کد خبر: ۷۶۷۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

این بیماری نوزادان زیر ۱۸ ماه را تهدید می‌کند!

یک فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان در خصوص خطرات شیوع سرخک هشدار داد و اظهار کرد: با توجه به قدرت سرایت این بیماری مشاهده حتی یک مورد از آن هم نگران کننده است و در صورت شیوع آن نوزادان زیر 18 ماه در معرض خطر هستند.
این بیماری نوزادان زیر ۱۸ ماه را تهدید می‌کند!
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر کیقباد قدیری از سرخک به عنوان یک بیماری ویروسی تنفسی یاد کرد که به شدت مسری بوده و از طریق تنفس منتقل می شود.

وی افزود: قدرت سرایت ویروس سرخک به حدی است که اگر یک فرد بیمار داخل یک اتاق نفس کشیده و خارج شود، فرد بعدی که به اتاق آمده درصورتی که سابقه ابتلا نداشته و یا واکسن نزده باشد، به سرعت مبتلا می شود.

قدیری با بیان اینکه بیماری سرخک یک بیماری تب دار است، گفت: در این بیماری درکنار تب، علائم سرفه و ضایعات چشمی و راش های پوستی هم مشاهده می شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان گفت: طی سه تا شش روز از شروع بیماری دانه های قرمز رنگ پوستی در تمام بدن فرد بیمار مشاهده می شود و با گذشت چهار تا پنج روز از بروز این دانه ها حال بیمار بهبود می یابد.

قدیری گفت: متاسفانه در این بین این بیماری در پنج تا 10 درصد موارد می تواند شدید شده و بدن را دچار عفونت های ثانویه کرده و حتی می تواند در مواردی موجب مرگ بیماران شود.

وی خاطرنشان کرد: کشندگی ویروس سرخک بین یک تا پنج درصد است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه درمان ها در زمینه این بیماری از نوع حمایتی است، گفت: تنها برای این بیماران می توان سرم تزریق کرده و یا داروهای تب بر و برخی داروها برای درمان عفونت های ثانویه تجویز شود.

قدیری با اشاره به وجود واکسن سرخک گفت: خوشبختانه در دهه های گذشته واکسن سرخک کشف و بکارگیری شده و تا امروز توانسته پیشگیری خوبی در زمینه ابتلا به این بیماری داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر واکسن سرخک در دو نوبت یک سالگی و 18 ماهگی برای نوزادان و کودکان تزریق می شود و تا درصد بالایی در پیشگیری از این بیماری موثر است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان ادامه داد: مشاهده حتی یک مورد سرخک در کشور با توجه به قدرت سرایت بالای آن نگران کننده است.

قدیری از والدین خواست تا هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون کودکانی که به سن لازم برای تزریق واکسن رسیده اند، اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه این بیماری تنها کودکان زیر 18 ماه که واکسیناسیون آنها کامل نشده و بویژه نوزادان زیریک سال در معرض خطر هستند.

قدیری در خصوص خطرات این بیماری برای بزرگسالان هم گفت: افراد بزرگسالی که از سیستم ایمنی ضعیف برخوردار هستند و یا در مواردی نادر واکسن دریافت نکرده باشند هم در معرض خطر هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین