کد خبر: ۷۶۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۱:۴۵
روایتی دیگر از حضور تاریخی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در «فدک»

زهرای عزیز(س) ما به فدك رسیدیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-محمدرضا نوری شاهرودی: امسال از غربت همیشگی قبرستان بقیع در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(ع) خبری نبود چون بانوان ایرانی با حمایت رئیس مجلس خبرگان رهبری وارد آن مزار نورانی شدند و در كنار دیگر زائران مشتاق به مرثیه سرائی و سوگواری یگانه دخت پیامبر اسلام پرداختند. 

هجده سال زندگی دوران بسیار كوتاهی برای كسی است كه لباس هستی به آفرینش او تكوین یافته است. در هیچ برهه ای از تاریخ سراغ ندارم كه امت با این سرعت سفارش های پیامبرشان را فراموش كنند و كشتی نجات خود و بشریت آینده را به آتش بكشند. چه شد كه فرشته ای معصوم كه نگاه او دل رسول خدا را شاد و چهره اش را خندان می نمود به این روز افتد كه برای جلوگیری از انحراف در رسالت پدر و احقاق حق جانشین مظلومش اینگونه در شبهای تاریك و غریب مدینه به در خانه مهاجر و انصار رود و وصایای اشرف كائنات و غدیر جاودانه را به یك یك آن قوم كینه توز گوشزد نماید! 

صبوری و اصرار بر مقاومت و ایثار « ام ابیها » در احقاق حقوق بزرگ مرد تاریخ انسانیت سبب گشت كه نشانه های مرقد مقدسش هم مجهول بماند. بی جهت نیست كه در وقتی كه نزدیك بود جان از كالبد صاحب ذوالفقار بیرون رود او با چشمی گریان و آهی سوزان زمزمه می كند كه سنگینی بار مصیبت كمر تاریخ را می شكند چه رسد به تنهائی و غربت و بی كسی علی. 

محنت تاریخی وارثان بحق پیامبر از ساعتی آغاز شد كه اهل بیت را از مراتب و درجاتی كه خداوند برای آنان درنظر گرفته بود پائین كشیدند و نگذاشتند فضائل و مناقب و سیره كوثر كائنات هستی و الگوی زندگی همه زنان گیتی به منصه ظهور برسد. 

عبادت و پرستش خالق هستی از سجده‌ها و قنوت‌های دخت پیامبر مفهوم و معنا گرفته است. آن تندیس رضا كه با صبر و بردباری و اشك های سرشار از معنویت و مظلومیت تاریخ تشیع را در نشئه تكوین نگاشته است. او شجره طیبه ای است كه با اخلاق و عرفان و عفاف و حمایت از ولایت با آن شجاعت و شهامت آموزه چگونه زیستن را به پیروان خود ارزانی داشت و تاریخ را جوش و خروش دیگری بخشید. هر فصل از زندگی اش كتابی مرصع و وزین است كه نیاز به كاوش و تحقیق و قرائت دقیق دارد. 

سردار بزرگ كارهای ماندنی تاریخ ایران كه دوستی و آشنائی با وی جز افتخارات زندگی ام محسوب می شود و گذشت ایام این ارادات قلبی را مضاعف نموده پس از یك سخنرانی بی نظیر كه مستقیم برای اولین بار از همه كانالهای تلویزیون عربستان سعودی در حضور بیش از 800 نفر از دانشمندان علما فقها و صاحبان فكر وفتوا پخش می شد مبانی نظری عملی و علمی اسلام را در محورهای چهارده گانه تبیین نمود كه اینجانب در مقاله ای جداگانه آنرا برشته تحریر درآوردم. (روزنامه جمهوری اسلامی .87 3 20) 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مدینه تصمیم گرفت موقعیت جغرافیائی « فدك » كه میراث قطعی همه سادات است را زنده كند و با عزمی راسخ با اتومبیل برای رسیدن به مقصود بیش از 260 كیلومتر از شهر مدینه منوره بسوی استان «حائل» را درنوردید و به شهر «حائط» و «حویطه » كه به گفته آیت الله شیخ محمدعلی عمری رهبر شیعیان مدینه همان «فدك» است رسید. 

در شهر حائط فرماندار و مسئولین این شهر به استقبال مهمان ویژه خود آمده بودند. آقای نایف فرماندار شهر گفت: «اینجا فدك است و الان قدیمی ها هنوز به آن فدك می گویند. شهر حدود 35 هزار نفر جمعیت دارد ولی جمعیت كل منطقه به اضافه روستانشینان و عشایر كوچ نشین به صدهزار نفر می رسد». فرماندار مردی را معرفی كرد كه « محمد عبدالرحمن جابر » نام داشت تا توضیحات لازم را بدهد. 

آیت الله هاشمی از او پرسید چرا به این منطقه فدك می گویند؟
عبدالرحمن جابر: «چون پیامبر اكرم آنرا به حضرت فاطمه بخشید».
آقای هاشمی رفسنجانی: «چرا پیامبر آنرا به حضرت فاطمه بخشید».
عبدالرحمن جابر: «نظر ما اینست كه چون اهالی این منطقه بدون درگیری آنرا به پیامبر اكرم هدیه كردند و پیامبر نیز آنرا به حضرت فاطمه هدیه كردند».
آقای هاشمی رفسنجانی: «در این منطقه چه چیزهائی به نام فاطمه وجود دارد».
عبدالرحمن جابر: «چشمه های هفت گانه فاطمه مسجد فاطمه وادی فاطمه و بساتین (باغستانهای) فاطمه».
آقای هاشمی رفسنجانی: «چرا اسم فدك را عوض كردید و حائط یعنی دیوار می گوئید»؟
جابر: «در این منطقه سه دیوار بلند است كه به صورت حلقه منطقه را احاطه نموده است. درون دیوارها باغ (بستان) فاطمه نام دارد كه در «معجم البلدان» یاقوت حمری هم ذكر شده است. مسجدی كه الان ترمیم شده مربوط به زمان پیامبر اسلام بوده كه به مسجد فاطمه معروف است. ما آل جابر هستیم كه قدمتی چندصدساله در منطقه داریم و بیش از دولت سعودی حكمران اینجا بوده ایم». 

آقای هاشمی رفسنجانی: «مساحت كل فدك چقدر است».
جابر: «مساحت منطقه فدك 50 در 50 كیلومتر است».
آقای هاشمی رفسنجانی: «آب منطقه چگونه است».
جابر: «فدك دارای هفت چشمه آب بوده كه به « عیون فاطمه » معروف است كه به دلیل اهمال و بی توجهی به كشاورزی آب آن كم شده و شاید علت كمی آب حفر چاههای عمیق (آرتزین ) در منطقه باشد».
آقای هاشمی رفسنجانی: «می خواهم از آب چشمه فاطمه بخورم ».
جابر و دیگر همراهان: «آقای هاشمی این كار را نكنید چون نمی دانیم وضع آب چگونه است».
آقای هاشمی در حالیكه قطرات اشك چشمانش با چشمه فاطمه مخلوط شده بود گفت : « آیا بی سعادتی و حیف نیست كه انسان تا اینجا بیاید و از چشمه فاطمه سیراب نشود »؟ این جمله باعث شد كه قطرات اشك چشمان همراهان نیز در چشمه بریزد. 

صدا وسیما باید فیلم فدك را بارها پخش نموده و آنرا به صورت یك سند در اذهان ملت عزیز ایران زنده نگاه دارد.
 
اساسا رادیو وتلویزیون و مطبوعات حداقل در ایام شهادت آن بانوی بزرگ اسلام باید شرح زندگی و مجاهدتهای آن اسوه كامل ارزش ها و مقاومت و فضائل اخلاقی كه محور هدفمند تعالیم آسمانی و اهل بیت دانا و توانای اسلام است را بصورتی جذاب برای مخاطبان ولایت مدار خود بازگو كنند. 

آموزش وپرورش باید چكیده ای از زندگی سراسر افتخار این بانوی نمونه الهی كه بیشترین قرابت مادی و معنوی در میان زنان جهان با خاتم رسل را دارد برای یادگیری و الگوبرداری نونهالان این مرز وبوم در كتابهای درسی قرار دهد و جایگاه بانوئی كه سیده زنان عالم بوده و در تولدش مریم و آسیه خدیجه همسر باوفای حضرت مصطفی (ص ) را كمك می كردند و فرشتگان و زنان بهشتی بر او آب بهشتی می ریختند و برای خدمت به وی بر یكدیگر سبقت می گرفتند و براین خدمت بر عرشیان و فرشیان فخر می ورزیدند را تبیین نماید. 

واقعا فاطمه جان رسول خدا، مام ائمه معصومین كه تبلیغ و ترویج او با گفتار و كردار آموزه هائی چون چشمه جوشان و دریائی مواج و خروشان و شمعی فروزان در گستره زمان برای آبادی دین و ایمان و دنیای خردمندان و ذخیره آخرت هر انسان است. 

پیشنهاد آخر آنكه عالمان و رهپویان معصومان و فرهیختگان خصوصا زنان مومن و معتقد این مرز وبوم با افتخار باید نهضت و جنبش «فاطمه شناسی» و «فاطمه پژوهشی» را در دستور كار خود برای جستجوگران مسیر فضیلت و حقیقت قرار دهند كه اگر شگفتی زندگانی این خورشید عالم تاب روشن نشود همگان مسئولیم .



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۷
0
0
خداوند هاشمي عزيز را براي اسلام نگه دارد. انشاالله -رمضاني
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۷
0
0
باسلام وتشكر به خاطر پوشش خوب اين خبر ومخصوصابراي عكسها- نوري
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۸
0
0
سلام
دوستان عزيز وبرادران ديني من بايد بدانيم باشكوه برگزاركردن مراسم سوگواري يا شادي بسيار اهميت دارد وبايد هر سال با عظمت تر از سال قبل برگزار گردد و البته با معرفت ومعنويت بيشتر ولي توجه به اين نكته ضروري است كه شكوه وبسياري اين جلسات ذره اي از مظلوميت و غربت اهلبيت نمي كاهد چرا كه دنيا از درك آنها قاصر است و اينكار بزرگي است كه انشاءالله بدست حضرت قايم آأمحمد امكان پذير خواهد شد .
يك توصيه به خودم و عاشقان اهلبيت: بياييد تا نگوييم قبرستان بقيع بلكه بگوييم حرم بقيع وحرمت حرم را به وجود مقدس امام بدانيم نه خداي ناكرده ظواهر اطراف
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۳
0
0
تاليف هزاران كتاب نمي تواند چنين نقشي براي احياي فدك ايفا كند.
موسوي
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین