کد خبر: ۷۶۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۷
یک مسئول دولت خبر داد

شالیزارهای شمال در معرض خشكسالی شدید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: «تاكنون 220 هزار هكتار از اراضی شالیزار مازندران نشاكاری شده است كه از این سطح 30 هزار و 303 هكتار در معرض خشكسالی شدید قرار دارند».

به گزارش آفتاب، به نقل از ایسنا، عنایت‌الله تورنگ با بیان اینكه نگرانی از ادامه كشت و كار برنج روز به روز درحال افزایش است، تاكید كرد: «كشاورزان باید در بخش مدیریت آب، به توصیه‌های كارشناسان توجه كنند زیرا زمان بحران حساسیت برنج به كمبود آب در دو مرحله یك هفته پس از نشا و یك هفته در زمان خوشه‌دهی ساقه شالی مربوط می‌شود كه اراضی باید به طور مداوم آب داشته باشند».

وی ایجاد نشدن تنش توسط كشاورزانی كه تعصب بر سنت‌های غلط توزیع و تامین آب دارند و همچنین اعتماد كشاورزان به نوبت بندی آب منطقه‌ای را از عوامل حفظ تولیدات محصولات زراعی دانست و افزود: «تاكنون 220 هزار هكتار از اراضی شالیزاری مازندران نشاكاری شده است كه از این سطح30 هزار و 303 هكتار در معرض خشكسالی شدید قرار دارند».

تورنگ همچنین از توزیع 40 میلیارد ریال اعتبار مقابله با خشكسالی خبر داد و گفت: «این اعتبار از 21 خرداد در اختیار مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان‌ها قرار می‌گیرد».

از سوی دیگر ابوطالب شفقت، استاندار مازندران در جلسه ستاد خشكسالی مازندران مدیریت و توزیع صحیح منابع آبی و همكاری و مشاركت كشاورزان را از عوامل ثابت نگه داشتن تولید محصول در بحران خشكسالی عنوان كرد و افزود: «متاسفانه بخش ترویج سازمان جهاد كشاورزی آن‌طور در انجام كارهای كارشناسی مراحل تولید در بین كشاورزان موفق نبوده و انتظار تلاش بیشتری را از این معاونت داریم».

شفقت با اشاره به اینكه افزایش ذخیره‌سازی آب پشت سدها از جمله طرح‌های بلندمدت برای حفظ اراضی كشاورزی استان است، گفت: «ستاد بحران خشكسالی پیگیر تامین اعتبارات برای مقابله با خشكسالی و اجرای طرح‌های حمایتی برای تامین آب مزارع كشاورزی و به‌خصوص شالیزارهاست».

عزیزالله واحد، مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای استان مازندارن نیز با اشاره به اینكه تاكنون 37 درصد آب پشت سدها و 57 درصد آب آب‌بندان‌ها مصرف شده است، تصریح كرد: «متاسفانه بر اثر كمبود آب 9 هزار و 91 هكتار از اراضی شالیزاری استان نشا نشده است».

وی با بیان اینكه 29 هزار و 700 هكتار از اراضی نیز در معرض كمبود شدید آب قرار دارند از كشاورزان خواست تا به توصیه‌های كارشناسان آب منطقه‌ای و جهاد كشاورزی توجه كرده و به نحوه توزیع آب اعتماد كنند.

مدیرعامل آب منطقه‌یی مازندران خاموش كردن موتور پمپ‌هایی كه در طول مسیر از رودخانه آب بالا می‌كشند، حفر چاه‌ها در مناطق مورد نظر كارشناسان را از طرح‌های نجات‌بخش عنوان كرد و افزود: فعال كردن چاه‌های شركت‌ها و شهرك‌های صنعتی استان برای استفاده در مصارف كشاورزی از دیگر طرح‌های نجات‌بخش به شمار می‌آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین