کد خبر: ۷۶۵۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵

۳.۸ میلیون دوز واکسن ترخیص شد

طبق اعلام گمرک، وزارت بهداشت امروز (جمعه ۲۶ فروردین ماه) جهت ترخیص محموله‌های واکسن دپو شده در گمرک فرودگاه امام اقدام کرد و در مجموع ۳.۸ میلیون دوز واکسن استرازنکا از گمرک ترخیص و تحویل نمایندگان این وزارتخانه شده است.
۳.۸ میلیون دوز واکسن ترخیص شد
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام سلیمانی- مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی، امروز همزمان با ۲۶ فروردین ماه، طی مکاتبه‌ای که از سوی وزارت بهداشت با گمرک صورت گرفته با صدرو مجوز، محموله‌های واکسن‌های وارداتی مانده در انبارهای گمرک امام ترخیص و تحویل هیات امنای ارزی به عنوان نماینده وزارت بهداشت شده است.

در مورد تعداد و نوع واکسن‌های ترخیص شده نیز وی توضیح داد که در مجموع سه میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن که از ۱۹ فروردین تا امروز ۲۶ فروردین ماه، در چهار مرحله وارد گمرک و دپو مانده بود، ترخیص شد، از این میزان دو میلیون و ۸۳۰ هزار و ۴۰۰ دوز از بلغارستان، ۷۰۰ هزار دوز در دو مرحله از ژاپن و ۲۸۸ هزار دوز از کرواسی وارد ایران شده است.

وی با بیان اینکه ترخیص فوری و حمل یکسره اقلام کرونایی و به طور خاص واکسن‌های وارداتی در دستور کار گمرک قرار دارد و متوقف نشده است، یادآور شد که اگر در مورد این محموله‌ها نیز تاخیری در ترخیص صورت گرفته به دلیل شرایط مربوط به وزارت بهداشت بوده است و تا زمانی که مجوز به گمرک ابلاغ نشود امکان ترخیص وجود ندارد.

ماجرا از این قرار است که روز گذشته (پنج شنبه ۲۵ فروردین)، پرس و جو از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) با این توضیح به ایسنا همراه بود که سه محموله وارداتی واکسن از ۱۹ فروردین تاکنون در گمرک مانده و در انبارهای آن نگهداری می‌شود - البته یک محموله هم امروز(جمعه) به آن اضافه شد - در حالی که وزارت بهداشت مراجعه‌ای جهت ترخیص و تحویل این اقلام نداشته است. این در حالی اتفاق افتاده بود که از ابتدای جریان واردات واکسن در نیمه بهمن ۱۳۹۹ تا پایان اسفند سال گذشته، طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، ترخیص اقلام کرونایی از جمله واکسن به صورت حمل یکسره و بدون انجام تشریفات گمرکی از سوی گمرک صورت گرفته و بلافاصله ترخیص شده بود.

اما بعد از انتشار اخباری در مورد بلاتکلیفی محموله‌های واکسن در گمرک، اینالو-مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو- اعلام کرد که "این محموله‌های واکسن کرونا مشکلی ندارند و فرایند اداری آن‌ها باید طی شود، گاهی محموله‌های عمومی تا یک هفته هم زمان می‌برند تا کارهای اداری‌شان طی شده و ترخیص شوند. سه محموله واکسن کرونا هم تازه امروز (پنج شنبه) رسیده است. "

این اعلام وزارت بهداشت جای سوال داشت از این جهت که تا قبل از محموله های رسیده در ۱۹ فروردین ماه، به غیر از محموله برگشت خورده از لهستان که منبع ساخت آن مورد قبول نبود- واکسن های وارداتی همواره از سوی گمرک با کمترین تشریفات گمرکی و از پای پرواز با زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه ترخیص شده بود و ماندگاری در گمرک نداشت. در عین حال که برخلاف اعلام وزارت بهداشت این محموله‌ها همگی پنج شنبه وارد نشده و حداقل از یک هفته قبل به تدریج وارد ایران و در انبارهای گمرک نگهداری شده بود. طبق گفته مدیر کل فرودگاه امام این اولین بار بوده که محموله واکسن کرونا را به دلیل عدم ترخیص وارد انبار کرده بودند (به استثنای محموله برگشت خورده به لهستان). با این حال اینکه از شب گذشته تا به امروز جریان اداری و تشریفاتی که در مورد آن مطرح بود حل و ترخیص صورت گرفت نیز قابل تامل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین