عضو هیات مدیره جمعیت ایمنی راهها، وجود رانندگان حادثه ساز و کاهش اعتبار ایمنی راهها را از عوامل اصلی افزایش تصادفات جادهای اعلامکرد و گفت: تعداد فوتیهای تصادفات جادهای به ۱۷ هزار نفر در سال رسیده است.
«علی آزاد» دبیر انجمن شرکتهای راهسازی امروز در نشست خبری در آستانه روز ملی ایمنی حملو نقل، اظهار داشت: تعداد فوتیهای تصادفات جادهای به ۱۷ هزار نفر در سال رسیده که به وضعیت زیرساخت (جاده) و خطای انسانی (راننده) باز میگردد.
وی در پاسخ بهسوال خبرنگار ایرنا در خصوص میزان بودجه نگهداری راهها، گفت: ۸۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش کل راههای کشور است که قادر به تخصیص اعتبار بهینه برای نگهداری راهها نیستیم و شاید نیم درصد ارزش راههای موجود، برای نگهداری جادهها مصرف میشود.
به گفته آزاد، مصرف آسفالت برای روکش راهها از ۲۸ میلیون تن در ۱۰ سال اخیر، به ۹ میلیون تن کاهش یافته است.
«محمد بخارایی» مدیرعامل جمعیت ایمنی راهها همچنین در این نشیت گفت: آمار مربوط به وضعیت تصادفات جادهای به مرحله بحرانی در کشور رسیده است.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند اجرای روکش آسفالت «ایمنی» محسوب میشود، گفت: موضوع ایمنی فراتر از روکش کردن آسفالت است و به نگهداری مستمر راهها اعم از نصب نیوجرسی، نصب علائم راهنمایی و... باز میگردد.
بخارایی با بیان اینکه حملونقل بدون حادثه خواسته ما است، گفت: ایمنی حمل و نقل نیازمند عزم ملی است. علت بیشتر سوانح و تا حدود ۷۰ درصد از سوی پلیس، عامل انسانی اعلام شده و انجام کار فرهنگی اقدام زودبازده برای توقف این روند است.
مدیرعامل انجمن ایمنی راهها گفت: منظور از ارتقای سطح فرهنک رانندگی، ارتقای فرهنگ راهسازی، خودروسازی، کنترل نظارت و امداد رسانی نیز است که در مجموع باعث ارتقای فرهنگ ایمنی میشود و فقط رانندگان نباید خطاب قرار بگیرند.
بخارایی گفت:۲۵ درصد تلفات سوانح رانندگی به موتور سواران مربوط است. استفاده از فرصت تشکیل شورای عالی ایمنی میتواند کمک دهنده باشد، ضمن باید فراکسیون ایمنی راهها در مجلس نیز تشکیل شود.
وی گفت: نتیجه سفرهای جادهای نوروزی بسیار نگران کننده بود و آمار کشتهها به بالای هزار نفر رسید و تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز افزایش یافت.