کد خبر: ۷۶۷۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

بهترین لایه بردار خانگی را بشناسید

گل سرخ با ۱۵۰ گونه مختلف علاوه بر اینکه سمبل عشق، زیبایی، جنگ و سیاست بوده، خواص بسیار درمانی نیز دارد.
بهترین لایه بردار خانگی را بشناسید
آفتاب‌‌نیوز :

گل سرخ دارای سابقه طولانی و رنگارنگ است. این گل علاوه بر اینکه سمبل عشق، زیبایی، جنگ و سیاست بوده، خواص بسیاری نیز دارد. گل سرخ با توجه به شواهد فسیلی، ۳۵ میلیون سال قدمت دارد. در طبیعت، این گل زیبا تا ۱۵۰ گونه در سراسر نیمکره شمالی، از آلاسکا تا مکزیک و از جمله شمال آفریقا گسترش یافته است.

کشت باغ گل سرخ از پنج هزار سال پیش، در چین شروع و در طول دوره رومیان، در شرق میانه رشد و گسترش داده شده است. از آن‌ها به عنوان شیرینی در جشن، برای مقاصد دارویی و به عنوان یک عطر استفاده می‌شد. اشراف روم باغ عمومی گل سرخ را در جنوب رم تاسیس کردند. گل سرخ خواص ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد ویروسی، ضد باکتری و داروی مقوی غرایز جنسی دارد.

گل سرخ و برخی از خواص درمانی

افزایش اعتماد به نفس و قدرت ذهنی در مبارزه با افسردگی موثر است. گل سرخ اضطراب و استرس را کاهش داده و با افسردگی مبارزه می‌کند. به عنوان یک داروی ضد افسردگی، بیماران مبتلا به افسردگی حاد یا کسانی که تحت توانبخشی هستند، به طور منظم دز معمول از اسانس گل سرخ را استفاده کرده و اثرات مثبت را مشاهده می‌کنند.

این اسانس به طور گسترده‌ای در آروماتراپی استفاده می‌شود و با استناد به افکار مثبت، آرامش معنوی و احساس شادی و امید را در بیماران زنده می‌کند.

یکی دیگر از اموال سودمند از گل سرخ، تحریک ترشحات هورمونیبوده و برای کسانی که از قاعدگی نامنظم رنج می‌برند موثر است. همچنین برطرف کننده گرفتگی عضلات، تهوع و خستگی و کاهش درد قاعدگی و جلوگیری از سندرم پس از یائسگی است.

خواص ضدباکتری گل سرخ

گل سرخ می‌تواند در درمان حصبه، اسهال، وبا، مسمومیت غذایی و بیماری‌های ناشی از باکتری استفاده شود. علاوه بر این، می‌تواند عفونت‌های باکتریایی داخلی در روده بزرگ، معده، روده و مجاری ادراری و همچنین عفونت‌های خارجی بر روی پوست، گوش، چشم و زخم را درمان کند. گل سرخ حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. این ویتامین مهم می‌تواند به محافظت از سلول‌های بدن کمک و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

گل سرخ و بهداشت پوست

گل سرخ باعث می‌شود جای زخم، علائم جوش، آکنه و آبله بر روی پوست به سرعت محو شود. همچنبن به محو علائم کشیدگی پوست، جای زخم جراحی و ترک چربی مرتبط با دوران بارداری و زایمان کمک می‌کند. بسیاری از این خواص به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی گل سرخ است.

روغن‌های طبیعی موجود در گل سرخ به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. این گیاه به ویژه برای افراد با پوست حساس بسیار مفید است، زیرا قند موجود در گلبرگ‌های آن حس تسکین دهنده و آرامش دهنده در فرد ایجاد می‌کند. روغن گل سرخ به کاهش نقاط متورم یا خارش در پوست شما کمک کند. خواص آرام بخشی گل سرخ در کاهش اثرات اگزما موثر است. در واقع، گلبرگ گل سرخ یک جزء اصلی در طب آیورودا به عنوان سم زدایی و آرامش بخشی است.

جایگزینی مناسب برای چای سیاه و قهوه

گل سرخ به تنظیم سطح اسید در معده و خون کمک کرده و در نتیجه شما را از مشکلات مانند اسیدیته و اسیدوز امن نگه می‌دارد. این عمل صفرا نیز در هضم غذا کمک می‌کند. بهبود هضم غذا می‌تواند شانس یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و شرایط حتی جدی‌تر مانند سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. همچنین گل سرخ از ایجاد زخم معده ناشی از تولید و ترشح بیش از حد اسید، جلوگیری می‌کند.

اسید بیش از حد می‌تواند به سوزش سر دل، سوء هاضمه، ایجاد گاز در روده و نفخ منجر شود. نوشیدن یک فنجان چای گل سرخ به عنوان جایگزین نوشابه یا قهوه شیرین به کنترل وزن در دراز مدت کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای گل سرخ بین وعده‌های غذایی، گرسنگی را کاهش داده و در نتیجه در کاهش وزن موثر خواهد بود.

از آنجا که چای گل سرخ بدون کافئین است، می‌توانید در هر زمان از روز بدون آنکه نگران اثرات منفی نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و یا چای سیاه باشید، مصرف کنید.

منبع: طبیب من

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین