کد خبر: ۷۶۸۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

شوک بزرگ به فوتبال ایران؛ سهمیه ایران کم شد

با پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، فوتبال ایران در رنکینگ کسب سهمیه به رتبه پنجم آسیا سقوط کرد.
شوک بزرگ به فوتبال ایران؛ سهمیه ایران کم شد
آفتاب‌‌نیوز :

دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برگزار و چهره تیم‌های حاضر در مرحله یک هشتم نهایی نیز مشخص شد. فولاد به عنوان تنها نماینده ایران در این رقابت‌ها باقی ماند، اما سپاهان پس از شکست سنگین برابر الدحیل از دور مسابقات کنار رفت.

درخشش فولاد و پیروزی سپاهان در دور پنجم این مسابقات برابر پاختاکور ازبکستان باعث شده بود که فوتبال ایران با کسب امتیازات مثبت به رتبه چهارم رنکینگ کشور‌های صاحب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ صعود کند تا تیم‌های ایرانی دارای ۳ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم در این پیکار‌ها باشند.

فرمول امتیازدهی کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشور‌ها برای کسب سهمیه هر فصل مورد نظر، به چهار دوره قبلی لیگ قهرمانان آسیا بازمیگردد. بدین صورت که علاوه بر فصلی که در جریان است، سه فصل گذشته که به پایان رسیده و نتایج آن مشخص شده نیز ملاک امتیازدهی قرار می‌گیرد و این امتیازات نیز به رتبه تیم‌ها در رنکینگ، تعداد تیم‌های حاضر در هر کشور طی آن فصل و ضرایب برد، تساوی و شکست در هر مسابقه بستگی دارد.

شوک بزرگ به فوتبال ایران؛ سهمیه ایران کم شد

اما شکست سنگین سپاهان در روز آخر و تساوی فولاد برابر شباب الاهلی با پیروزی پاختاکور مقابل التعاون و همچنین صعود نسف قرشی از گروه خود به دور بعدی مسابقات همراه گردید. این نتایج باعث شد تا دو تیم فولاد و سپاهان در روز آخر امتیاز کمتری را به جمع امتیازات کسب شده ایران اضافه کنند، اما در سوی مقابل ازبک‌ها بیش از ۴ امتیاز را تصاحب کرده و این مسئله منجر به صعود آن‌ها در رنکینگ اصلی شد.

تیم فوتبال نسف قرشی که به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کرد، در رقابت‌های امسال لیگ قهرمانان آسیا ۶.۶ امتیاز را برای ازبک‌ها جمع آوری کرد و پاختاکور نیز توانست ۳ امتیاز را به دست بیاورد تا جمع کلی امتیازات نمایندگان ازبکستان طی ۴ دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا به عدد ۶۰.۸۶۵ برسد.

فولاد نیز امسال با کسب ۷.۵ امتیاز کمک بزرگی به افزایش امتیازات ایران در جدول محاسبه امتیازات کشور‌ها برای کسب سهمیه کرد و سپاهان نیز توانست ۳.۵ امتیاز را جمع آوری کند. بدین ترتیب جمع کلی امتیازات نمایندگان ایران در ۴ دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا به عدد ۵۹.۹۵۹ رسید تا ایران به دلیل ۰.۹۰۶ امتیاز کمتر نسبت به ازبکی‌ها به رتبه پنجم آسیا سقوط کرده و سهمیه ۳+۱ را به ازبکستان واگذار کند و تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ دارای سهمیه ۲+۲ باشند.

تنها راه بازگشت دوباره فوتبال ایران به رتبه چهارم و کسب سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم، درخشش فولاد در ادامه مسابقات و حذف نسف قرشی از دور این مسابقات است. خوزستانی‌ها باید در دور یک هشتم نهایی به مصاف الفیصلی عربستان بروند و نسف قرشی نیز با الشباب عربستان دیدار خواهد کرد.

در صورت کسب نتیجه مطلوب توسط فولاد و شکست تیم ازبکستانی، آنگاه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا فصل ۲۰۲۴ - ۲۰۲۵ یک بار دیگر سهمیه ۳+۱ را از آن خود خواهد کرد. برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید تا ۴ و ۵ بهمن صبوری به خرج داد.

باید این نکته را نیز متذکر شد که سهمیه ایران در دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا یعنی فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ تصویب شده و ایران دارای سهمیه ۳+۱ است. یعنی سه تیم به صورت مستقیم در مرحله گروهی حاضر می‌شوند و یک تیم نیز راهی دیدار پلی آف خواهد شد.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین