کد خبر: ۷۶۶۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

پیشنهاد عجیب اروپایی‌ها به خریداران گاز روسیه

کمیسیون اروپا اعلام کرد شرکت‌های اتحادیه اروپا با پرداخت به یورو یا دلار که سپس به روبل تبدیل می‌شود، می‌توانند بدون نقض تحریمها، به درخواست روسیه برای پرداخت پول گاز به ارز این کشور عمل کنند.
پیشنهاد عجیب اروپایی‌ها به خریداران گاز روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

مسکو به اروپا هشدار داده است اگر پول گاز را به روبل پرداخت نکند، با خطر قطع عرضه گاز روبرو خواهد شد. رئیس جمهور روسیه در مارس با صدور فرمانی، از خریداران انرژی خواست حساب‌هایی را در گازپروم بانک برای پرداخت به یورو یا دلار افتتاح کنند که سپس به روبل تبدیل خواهد شد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد این شرکت‌ها باید به پرداخت به ارز مورد توافق در قراردادشان با گازپروم که ۹۷ درصد به یورو یا دلار است، ادامه دهند.

سخنگوی کمیسیون اروپا اظهار کرد: شرکت‌هایی که در قراردادهایشان پرداخت به یورو یا دلار قید شده است، نباید تسلیم خواسته‌های روسیه شوند. این برخلاف تحریم‌هایی است که اعلام شده‌اند.

کمیسیون اروپا در سند توصیه‌ای که به کشور‌های عضو ارسال کرد، اعلام کرد: پیشنهاد روسیه، تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کند، زیرا کامل شدن فرآیند خرید را زمانی که پرداخت‌ها به روبل تبدیل شد، در کنترل مقامات روسیه قرار می‌دهد. با این حال فرمان مسکو از پروسه پرداخت که منطبق با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است، جلوگیری نمی‌کند.

بروکسل در این سند اعلام کرد گزینه‌هایی وجود دارد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد به شکل قانونی پول گاز را پرداخت کنند. با این حال فرآیند تامین معافیت از الزامات این فرمان هنوز مشخص نیست. پیش از انجام پرداخت، اپراتور‌های اتحادیه اروپا می‌توانند اظهارنامه‌های روشنی منتشر و اعلام کنند در نظر دارند هنگامی که یورو یا دلار را در گازپروم بانک سپرده گذاری کردند، تعهدات قراردادی خود را بررسی کنند. توصیه می‌شود از طرف روسی تایید گرفته شود که این فرآیند تحت مقررات این فرمان، امکان پذیر است.

بر اساس گزارش رویترز، توصیه کمیسیون اروپا از نظر قانونی الزام آور نیست، اما تلاش برای هدایت بحث در شرایطی است که کشور‌های عضو در تلاش هستند دریابند آیا می‌توانند به پرداخت پول گاز روسیه ادامه دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین