کد خبر: ۷۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۵
سید احمد خاتمی در مراسم شهدای جمعیت موتلفه:

مذاکره با دنیا، کار عقلایی و مشروع است

طرح بحث هسته ای بهانه جویی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت شهدای جمعیت موتلفه اسلامی، گفت: «دنیای استکبار، آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین نمی‌توانند نظام دینی را در منطقه تحمل کنند انرژی هسته‌ای و سلاح هسته‌ای بهانه‌جویی است و این مساله که تمام شد، چیز دیگری را علم می‌کنند و پاسخ این بهانه‌جویی‌ها مقاومت است».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب ،حجت الاسلام سید احمد خاتمی که به مناسبت چهل وسومین سالگرد شهادت امانی ،بخارایی،نیک نژادو صفار هرندی در مسجد جهاد ستاد کل نیروهای مسلح سخن می گفت ، در ابتدای سخنانش با اشاره به روایتی در مورد احداث این مسجد و ریخته شدن خون این شهیدان در محل آن ، گفت: «در روایت داریم که هیچ مسجدی ساخته نمی‌شود مگر اینکه در محل آن خون پیامبر یا مومن و یا شهیدی در آنجا ریخته شده باشد».

وی با بر شمردن سه ویژگی برای این شهدا، ویژگی اول را جزء سابقون بودن شهدا دانست و دومین ویژگی آنها را شهادت در راه استقلال و عظمت کشور عنوان کرد چون که ارائه دهنده قرارداد کاپیتولاسیون را اعدام کردند.

وی همچنین سومین ویژگی این شهیدان را تعبد و اخلاص آنها در دین برشمرد.

امام جمعه موقت تهران با مبارزات زمان شاه را به پنج گروه تقسیم کرد که گروه اول مبارزات غیرمذهبی‌ها با عقاید مارکسیستی و الحادی بودند که مبارزاتشان جواب نداد نوع دوم مبارزات لیبرال منشانه بود که مطلقا این افراد اهل مبارزه نبودند و در چارچوب سلطنت مبارزه می‌کردند مانند نهضت آزادی که به روش پارلمانتاریستی مبارزات معتقد بودند.
دیگرنوع مبارزات رنگ مذهبی غیر عمیقی داشتند که به فاز مسلحانه گرویدند و همین بی‌تعمقی در دین به ارتداد سال 1354 مجاهدین آن روز و منافقین امروز منجر شد.

وی نوع چهارم مبارزات را مخلصانه و با انگیزه غیرت دینی و تشکیل حکومت اسلامی نامید که نواب صفوی از پیشگامان این مبارزه بودند که نهایتا توسط حکومت شاه سرکوب شدند.

سید احمد خاتمی نوع چهارم ‌مبارزات را مبارزانی مخلصانه به رهبری مرجعیت و ولایت برشمرد که نتیجه آن سقوط رژیم شاه بود.

وی ادامه داد: «در حال حاضر دنیای استکبار، آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین نمی‌توانند نظام دینی را در منطقه تحمل کنند و این یک حقیقت قرآنی است و تا وقتی شما روی دینتان ایستاده‌اید آنها به مبارزه بر علیه شما دست خواهند زد ولی معنای این حرف این نیست که ما ارتباط با دنیایی را قطع کنیم».

سیداحمد خاتمی ادامه داد: «ارتباط ما با آمریکا و اسرائیل قطع است ولی مذاکره با دنیا برای آنچه که گرفتن حق ماست یک کار عقلایی و مشروع است».

وی ادامه داد: «آقای سولانا به ایران آمده و یک بسته پیشنهادی آورده ولی حرف این است که دنیای استکبار به چیزی کمتر از عدول ما از ارزش‌های دینی قانع نیست. انرژی هسته‌ای و سلاح هسته‌ای بهانه‌جویی است و این مساله که تمام شد، چیز دیگری را علم می‌کنند و پاسخ این بهانه‌جویی‌ها مقاومت است».

سیداحمد خاتمی ادامه داد: «آینده نشان خواهد داد که سرافرازی از آن ملتی است که پای حقش بایستد و تا آخرین نفر وقطره خون مقاومت کند».

امام جمعه موقت تهران با قائل شدن به تفاوت میان فعال سیاسی مذهبی و غیرمذهبی گفت: «سیاسی غیرمذهبی، کاری به کار دین ندارد و کاری به حلال و حرام ندارد ولی سیاسی مذهبی در انتخاب مواضع دنبال جهت شرعی است چه مواضع فردی و چه مواضع حزبی».

وی ادامه داد: «در عرصه سیاسی موضع ولی فقیه حجت شرعی است بنابراین دستور حزبی اگر در این چارچوب باشد مشروعیت دارد در غیر اینصورت هیچ مشروعیتی ندارد».
سیداحمد خاتمی افزود: «نکته دوم این است که تجارب گذشته به ما نشان داده که مبارزه‌ای که ولی فقیه در راس آن باشد جواب می‌دهد و تجربه این سه دهه بعد از انقلاب نیز جلوداری موفق ولی فقیه را اثبات می‌کند وعزتمندی ما در پاسداری از ولایت فقیه است پاسداری هم در حوزه نظری و هم در عرصه عملی».

وی با اشاره به ذکر حدیثی از امام صادق(ع) ادامه داد: «قبل از آنکه منحرفان به جان بچه های شما بیفتند شما آنها را با احادیث ما بیمه کنید و ما باید به عمق باورهای دینی بچه‌هایمان بپردازیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین