کد خبر: ۷۶۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵
داوودی:

نمی‌دانم چرا بحث ادغام بانک‌ها بر روی آنتن رفت

دولت دربست در خدمت مجلس است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اول رییس جمهور تصریح کرد که بحث ادغام بانک‌ها در حال بررسی است و هنوز هیچ جمع‌بندی نهایی در این ارتباط نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز با حضور در ساختمان مجلس با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و ریاست وی در دوره هشتم مجلس را به وی تبریک گفت.

پرویز داوودی، پس از دیدار امروز خود با علی لاریجانی رییس مجلس هشتم، که به مدت یک ساعت و نیم به طول انجامید در جمع خبرنگاران درباره‌ طرح ادغام بانک‌ها و احتمال عملی شدن آن، گفت:‌ «دولت در کنار فعالیت‌های جاری خود به یکسری اصلاحات ساختاری هم دست خواهد زد».

وی افزود:‌ «در حکمی که رییس جمهور به بنده داد، دو حکم وجود داشت، یکی اصلاح رفتارهای بانک‌ها و دیگری اصلاح ساختارها و قوانین، که اصلاح رفتار بانک‌ها نزدیک 9 آیین‌نامه مستقیم داشت و چند آیین‌نامه نیز در دولت تصویب شد که در مجموع شاید حدود 16 آیین‌نامه و دستورالعمل بود که توسط بانک مرکزی ابلاغ شد. کاری که خود بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و دستگاه‌ها انجام دادند که هم‌اکنون نیز در بانک‌ها به تدریج این موارد شکل گرفته و در حال انجام است».

داوودی با تاکید بر این نکته که شکل‌گیری این آیین‌نامه در جهت انضباط بیشتر پولی و مالی کشور، انضباط بیشتر بانک‌ها و سوق یافتن مسیر تسهیلات برای راه‌هایی است که کارآیی و بهره‌وری بالاتر داشته باشد، افزود:‌ «بحث اصلاحات ساختاری و اصلاح قانون نیز حکم دیگر آقای رییس جمهور به بنده بود که در آن زمینه فعالیت‌های گسترده‌تری انجام شده است».

معاون اول رییس جمهور، ادامه داد:‌ «برای اصلاحات ساختاری و اصلاح قوانین هم از گروه‌های دانشگاهی و هم از گروه‌های حوزوی و هم از دستگاه‌های مختلف و کارشناسان بانکی و پولی و کارشناسان وزارت اقتصاد و دارایی استفاده شده است که هم‌اکنون کمیته‌های مختلفی هم مشغول کار هستند».

داوودی با بیان این‌که بحث ادغام بانک‌ها یکی از طرح‌ها، در کنار طرح‌های دیگر بود که برای اصلاح ساختار پیشنهادی داشتند، گفت:‌ «ما این مورد را هم مثل سایر پیشنهادات برای بررسی در دستور کار داریم».

وی افزود:‌ «بررسی‌ها و نظرات کارشناسی مختلفی که می‌رسد، را در دستور کار قرار می‌دهیم، برای این‌که اگر نظرات کارشناسی متقنی است، استفاده شود».

معاون اول رییس جمهور، گفت:‌ «این مورد تنها یکی از موارد بود، اما من نمی‌دانم بین این همه نظرات مختلف کارشناسی که ارایه شد و در گروه‌های کارشناسی کار شد و هنوز هم در حال کار شدن است و به جمع‌بندی نهایی نرسیده است، چرا این مورد بر روی آنتن رفت»؟!

داوودی افزود:‌ «این مورد نیز مثل سایر موارد درحال بررسی است و هنوز هیچ جمع‌بندی نهایی در این ارتباط نداشته‌ایم».

معاون اول رییس جمهور افزود:‌ «اگر این بحث‌های کارشناسی جمع‌بندی شد، حتما توسط رییس جمهور یا رییس کل بانک مرکزی و یا بنده اعلام خواهد شد».

داوودی همچنین گفت: «در این دیدار با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ضرورت هماهنگی و همکاری و یکدلی که باید بین قوا وجود داشته باشد صحبت‌هایی شد».

داوودی تصریح کرد: «بنده ازجانب دولت و دکتر احمدی نژاد اعلام کردم دولت دربست در خدمت مجلس شورای اسلامی و ریاست مجلس است برای اینکه مسائل مختلف اعم از مسائل اقتصادی سیاسی ، فرهنگی و سایر مسائل اجتماعی همه گونه هماهنگی‌ها را انجام دهیم تا بتوانیم مسائل را با کارآیی بیشتر جلو ببریم».

معاون اول رئیس جمهور افزود: «روی موضوعات مختلفی هم صحبت کردیم در خصوص طرح‌هایی که در آینده باید انجام شود، همچنین در مورد بحث تورم و کنترل آن و هماهنگی‌هایی که باید بین دو قوه در این مورد باشد صحبت شد. هم اکنون کالاهای اساسی مورد نیاز ما در بازارهای بین المللی افزایش قیمت 2-3 برابر پیدا کرده‌است و با توجه به افزایش قیمت نفت، حمل و نقل نیز در دنیا به شدت گران شده‌است».

وی افزود: «ما که حدود 40 میلیارد دلار واردات داریم طبیعتا از این افزایش قیمتِ‌ها متاثر می‌شویم و این افزایش قیمت‌ها قیمت‌های داخلی ما را هم گران می‌کند بنابراین ما باید تمهیدات لازم را در این ارتباط بیندیشیم».

داوودی خاطرنشان کرد: «دکترلاریجانی نیز این قول را دادند که مجلس شورای اسلامی تمام همت خود با بگذارند تا با هماهنگی دولت ما بتوانیم این آثار تورم را تعدیل کنیم و سیاست‌های جبرانی لازم را داشته باشیم».

وی به لایحه دو فوریتی دولت مبنی بر اصلاح قانون برنامه چهارم که روز گذشته در مجلس مطرح و یک فوریت آن برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی و سرمازدگی به تصویب رسید، اشاره کرد و گفت: «با کارشناسی خوبی که مجلس بر روی این لایحه خواهد داشت امیدواریم این لایحه زودتربه صحن بیاید و بتوانیم ازمحل ارز ناشی ازاین قانون هم درجهت واردات کالاهای اساسی برای تعدیل آثارتورمی و هم درجهت بهبود وکارایی بخشیدن به نظام تولید به ویژه دربخش کشاورزی برای اینکه بتوانیم باکارایی بالاتری محصولات را به دست آوریم، اقداماتی انجام دهیم».


داوودی به رشد7 درصدی تولید در سال 86 اشاره و ابراز امیدواری کرد: «در سال 87 بتوانیم با همین هماهنگی‌ها رشد تولید ناخالص داخلی را از این رقم بالا ببریم و بیکاری 9 درصدی را بتوانیم برای سال 87 کمتر کنیم و بتوانیم فشارهای تورمی بین المللی را نیز تا آنجا می‌توانیم تعدیل کنیم».

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: «ریاست مجلس نیز قول دادند تمام همکاری‌های لازم را با دولت انجام دهند تا بتوانیم این بار سنگین را به جلو ببریم».

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در خصوص راهکارهای تعامل بهتر با دولت از حضور داوودی در خانه ملت تشکر کرد و گفت: «سپاسگزاریم که با دید بازی تلاش می شود مسائل و مشکلات اصلی کشور حل شود مخصوصا نکاتی که آقای داوودی در باره تورم و کنترل آثار مشکلات مربوط به خشکسالی وسرمازدگی درباره آن صحبت کردند، اهتمام دولت در این موضوع حتما مورد تایید مجلس است و کمک کننده خواهد بود تا دولت در جهت کنترل تورم توفیق داشته باشد».

وی افزود: «در خصوص راهکارهای تعامل بهتر با دولت پیشتر نیز در زمان حضور ریاست جمهوری بحث شده بود که کمیته ای برای حل اختلافات نظر و تفاوت رای‌ها بین دو قوه تشکیل شود تا بتوانند در جلسات خود این اختلافات را مورد توجه قرار دهند و بعضی از کارهایی که از قبل باید مورد همفکری واقع شود در جلسات مشترکی بین مجلس و دولت مورد توجه قرار گیرد و از نظرات تخصصی نمایندگان مجلس استفاده شود تا طرح‌ها پخته‌تر و دقیق‌تر به صحنه آید که همه نیروهای نخبه در جامعه حامی آن باشند».

وی ابراز امیدواری کرد این ارتباطی که بین قوا به وجود می‌آید شرایط را دقیق‌تر و منطقی‌تر و طراح‌ها را از یک پتانسیل عقلانی‌ قوی‌تر برخوردار کند تا انشاءالله نتایج آن در پیشرفت کشور و توسعه کشور با همان رویکرد عدالتخواهانه نیز محقق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین