کد خبر: ۷۶۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۳:۰۹

انتقام سخت ترکیه از سوییس

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس ورزشی: تیم ملی فوتبال ترکیه در حالی موفق به شکست سوییس، میزبان رقابت‌ها شد که در سال‌های اخیر بازی این دو تیم همواره از حساسیت بالایی برخوردار بوده است. ترک‌ها با این پیروزی انتقام سختی از سوییس گرفتند.

ماجرا از بازی‌های دو تیم از سال 95 آغاز شد. در آن هنگام، ترکیه ناباورانه توانست سوییس را با دو گل «هاکان شوکور» شکست دهد و به رقابت‌های یورو 96 راه پیدا کند، هر چند که در مرحله گروهی این بازی‌ها با سه شکست و بدون حتی یک گل زده از دور رقابت‌ها کنار رفت.

اما، جنجال اصلی در سال 2005 به وجود آمد. در آن هنگام ترکیه به افتخارات بزرگی دست یافته بود. ترک‌ها در یورو 2000 از گروه خود صعود کرده بودند و در سال 2002 هم توانسته بودند ناباورانه به رتبه سوم جام جهانی دست یابند. آن‌ها هر دو میزبان مسابقات (کره و ژاپن) را شکست دادند. صعود نکردن به یورو 2004 برای ترکیه بسیار سخت بود و صعود به جام جهانی 2006 برای آن‌ها امری حیاتی به شمار می‌رفت.

ترکیه در مسابقات مقدماتی جام جهانی در گروه خود بعد از اوکراین دوم شد و به دیدارهای پلی‌آف راه یافت. در آن‌جا بود که ترک‌ها به سوییس برخورد کردند. سوییس در بازی رفت، موفق شد با گل‌های «فیلیپ سندروس» و «والون بهرامی» به پیروزی دو بر صفر دست یابد. 

در بازی برگشت که در خانه ترکیه برگزار می‌شد، سوییس به یک پنالتی زودهنگام در دقیقه 2 دست یافت و «الکساندر فری» آن را به گل تبدیل کرد. ترکیه برای صعود باید 4 گل می‌زد. «تونجای شانلی» در دقایق 22 و 36، و «نجاتی آتش» در دقیقه 52 سه گل زدند، اما «مارکو اشترلر» در دقیقه 84 گل دوم سوییس را زد تا امیدهای ترک‌ها به حداقل برسد. گل چهارم ترکیه که توسط شانلی به ثمر رسید هم چاره کار نبود و سوییس در استانبول به جام جهانی رسید. 

بعد از بازی، درگیری‌های بسیاری بین بازیکنان دو تیم در گرفت و کار به زد و خورد در زمین مسابقه و رختکن کشید. در ورزشگاه هم طرفداران تیم‌ها با هم درگیر شدند و آن اتفاقات باعث شد که فیفا دو تیم را با جریمه‌های سنگینی روبرو سازد. 

سه سال بعد، وقتی ترکیه و سوییس به هم رسیدند نوبت ترکیه بود که انتقام بگیرد. ترک‌ها که با یک گل از حریف عقب افتاده بودند، با گل دقیقه 91 «آردا توران» به برتری دست یافتند تا سوییس را در خانه حریف از مسابقات حذف کنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین