کد خبر: ۷۶۶۲۵۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

۶۴ درصد مخازن سدهای خوزستان خالیست

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب حجم فعلی مفید مخازن استان، گفت: ۳۶ درصد از حجم مفید سدهای خوزستان آب دارد و ۶۴ درصد از حجم مخازن سدهای استان خالی است.
۶۴ درصد مخازن سدهای خوزستان خالیست
آفتاب‌‌نیوز :

عباس صدریان‌فر افزود: با توجه به شرایط نامساعد بارش‌ در بالادست سدهای خوزستان، هم اکنون حجم مفید مخازن استان چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب معادل ۳۶ درصد است.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، وی وضعیت منابع آب سد کرخه را بحرانی‌تر از سایر سدهای خوزستان دانست و افزود: میزان ورودی این سد از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است که با در نظرگرفتن این موضوع از یک سو و قرار گرفتن در دومین سال خشکسالی پیاپی در این حوضه آبریز، کاهش قابل توجهی در ذخایر آب این سد ایجاد شده است.

به گفته وی، سطح آب مخزن سد کرخه هم اکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ متر پایین‌تر، و از نظر حجم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب کمتر است؛ همچنین حجم باقیمانده قابل بهره‌برداری از سد کرخه ۲۷۰ میلیون متر مکعب است.

صدریان‌فر گفت: با توجه به اهمیت تامین نیاز آب شرب مردم و شرایط خشکسالی شدید حاکم بر حوضه‌های منتهی به خوزستان، تامین آب شرب با کیفیت را در دستور کار قرار دادیم و چندین طرح ضربتی با همکاری شرکت آبفای استان در راستای اتصال تمامی تاسیسات آب شرب شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان به منبع پایدار طرح آب شرب غدیر را آغاز کردیم.

وی همچنین همدلی مردم و مسوولان را برای برون رفت از شرایط موجود، ضروری دانست و افزود: چه در سال‌های دفاع مقدس و چه در شرایط خشکسالی و سیلاب همواره اتحاد مردم و مسوولان دستاوردهای بزرگی را خلق کرده است که امیدواریم در شرایط پیش رو نیز با اتحاد و همدلی بتوانیم از شرایط سخت آینده گذر کنیم.

بر اساس این گزارش، بحران آب در تابستان پارسال در خوزستان به ویژه در حوضه کرخه، اعتراضاتی را از سوی کشاورزان، دامداران، اهالی شهرها و روستاهای مسیر کرخه و فعالان محیط زیست به دنبال داشت.

سازمان آب و برق خوزستان ممنوعیت کشت‌های پرمصرف از جمله شلتوک را در سراسر استان و ممنوعیت کشت تابستانه را در حوضه رودخانه کرخه اعلام کرده است.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در کشور دارد.

به گفته نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ، حدود ۸۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای دیم خوزستان به دلیل خشکسالی از بین رفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین