کد خبر: ۷۶۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۵
سولانا وارد تهران شد

همه در انتظار باز شدن بسته سولانا

الهام: اگر محتوای بسته درباره تعلیق باشد، قابل بحث نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد امروز (شنبه) در راس هیاتی برای سفری دو روزه به تهران وارد شد. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، خاویر سولانا قرار است در سومین سفر خود به ایران بسته پیشنهادی 1+5 را که گفته می‌شود نامه‌ای از سوی شش وزیر خارجه (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین ، روسیه و‌آمریکا) قرار دارد را به مقامات کشورمان تحویل دهد. 

مذاکرات سولانا از ساعت 10 صبح امروز با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان، آغاز شده و قرار است در این دیدار این بسته را ارائه ‌کند. سولانا در روزهای گذشته در گفتگو با خبرنگاران از توضیح درباره جزئیات این بسته پیشنهادی خوداردی کرده‌بود. 

همچنین در این سفر دستیاران و مدیران وزرای خارجه کشورهای 1+5 به جزء آمریکا سولانا را همراهی می‌کنند. 

طبق برنامه اعلام شده، بعد از ظهر امروز و از ساعت 15، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه مدیران کل سیاسی وزرای خارجه 1+5 با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت وگو خواهد کرد. 

همچنین قرار است سولانا عصر روز شنبه و یا صبح یکشنبه، در محل سفارت آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی برای اولین بار به سوالات خبرنگاران ایرانی و خارجی مقیم تهران پاسخ دهد. 

در این نشست خبری مدیران کل سیاسی کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس نیز حضور خواهند داشت. 

الهام: اگر مختوای بسته درباره تعلیق باشد، قابل بحث نیست
این در حالی است که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت امروز در جلسه‌ هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «ماموریت سولانا فقط تحویل بسته‌ پیشنهادی است». 

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا سولانا با محمود احمدی‌نژاد نیز دیدار می‌کند یا نه" گفت: «همان‌طور که گفتم ماموریت سولانا فقط تحویل بسته‌ پیشنهادی است و هیچ قرار ملاقات دیگری نیست». 

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت که پیش‌شرط توقف یا تعلیق در فعالیت هسته‌ای قابل طرح نیست و بسته با این رویکرد ارسال نشد. وی افزود: «این بسته تحویل شده و پس از بررسی آن نظرات خود را ارایه می‌کنیم». 

غلامحسین الهام تأکید کرد که اگر محتوای بسته پیشنهادی غرب درباره تعلیق فعالیتهای صلح‌امیز هسته‌ای کشورمان باشد، قابل بحث نخواهد بود.

دعوت دانشجویان از سولانا
از سوی دیگر بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در این دانشگاه دعوت کرد. 

عباس نعیمی، نماینده مجمع دفاتر فرهنگی دانشگاه علم و صنعت با اعلام این خبر افزود: «ما از سولانا برای حضور در این دانشگاه و پاسخ به سوالات دانشجویان دعوت کرده‌ایم». 

واکنش خبرگزاری‌ها
شبکه تلویزیونی العربیه با اشاره به سفر سولانا به تهران اعلام کردهماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز شنبه گفتگوهای خود را با مقامات ایرانی درتهران آغاز خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی العربیه افزود: «خاویرسولانا در این دیدار بسته پیشنهادی جدید کشورهای بزرگ را به تهران در مقابل تعلیق برنامه های هسته ای ایران تسلیم خواهد کرد». 

علی الکبیسی خبرنگار العربیه در این باره گزارش داد: «سولانا حامل بسته پیشنهادی جدید پنج کشورعضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان است که با هدف حفظ منافع اساسی ایران ارائه شده است». 

کریستین کلاش سخنگوی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به العربیه گفت: «خاویر سولانا به دعوت برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به تهران آمده است و این مقامات ازجمله متکی وزیرامورخارجه ایران علاقه مندند که این بسته پیشنهادی سخاوتمندانه اتحادیه اروپایی را ببینند». 

این سخنگو به نقل از سولانا افزود: «جامعه جهانی برای برقراری روابط جدید با ایران آمادگی دارد». براساس این گزارش در بسته پیشنهادی که سولانا به همراه دارد برعلاقه‌مندی اتحادیه اروپا به همکاری با ایران در زمینه‌های هسته‌ای و دیگر زمینه‌ها و کمک به ایرانی‌ها برای اجرای طرح‌های جدید انرژی هسته‌ای وبرقراری روابط سیاسی واقتصادی با غرب تاکید شده‌است. 

گزارشگر العربیه خاطر نشان کرد: «این درحالی است که در پی ارائه بسته پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا نمایندگان دائم فرانسه وانگلیس در سازمان ملل متحد درنشست اخیر شورای امنیت نگرانی خود را از ادامه برنامه های هسته ای ایران ابراز داشتند». 

الکبیسی در پایان گزارش خود افزود: «نتایج ارائه بسته پیشنهادی جدید اتحادیه اروپایی درپی دیدار سولانا با منوچهر متکی وسعید جلیلی رئیس هیئت مذاکره کننده ایران مشخص خواهد شد ولی نگرانی ها از احتمال پافشاری ایران برصلح آمیز بودن برنامه های هسته‌ای خود همچنان پا برجاست». 

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد، «خاویر سولانا» دبیرکل سیاست خارجه اتحادیه اروپا با هدف تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بسته پیشنهادی کشورهای غربی را  به ایران ارائه خواهد کرد. 

بر اساس این گزارش، سولانا صبح شنبه به وقت ایران، وارد تهران شد تا مشوق‌های پیشنهادی کشورهای آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان را ارائه دهد. این پیشنهاد شامل همکاری های صلح آمیز هسته‌ای و روابط اقتصادی -سیاسی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید، سولانا نسبت به حل مسئله هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده است و معتقد است بسته پیشنهادی مرحله تازه‌ای را در حل این مساله آغاز خواهد کرد.

درعین حال سولانا پیش از سفر خود اعلام کرده بود در مذاکرات با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در انتظار معجزه نخواهد بود.

 او در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد اظهار داشت:« من برای ارائه پیشنهادی سخاوتمندانه و فراگیر به تهران سفر می‌کنم» او در ادامه افزود:«بسته پیشنهادی از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین روابط سیاسی اقتصادی حمایت می‌کند . 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین