اوایل سال ۱۳۹۷ بود که واردات خودرو به کشور به دلایل مختلف از جمله کمبود ارز در کشور ممنوع شد، تصمیمی که پیامدهای بسیاری داشت و البته نفع آن نیز به جیب خودروسازانی رفت که در همین چندسال شاهد افزایش نجومی قیمت تولیداتشان بودند. تولیداتی که با همان کیفیت و استاندارد سالهای قبل تولید میشود و حتی سلامت و استاندارد برخی از امکانات آنان نظیر ایربگ، باک بنزین، ترمزها و ... محل مناقشه است.
در چنین شرایطی گفته شد که مجلس شورای اسلامی با واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور در سال ۱۴۰۱ موافقت کرده است. موضوعی که فراز و فرودهای بسیاری داشته و حتی برخی از منابع از حذف آن از بودجه سال ۱۴۰۱ سخن به میان آوردند و البته تاکنون نیز محقق نشده است. در این میان پلیس نیز ضمن انتقاد از کیفیت برخی خودروهای تولیدی داخل از مدافعان واردات خودروی باکیفیت است تا هم چرخ اسقاط خودروهای فرسوده مجدد بچرخد و هم آمارهای تصادفات کاهش یاید.
سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از شروط شمارهگذاری خودروهای وارداتی اسقاط خودروی فرسوده است، گفت: برابر قانون با توجه به حجم و مشخصات وسیله نقلیه وارداتی، باید یک، دو یا سه دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اسقاط شود. اما در این چند سال به توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، اسقاط خودروهای فرسوده نیز کاهش چشم گیری یافته است.
وی ادامه داد: واردات خودروی با کیفیت میتواند در کاهش آمار تصادفات، مصدومان و جانباختگان موثر باشد. از طرف دیگر نیز همانطور که گفتم واردات خودروی خارجی با توجه به قوانین کشورما باعث از رده خارج شدن خوروهای فرسوده هم میشود که همین موضوع هم باز در کاهش تصادفات و شمار مصدومان و موارد فوتی ناشی از تصادفات موثر است.
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اضافه کرد:این موضوع میتواند بازار رقابتی را نیز در میان خودروسازان داخلی ایجاد کرده و منجر به افزایش کیفیت این خودروها شود که قطعا نتیجه آن افزایش کیفیت تولیدملی و ایمنی این خودروها خواهد شد. وقت آن شده که خودروسازان تغییر کیفی در محصولاتشان داده و استانداردهای آن را ارتقا دهند.