کد خبر: ۷۶۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۱

خاویر سولانا: غنی‌سازی نقطه عدم توافق با ایران است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کنفرانس مطبوعاتی خاویار سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور مشترک سیاست خارجی و امنیتی به همراه نمایندگان کشورهای چین «جی‌یی لیو»، فرانسه «ژراردآرود»، آلمان «فولکر اشتانسل»، روسیه «سرگی‌کیسلی‌یاک» و انگلیس «سرمارک لیال گرانت» در شرایطی برگزار شد که جنبه تبیلغاتی این سفر به مراتب بیشتر از وعده‌های سخاوتمندانه سولانا قبل از حضور در تهران بود. 

به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب،‌ هر چند که شانس موفقیت سولانا آشکارا بسیار کم است ولی وی این بسته پیشنهادی را بسیار سخاوتمندانه و جامع دانست. سولانا در کنفرانس خبری در محل اقامتگاه سفیر آلمان ضمن درخواست از مقامات ایرانی برای بازیابی اعتماد نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای در مورد بسته پیشنهادی ارائه شده به مقامات ایرانی گفت: «امیدوارم پاسخ مقامات ایرانی سریع و مثبت باشد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بسته پیشنهادی را نقطه شروعی برای مذاکرات با ایران دانست و افزود: «اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا در مورد مشوق‌های ارائه شده در این بسته با مقامات ایرانی مذاکره کند».

وی یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای ادامه مذاکره بر روی مشوق‌های 1+5 را تعلیق غنی‌سازی دانست و یادآور شد: «در جریان مذاکرات با مقام‌های ایرانی به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهیم».

سولانا ضمن اشاره به مفاد موجود در بسته پیشنهادی به ایران گفت: «در بسته پیشنهادی به صراحت از ایران خواسته شده است تا در جریان مذاکرات به شکل تصدیق‌پذیر تمام فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بافرآوری خود را به حالت تعلیق درآورد».

سولانا در پاسخ به خبرنگاری که درباره اینکه آیا از دیدگاه آنها داشتن چرخه سوخت هسته‌ای به معنای بمب اتم است گفت: «برای جواب به این سوالات پیشنهاد می‌کنم که گزارش اخیر آژانس را به دقت مطالعه کنید».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از دیدگاه شما اعتمادسازی قابل اندازه‌گیری است افزود: «من استاد فیزیک هستم و به آن چیزی که می‌گویم اطمینان دارم، اقدامات ایران تاکنون کافی نبوده و این علت حضور ما در ایران است».

در حاشیه این کنفرانس:
1- باغ مجلل اقامتگاه سفیر آلمان در شمال تهران به عنوان محل کنفرانس در نظر گرفته شده بود.
2- به غیر از خبرنگاران خارجی و صدا و سیما به خبرگزاری‌های غیر دولتی اجازه طرح سوال داده نشد.
3- سوالات کلیشه‌ای و بی‌محتوای خبرنگار اخبار «20:30» درباره یک پیشگوی اسپانیایی در کنفرانس خبری تعجب هیات خارجی را به همراه داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین