: «اگر همه مردم راضی نباشند که مخزن زباله جلوی خانه آنها باشد ديگر در هيچ جای محله نمی‌‌توان مخزن زباله را نصب کرد و يا اگر همه مردم ماشين‌های خود را جلوی منازل پارک کنند در نظافت کوچه‌ها و خيابان‌ها با مشکل مواجه می‌شويم به همين دليل بايد اعتماد و تعهد دو طرفه با مردم داشته باشيم».

شهردار تهران بيان کرد: بيشترين اعتراض مردم با تماس‌های تلفنی «137» اين است که نسبت به کيفيت پايين و بی‌‌توجهی در انجام خدمات شهری اعتراض دارند، در واقع مردم احساس می‌‌کنند که شهرداری از پول آنها درست بهره‌برداری نمی‌‌کند».

وی توضيح داد: «اگر ناحيه محوری به شکل قطعی و اساسی محقق و اجرايی شود ، همه کارکردها و جايگاه‌ها، مشخصا، شکل پيدا می‌‌کنند و ما از حرف‌های شعار گونه دور می‌‌شويم».


شهرداری نبايد سازمان بی‌‌خاصيت جلوه کند


اگر قرار بود فقط به نامه‌ها در اتاقم رسيدگی کنم امروز زباله‌ها با دست و وانت جمع می‌‌شدند.

قاليباف اظهار کرد: «بايد شهرداری را از يک سازمان بزرگ و بی‌خاصيت در نگاه مردم که برای انجام يک کار کوچک چند سال طول می‌‌دهد، دور کنيم و به شکل يک سازمان چابک عملياتی و دقيق عمل کنيم. در عين حال خصوصی شدن بخشهای مختلف شهرداری و توام با نظارت بر کار آنها، به مصلحت کشور است و بايد هر روز به اين اصل مهم بيشتر نزديک شويم».

وی تصريح کرد: «اگر قرار بود از روز اول در اتاقم بمانم و به نامه‌ها و تقاضاهايی که می‌‌آمد رسيدگی کنم، امروز همه زباله‌ها در شهر با دست و وانتهای کوچک جمع‌آوری می‌‌شد، به همين دليل بهتر است خدمت کردن به مردم را در اصل امور قرار دهیم».


شهرداری قصد ايجاد «باغ پرندگان» در شهرک والفجر را دارد نه انتقال شرايط خيابان مولوی

شهردار تهران همچنين در جمع خبرنگاران اذعان کرد: «در آينده نزديک زباله‌ها در شهر تهران به گونه‌ای ارزش پيدا می‌‌کنند که خودم مردم نسبت به ارزش اقتصادی آن آگاه شوند، چراکه در حال حاضر همه تلاش خود برای مشکلات کارگران خدمات شهری و سلامت و بهداشت آنها، جمع‌آوری به موقع و دقيق زباله‌ها از سطح شهر و بازيافت آنها به کار گرفته‌ايم».


دو سال پيش مردم نسبت به وضعيت زباله‌ها ناراضی بودند

وی با بيان اين که دو سال پيش، جمع‌آوری زباله‌ها از حاشيه خيابانها به شکل غيراستاندارد و بدون استفاده از مخازن بود و آلودگی در شهر مشاهده می‌‌شد و مردم نيز همواره نسبت به وضعيت زباله معترض بودند، افزود: «اما در حال حاضر زباله در همه بخش‌های مرتبط با آن شرايط متفاوت و مطلوبی دارد».

قاليباف حجم روزانه زباله تهران را 7 هزار 500 تن اعلام کرد و گفت: «در برخی از روزهای سال، نظير روزهای پايانی سال 86 اين حجم به 11 هزار و 300 تن در روز هم رسيدیم».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اعتراض مردم ساکن در شهرک والفجر و حکيميه در مورد مستقر شدن صنف پرنده‌فروشان در اين شهرک اضافه کرد: «از اين محل بازديد خواهم داشت و از اين که مردم چنين واکنشی داشته‌اند تعجب می‌‌کنم؛ چرا که در اين منطقه قرار است «باغ پرندگان» احداث شود و شهرداری به هيچ وجه قصد منتقل کردن صنف پرنده فروشان مولوی به اين منطقه را ندارد».

شهردار تهران توضيح داد: «شرايط خيابان مولوی و فروش پرنده در آن کاملا غيراستاندارد و غيربهداشتی بود که آسيبهای اجتماعی جدی را نيز به همراه داشت. شهرداری تهران مشکلات خيابان مولوی را حذف کرده و به هيچ وجه نمی‌‌خواهد در جای ديگری از شهر تهران چنين وضعيتی شکل بگيرد».

وی ادامه داد: «اگر مردم شهرک والفجر و حکيميه، «باغ پرندگان» نمی‌‌خواهند ما اين فضای قابل توجه را به منطقه ديگری منتقل می‌‌کنيم؛ اما من مطمئن هستم که مردم در مورد اين «باغ پرندگان» اطلاعات مناسبی را دريافت نکرده‌اند و فکر می‌‌کنند شهرداری می‌‌خواهد خيابان مولوی را به اين جا منتقل کند».


گورستان شرق تهران يکی از بزرگترين پارکهای تفريحی مردم می‌‌شود

قاليباف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد آخرين وضعيت تملک گورستان شرق تهران خاطر نشان کرد: «در حال پيگيری تملک زمينهای مربوط به گورستان شرق تهران هستيم و فاصله اين گورستان تا مناطق مسکونی بسيار زياد است».

وی در پاسخ به اين سوال که آيا اختلاف نظر شما با سازمان حفاظت محيط زيست در مورد ساخت اين گورستان برطرف شده است، يا خير؟ اضافه کرد: «اختلاف نظری وجود ندارد و همه استانداردها برای احداث اين گورستان با هماهنگی دستگاه‌های ذيربط بوده است. درعين حال اين گورستان بعد از تقاطع غيرهمسطح در منتهی‌‌اليه شهر تهران قرار گرفته و پشت ارتفاعات «تلو» واقع است. همچنين طراحی اين گورستان به شکلی است که بعد از مدتی تبديل به بزرگترين پارک تفريحی شهر تهران می‌‌شود».


تعريض کامل خيابان دماوند تا پايان سال 87

شهردار تهران همچنين از تعريض و عقب‌نشينی کامل در خيابان دماوند تا پايان سال 87 خبر داد و اعلام کرد: «تا پايان سال در اين خيابان هيچ دندانه‌ای که از خيابان بيرون زده و چهره خيابان را نامناسب کرده باشد، نخواهيم داشت».

وی گفت: «همچنين بحث مربوط به آبهای سطحی در منطقه هشت، منطقه سبلان، خيابان دماوند و ميدان امام حسين (ع) حل می‌‌شود و ديگر در اين مناطق مشکل آبگرفتگی معابر را نخواهيم داشت».





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین