کد خبر: ۷۶۷۸۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
روسیه صادرات گاز به لهستان را قطع کرد

جنگ اوکراین| پوتین: کسی در اوکراین دخالت نکند وگرنه سریع پاسخ می‌دهیم!

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی شصت و سومین روز خود را پشت سر می‌گذارد که تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ شدت گرفته است، هرچند در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای پایان درگیری‌ها به چشم نمی‌خورد.
جنگ اوکراین| پوتین: کسی در اوکراین دخالت نکند وگرنه سریع پاسخ می‌دهیم!
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز طی تماسی تلفنی با کرملین داشت. آقای اردوغان از ولادیمیر پوتین خواسته است مستقیما با ولودیمیر زلنسکی گفتگو کند.

در همین حال جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه همراه با نیرو‌های ارتش روسیه فشار حملات خود را بر مناطق شرق اوکراین افزایش داده‌اند و توانسته‌اند چندین ناحیه را در این قسمت تصرف کنند. در سوی مقابل آمریکا و متحدان غربی اوکراین مشغول هماهنگی برای دور تازه‌ای از ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف هستند.

این در شرایطی است که بحران انسانی در اوکراین ادامه دارد و سازمان ملل تخمین زده است شمار جنگ‌زدگان اوکراینی که به کشور‌های خارجی پناه برده‌اند به ۸.۳ میلیون نفر برسد.

تحولات جنگ اوکراین در تاریخ چهارشنبه ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) را در این صفحه دنبال کنید:

اوکراین: هفته‌های بسیار سختی را پیش رو داریم

کی‌یف روز چهارشنبه اعلام کرد انتظار «هفته‌هایی بسیار سخت» را دارد، چون با توجه به این که شرق اوکراین برای مسکو در اولویت است، «ارتش روسیه از قبل نیرو‌های خود را برای یک حمله بزرگ در شرق» کشور جمع‌آوری کرده است.

این هشداری است که الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین آن را در بیانیه‌ای در فیس‌بوک همرسان و به دنبال آن، اوکراینی‌ها را به «مقاومت و اتحاد» دعوت کرده است.

بلغارستان به‌رغم قطع گاز روسیه، همچنان از منافع خود دفاع و از اوکراین حمایت می‌کند

کریل پتکوف، نخست وزیر بلغارستان، روز چهارشنبه گفت که حزب متبوعش در واکنش به قطع گاز طبیعی روسیه به کشورش و لهستان، دو عضو ناتو، تنها از منافع بلغارستان دفاع می‌کند.

بلغارستان که زمانی یکی از نزدیکترین متحدان مسکو بود، پس از به قدرت رسیدن لیبرال‌ها در صوفیه در پاییز گذشته و به دنبال آن تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از پیوند‌های دیرینه خود با روس‌ها را قطع کرد.

بلغارستان از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت کرده، کمک‌های بشردوستانه به اوکراین فرستاده و ۹۰ هزار پناهجوی اوکراینی را در خاک خود پذیرفته است. این کشور با این حال در مورد کمک نظامی به اوکراین هنوز مردد است.

فرانسه به بیش از ۷۰ هزار پناهجوی اوکراینی کمک هزینه می‌دهد

اوفی، نهاد متولی امور مهاجرت فرانسه که تحت نظارت وزارت کشور فعالیت می‌کند روز چهارشنبه اعلام کرد در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار تن از جنگزدگان اوکراینی از کمک هزینه پناهجویان در فرانسه بهره‌مند هستند.

این سازمان گفته است که تاکنون ۳۴ هزار و ۷۰۰ کارت کمک‌هزینه برای خانواده‌های اوکراینی صادر شده است.

این اعتمادپذیرترین شاخص برای شمارش آوارگان اوکراینی است که از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه به فرانسه مهاجرت کرده‌اند.

حداقل کمک هزینه پناهجویی که به اوکراینی‌ها تخصیص داده می‌شود، حتی اگر درخواست پناهندگی نداده باشند، روزی ۶.۸۰ یورو برای هر نفر است.

هشدار پوتین درباره واکنش «سریع» روسیه در صورت مداخله خارجی در اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه نسبت به هرگونه مداخله خارجی در جنگ اوکراین هشدار و اطمینان داد که چنین مداخله‌ای با واکنش «سریع و رعدآسا»‌ی روسیه مواجه خواهد شد.

پوتین در مجمع فدرال شورای قانونگذاران گفت: «اگر کسی قصد کند از بیرون در آنچه (در اوکراین) در حال رخ دادن است مداخله کرده و تهدید ناپذیرفتنی برای روسیه ایجاد کند، باید بداند که پاسخ ما (..) سریع و برق آسا خواهد بود.»

به گفته وی، روسیه در استفاده از مدرن‌ترین سلاح‌های خود تردیدی نخواهد داشت.

او گفت: «ما ابزار‌هایی داریم که هیچ کس دیگری نمی‌تواند ادعای داشتن آن را بکند. ما لاف نمی‌زنیم، اگر مجبور باشیم از آن‌ها استفاده خواهیم کرد؛ و من می‌خواهم همه این را بدانند.»

وی افزود: «همه تصمیمات در این زمینه قبلاً گرفته شده است.»

روسیه هشت دیپلمات ژاپنی را اخراج کرد

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد در تلافی تصمیم مشابهی که اخیراً توسط توکیو علیه دیپلمات‌های روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین گرفته شده بود، هشت دیپلمات ژاپنی را از خاک خود اخراج کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته است که از آغاز عملیات نظامی مسکو در ۲۴ فوریه، توکیو «مسیری آشکارا خصمانه و ضد روسی در پیش گرفته است».

از دیپلمات‌های اخراجی ژاپنی خواسته شده است که تا پیش از ۱۰ مه خاک روسیه را ترک کنند.

اوکراین مدعی شد به نیرو‌های روسی در جزیره مار حمله کرده است

ارتش اوکراین مدعی شد که مواضع روسیه را در «جزیره مار» در دریای سیاه که از زمان آغاز تهاجم نیرو‌های روسی به نماد مقاومت اوکراین تبدیل شده، گلوله‌باران کرده است.

ستاد فرماندهی ارتش در منطقه جنوب اوکراین شامگاه سه‌شنبه در فیس بوک نوشت: «نیرو‌های ما حملاتی را به مواضع دشمن در جزیره مار انجام دادند.»

ارتش اوکراین همچنین گفته است که در حال به دست آوردن اطلاعات روشن از میزان تلفات روس‌هاست.

روسیه این موضوع را که در این جزیره حمله‌ای صورت گرفته تأیید نکرده است.

اوکراین کوتاه زمانی پس از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، کنترل این جزیره را در دست گرفت.

این جزیره کوچک از نخستین روز جنگ معروف شد. در آن زمان مرزبانان اوکراینی در مکالمه رادیویی خطاب به روس‌ها که خواستار تسلیم آن‌ها بودند، فریاد زدند: «کشتی نظامی روس، برو گمشو!» صدای آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی همرسان شد و جزیره مار به نماد مقاومت در اوکراین بدل گردید.

سربازان اوکراینی اسیر و پس از آن در تبادل اسرا آزاد شدند.

بزرگترین شرکت تولیدکننده پهپاد جهان در چین فعالیت خود را در روسیه و اوکراین به حالت تعلیق درمی‌آورد

شرکت بزرگ تولیدکننده هواپیما‌های بدون سرنشین در چین (DJI) اعلام کرده است که تمامی فعالیت‌های تجاری خود را در روسیه و اوکراین به حالت تعلیق درمی‌آورد.

این اقدامی نادر از سوی یک شرکت چینی به شمار می‌رود چرا که دولت این کشور از زمان تهاجم روسیه به اوکراین با تحریم‌های جهانی علیه مسکو همراهی نکرده است.

روسیه ۲۸۷ نماینده پارلمان بریتانیا را تحریم کرد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که صد‌ها نماینده پارلمان بریتانیا را در اقدامی تلافی‌جویانه تحریم کرده است.

کرملین گفته است این تصمیم در واکنش به وضع تحریم‌های بریتانیا علیه روسیه به خاطر جنگ در اوکراین اتخاذ شده است و این افراد کسانی بوده‌اند که «بیشترین نقش را در تصویب تحریم‌های ضد روسیه داشتند».

در اثر این تحریم‌ها دارایی‌های نمایندگان در روسیه توقیف می‌شود و آن‌ها اجازه سفر به این کشور را نخواهند داشت.

پیشتر دولت ولادیمیر پوتین، بریتانیا را به «تحریک کردن اوکراین به حمله به داخل خاک روسیه» متهم کرده بود.

روسیه از سازمان جهانی گردشگری خارج شد

سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد ساعاتی پیش از رای‌گیری شورای اجرایی این نهاد برای تعلیق عضویت روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، مسکو گفته است که از این سازمان بین‌المللی خارج می‌شود.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که مقر آن در مادرید اسپانیا قرار دارد اعلام کرد روسیه قصد خود را برای خروج از این سازمان به اطلاع رسانده و تعلیق عضویت این کشور فوراً عملیاتی خواهد شد.

جهش قیمت گاز در اروپا در پی قطع تحویل گاز روسیه به لهستان و بلغارستان

در پی انتشار بیانیه شرکت انرژی گازپروم روسیه مبنی بر توقف تحویل گاز به لهستان و بلغارستان، قیمت گاز اروپا تا ۲۴ درصد افزایش یافته است.

بنابه گزارش‌ها این مبلغ در حالی به ۱۲۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده است که با گرم شدن هوا و کاهش تقاضا برای گرم کردن خانه‌ها و ادارات انتظار می‌رفت قیمت انرژی نیز افت کند.

صدراعظم اتریش پرداخت هزینه گاز وارداتی از روسیه به روبل را رد کرد

کارل نهمر، صدراعظم اتریش، ادعا‌ها درباره پرداخت هزینه گاز وارداتی روسیه به روبل را رد کرد و گفت این «اخبار جعلی» توسط رسانه‌های روسیه منتشر شده‌اند.

آقای نهمر گفت: «شرکت نفت و گاز اتریش (OMV) به پرداخت هزینه‌های تحویل گاز از روسیه به یورو ادامه خواهد داد. اتریش به تحریم‌های مشترک اتحادیه اروپا که مورد توافق قرار گرفته‌اند دقیقا پایبند است.»

بریتانیا: غرب باید سلاح‌های سنگین، تانک و هواپیما به اوکراین بفرستد

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت غرب باید تجهیزات نظامی بیشتری از جمله تسلیحات سنگین، تانک و هواپیما به اوکراین بفرستد تا این کشور بتواند جنگ خود را علیه تهاجم روسیه تقویت کند.

خانم تراس گفت: «اگر پوتین موفق شود، تیره‌روزی بیش‌تری در سرتاسر اروپا و همینطور عواقب وحشتناکی در سرتاسر جهان خواهیم دید و ما دیگر هرگز احساس امنیت نخواهیم کرد؛ بنابراین باید برای کمکی درازمدت آماده شویم و حمایت خود از اوکراین را افزایش دهیم.»

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین خواستار وضع تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه روسیه شد و گفت غرب باید واردات نفت و گاز روسیه را «یک‌بار برای همیشه» متوقف کند.

فن در لاین: اتحادیه اروپا به «باج‌گیری» گازی روسیه به صورت هماهنگ واکنش نشان خواهد داد

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، با انتقاد از قطع صادرات گاز روسیه به لهستان و بلغارستان، مسکو را به باج‌گیری از اروپا متهم کرد.

خانم فن در لاین با غیرقابل قبول خواندن این تصمیم گفت: «کشور‌های عضو دقیقاً برای چنین سناریویی برنامه‌های اضطراری را از پیش اجرا کرده‌اند و ما در هماهنگی و همبستگی با آن‌ها کار کرده‌ایم.»

رئیس کمیسیون اروپا اضافه کرد: «ما در حال بررسی برای یک واکنش هماهنگ از سوی اتحادیه اروپا در این خصوص هستیم و همینطور به همکاری با شرکای بین‌المللی خود برای تامین انرژی از طریق مسیر‌های جایگزین ادامه خواهیم داد.»

نخست‌وزیر بلغارستان: روسیه با قطع صادرات گاز «باج‌گیری» می‌کند

کریل پتکوف، نخست‌وزیر بلغارستان، گفت درخواست‌های شرکت گازپروم روسیه برای دریافت طلب خود به روبل و قطع متعاقب صادرات گاز به بلغارستان، «نقض فاحش قرارداد فعلی و باج‌گیری» است.

روسیه صادرات گاز به بلغارستان را هم متوقف کرد

گازپروم، غول صنایع انرژی روسیه، اعلام کرد پس از لهستان عرضه گاز به بلغارستان را نیز متوقف کرده است.

گازپروم گفته است این دو کشور از پرداخت هزینه محموله‌ها به روبل روسیه خودداری کرده‌اند و این شرکت از یک آوریل بدین سو هیچ مبلغی از لهستان و بلغارستان دریافت نکرده است.

ولادیمیر پوتین پیشتر تهدید کرده بود که کشور‌های مشتری نفت و گاز روسیه باید طلب خود را به روبل بپردازند در غیر این صورت ارائه انرژی به آن‌ها قطع خواهد شد.

تصمیم روسیه در قطع صادرات گاز به بلغارستان در حالی صورت می‌گیرد که قرار است شماری از اعضای دولت بلغارستان این هفته به اوکراین بروند تا درباره کمک‌های مالی و نظامی به این کشور تصمیم بگیرند.

لهستان دو تبعه روسیه و بلاروس را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرد

دولت لهستان با صدور بیانیه‌ای گفته است یک تبعه روسیه و یک تبعه بلاروس را که در لهستان مشغول «فعالیت‌های جاسوسی» بوده‌اند دستگیر و حکم بازداشت سه ماهه برای آن‌ها صادر کرده است.

ورشو اعلام کرده است این دو نفر که مظنون به انجام کار‌های جاسوسی برای سرویس‌های مخفی روسیه هستند «به نمایندگی از سازمان اطلاعات روسیه فعالیت‌هایی را با هدف شناسایی عملکرد نیرو‌های مسلح لهستان، از جمله حضور ارتش این کشور در مرز بلاروس، انجام می‌داده‌اند.»

شنیده شدن صدای چندین انفجار در داخل خاک روسیه

در ساعات بامداد روز چهارشنبه صدای چندین انفجار در سه استان مرزی روسیه در همسایگی اوکراین شنیده شد و همزمان یک انبار مهمات نیز در استان بلگورود آتش گرفت.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود، گفت آتش در این انبار مهمات در نزدیکی روستای استارایا نلیدوکا خاموش شده است.

در شبکه‌های اجتماعی ویدئو‌هایی منتشر شده است که به نظر می‌رسد شلیک پدافند هوایی روسیه را به اهدافی نامعلوم در آسمان نشان می‌دهد. الکساندر گوسف، فرماندار منطقه وورونژ روسیه، گفت نیرو‌های این کشور یک پهپاد کوچک را در این ناحیه سرنگون کرده‌اند.

روسیه پیشتر در اوایل ماه جاری اوکراین را متهم کرده بود که با هلیکوپتر به یک انبار سوخت در بلگورود حمله کرده است.

بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین آغاز شد

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید دیپلمات‌های این کشور بازگشت به اوکراین را با سفر‌های یک روزه به دفاتر دیپلماتیک موقت در شهر لویو آغاز کرده‌اند.

طبق اعلام مقامات آمریکایی، اولین گروه از این دیپلمات‌ها صبح سه‌شنبه از مرز لهستان وارد اوکراین شده و پس از گذراندن یک روز کاری در لویو در غرب کشور مجدد در عصر همان روز به لهستان بازگشتند.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر محرمانه خود به کی‌یف به مقامات این کشور اعلام کرده بود که دیپلمات‌های ایالات متحده فعالیت خود را به زودی در اوکراین از سر خواهند گرفت.

نخست‌وزیر بریتانیا ادعا‌های روسیه مبنی بر «جنگ نیابتی ناتو» در اوکراین را رد کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، ادعای مسکو مبنی بر این‌که غرب در حال پیشبرد یک جنگ نیابتی با روسیه است را رد کرد و گفت کشورش نمی‌خواهد این نزاع به فراتر از مرز‌های اوکراین کشیده شود.

آقای جانسون با این حال اضافه کرد که اوکراینی‌ها از داخل خاک روسیه مورد حمله قرار می‌گیرند و به همین خاطر «حق محافظت و دفاع از خود» را با حمله به داخل خاک روسیه دارند.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ناتو را به پیشبرد یک جنگ نیابتی در اوکراین متهم کرده بود.

روسیه صادرات گاز به لهستان را قطع کرد

داده‌های شبکه اپراتور‌های انتقال گاز اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز به لهستان را متوقف کرده است.

شرکت دولتی گاز لهستان گفته است گاز روسی وارداتی به این کشور که پیشتر از طریق خطوط لوله اوکراین و بلاروس تامین می‌شد روز چهارشنبه قطع شده است، با این حال ورشو اعلام کرده است که نیازی به برداشت از ذخایر ندارد چرا که ذخیره گاز آن ۷۶ درصد پر است.

شرکت گاز پروم دلیل این اقدام را عدم دریافت مطالباتش به روبل عنوان کرده و گفته است گاز صادراتی به بلغارستان را نیز قطع خواهد کرد. این شرکت پیشتر هشدار داده بود ارسال انرژی به کشور‌هایی که برای خرید آن روبل پرداخت نمی‌کنند را متوقف خواهد کرد.

لهستان با غول انرژی گازپروم قراردادی برای واردات ۱۰.۲ میلیارد متر مکعب در سال دارد که حدود ۵۰ درصد مصرف این کشور را پوشش می‌دهد.

لهستان از جمله کشور‌های اروپایی است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین به دنبال اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه بوده و کمک‌های نظامی و مالی گسترده‌ای به کی‌یف کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
1
30
روسیه هرچی گفت باور نکنید . فقط دروغ و تبیلغات میکنن اینا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
26
2
زمستون تو راهه و حال و احوال کشورها و مردم اروپایی دیدن داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
0
11
هیچ غلطی نمی تونی بکنی، تو از پس اوکراین برنیومدی بابا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین