کد خبر: ۷۶۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۰
مهندس اکبر ترکان تاکید کرد:

احزاب برای تأمین معاش سالم مردم برنامه ریزی کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس اکبر ترکان گفت: «تمام تلاش احزاب باید برای تأمین معاش سالم مردم باشد».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، مهندس اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه که هفته گذشته، در دیدار با اعضای هیأت رئیسه کانون جوانان این حزب سخن می‌گفت، با اشاره به این که هدف از تشکیل نظام جمهوری اسلامی، جامه عمل پوشاندن به این ایده است که می‌توان بر اساس آموزه‌های دینی، موجبات رشد و توسعه جوامع انسانی را فراهم آورد، گفت: «اکنون و در حالی که در سی‌امین سال تأسیس نظام جمهوری اسلامی هستیم، این سؤال اساسی، مطرح است که نظام جمهوری اسلامی تا چه اندازه توانسته‌است، آن آرمان اولیه خود را محقق سازد»؟

وزیر اسبق راه و ترابری جمهوری اسلامی در دولت سازندگی، با اشاره به نظام‌های سیاسی دیگری که در کشورهای همسایه ایران حاکم هستند گفت: «عربستان سعودی، با مبنا قرار دادن قرائت خاصی از اسلام که به رأی و نظر مردم کم‌توجه است، از لحاظ اقتصادی به پیشرفت‌هایی دست یافته‌است؛ ترکیه با مدل حکومتی نشأت گرفته از سکولاریسم، در حال پیشرفت و ترقی در عرصه اقتصادی است؛ امارات و سایر شیخ‌نشین‌های عرب حاشیه خلیج فارس هم با الگوگیری از غرب و به خصوص انگلستان، به سرعت به مدلهای غربی توسعه نزدیک می‌شوند».

ترکان در ادامه افزود: «آیا ما توانسته‌ایم هم‌تراز با این کشورها و بر مبنای تعریف اولیه‌ای که از نوع حکومت خود داشته‌ایم، توسعه پیدا کنیم»؟

عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به این‌که نکته اساسی این است که ما نباید خود را تنها از بعد توسعه اقتصادی با این قبیل کشورها مقایسه کنیم، افزود: «یادمان باشد که هدف اصلی ما رشد و توسعه جامعه ایران بر اساس الگوهای اسلامی است، وگرنه ما با این کشورها تفاوتی نخواهیم داشت».

وی در ادامه با طرح این سوال که "ویِژگیهای یک جامعه اسلامی چیست"؟ گفت: «نباید در این مورد تنها به ظواهر توجه کرد. درست است که حجاب و پوشش افراد یکی از ویژگیهای افراد مسلمان به شمار می‌رود، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که راست‌گویی، خوش‌رویی، غیبت نکردن، احترام واحسان به والدین، دست‌گیری از نیازمندان و افراد ناتوان، کار و تلاش برای کسب روزی حلال، امانت‌داری، تهمت نزدن به خواهر و برادر مسلمان و موارد دیگری از این قبیل هم از ویِژگیهایی هستند که در اسلام برای یک فرد مسلمان برشمرده شده است».

مهندس ترکان در تشریح این مسأله افزود: «متأسفانه آن‌گونه که در جامعه ما نسبت به بیرون ماندن موی یک دختر مسلمان حساسیت نشان‌داده می‌شود، نسبت به گناهانی مانند دروغ‌گویی و غیبت حساسییتی وجود ندارد و حال آنکه در تعالیم اسلامی دروغ‌گو دشمن خداوند و غیبت‌کننده بدتر از فرد زناکار معرفی شده‌است».

وی تأکید کرد: «همان‌گونه که نسبت به حفظ حجاب زنان مسلمان غیرت نشان می‌دهیم، باید نسبت به تهمت، غیبت و دروغ هم حساس باشیم».

وی با طرح این پرسش که "آیا در سال‌های بعد از انقلاب، کم‌فروشی، که به عنوان یک گناه بزرگ از آن یاد شده، در جامعه ما بیشتر شده‌است و یا کمتر" گفت: «نباید این مسائل را ساده فرض کنیم؛ چرا که کم‌فروشی، فقط به معنی کمتر دادن جنس به مشتری از نظر وزنی نیست و در یک تعریف وسیع‌تر از رفتار یک کارمند یا مدیر که کمتر از آنچه که در توان اوست برای کار و شغل خود انرژی صرف می‌کند، تا سهل‌انگاری یک پیمانکار پروژه‌های عظیم نفتی در عمل به تعهدات خود، همه و همه در تعریف کم فروشی می‌گنجد».

وزیر اسبق دفاع در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «حال باید ببینیم که کشورها و جوامع دیگری که اسلام را الگوی خود برای رشد و توسعه قرار نداده‌اند، در مقایسه با ما در چنین شاخص‌هایی چه وضعیتی دارند. آیا دروغ‌گویی در جامعه ما بیشتر است یا در جوامع دیگر؟ آیا تهمت و افترا به هم‌نوع در ایران بیشتر است یا در کشورهای غیر اسلامی؟ آیا غیبت کردن در اینجا بیشتر اتفاق می‌افتد یا در اروپا؟ و آیا کم فروشی در جامعه مسلمان ایران بیشتر رخ می‌دهد یا در جامعه مسیحی غرب»؟


استاندار ایلام در سال‌های 60 تا 62، در ادامه افزود: «باید مطالعه کنیم و بسنجیم که آیا ما در طول دوره بعد از انقلاب در چنین شاخص‌هایی توانسته‌ایم پیشرفت کنیم و ببینیم که وضعیت فعلی ما در مقایسه با جوامع دیگر چگونه است».


معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه اسلامی‌ کردن جامعه به این معنی نیست که حکومت، مردم را به زور به بهشت ببرد، گفت: «حکومت اسلامی تنها وظیفه دارد بستری فراهم کند که در آن هر فرد مسلمان با استفاده از توانمندی‌های خود، در مسیر رشد و تعالی اسلامی گام بردارد».

وی یکی از این بسترها را فراهم آوردن ابزارها و وسایل لازم برای کار و تلاش هر فرد مسلمان و به عبارت دیگر، اشتغال برای آنها دانست و گفت: «در جامعه اسلامی جز افراد ناتوان و افرادی که مستحق دریافت صدقه هستند، سایر افراد باید با سعی و تلاش خود، معاش خود را تأمین کنند».

وی در تبیین این مسأله گفت: «با این تعریف، مهمترین هدف حکومت اسلامی، فراهم کردن بستر رشد و تعالی انسان‌ها است و پیش شرط این هدف هم فراهم آوردن وسایل تأمین معاش سالم در چنین جامعه‌ای است».

استاندار هرمزگان در سال‌های 62 تا 64، با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی موجود در سطح جامعه گفت: «متأسفانه با شرایط فعلی تأمین معاش سالم برای بسیاری از افراد جامعه ناممکن و یا بسیار سخت شده است و همه ما در اطراف خود افرادی را می‌بینیم که برای تأمین مایحتاج روزانه خود دچار مشکل هستند».

وی با اشاره به موج روزافزون تورم در جامعه گفت: «آمارهای رسمی به ما می‌گوید که نرخ تورم در حدود 20٪ درصد است، در حالی‌که باید توجه داشت، این نرخ برای طبقات محروم و دهک‌های پایین جامعه، بسیار بیشتر و برعکس برای طبقات برخودار جامعه کمتر از این مقدار است».

وی با بیان اینکه وقتی تورم در جامعه گسترش می‌یابد، فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند افزود: «در چنین شرایطی کسانی که اموال غیر نقدی بیشتری دارند، روز به روز بر دارایی‌هایشان افزوده می‌شود و کسانی‌که دارایی‌هایشان به صورت نقدی است، هر روز بخشی از دارایی خود را ازدست می‌دهند و فقیرتر می‌شوند».

وی با تأکید بر این نکته که دولت نهم و شخص رئیس جمهور، تلاش صادقانه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی از خود نشان می‌دهد، به ساده‌انگاری مسائل اقتصادی اشاره و تصریح کرد: «نباید حل مسائل اقتصادی را ساده فرض کرد. مسائل اقتصادی با بخشنامه‌ها و دستور‌های یک‌شبه، قابل حل نیست و برای رفع آن‌ها باید برنامه‌ریزی و استراتژی دقیقی صورت گیرد». 


عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه به دشواری‌های فعالیت سیاسی در جامعه ایران اشاره‌کرد و گفت: «متأسفانه، شرایط به گونه‌ای شده‌است که گروه‌هایی که به دنبال فعالیت سیاسی سالم هستند دچار محدودیت می‌شوند و این در حالی است که برخی از گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی که تنها در آستانه انتخابات شکل می‌گیرند، با استفاده از منابع مالی که مشخص نیست از کجا تأمین می‌شود، هزینه‌های هنگفتی در طول دوره انتخابات انجام می‌دهند و حتی با خرید و فروش رأی مردم، به نهادهای قدرت راه می‌یابند».

وی با تأکید بر این که باید ترازنامه مالی احزاب و گروه‌های سیاسی و حتی شخصیت‌های حقیقی که در فعالیتهای سیاسی شرکت می‌کنند، مشخص شود گفت: «باید مشخص شود نماینده‌ای که در طول 4 سال دوره نمایندگی‌اش در خوش‌بینانه‌ترین حالت، شاید با استفاده از حقوق نمایندگی بتواند چیزی در حدود 30-40 میلیون تومان پس انداز کند، چگونه در آستانه انتخابات مجلس چندین برابر این مبلغ را صرف هزینه‌های تبلیغاتی خود می‌کند»؟

عضو برجسته شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در پایان، خاطر نشان کرد: «احزاب کشور و به خصوص حزب اعتدال و توسعه باید برای تأمین معاش سالم مردم برنامه ریزی کنند و در کنار آن شفاف‌ شدن منابع مالی اشخاصی که در صحنه سیاسی کشور فعال هستند را نیز از دستگاه‌های ذیربط مطالبه نمایند».

در ابتدای این دیدار مسعود شفیعی، رئیس کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه، گزارشی از روند شکل‌گیری و فعالیت‌های این کانون در طی دو سال گذشته ارائه کرد.











بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۵
0
0
بسيار خوشحالم از سخنان اقاي تركان كه واقعيت را گفتند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین