کد خبر: ۷۶۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۲:۱۶
در نامه آل‌اسحاق به احمدی نژاد مطرح شد

نگرانی اتاق بازرگانی از نحوه واگذاری مخابرات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌: رییس اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران در نامه‌ای به رییس جمهوری نسبت به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ابراز نگرانی کرد. یحیی آل اسحاق دراین نامه نوشته است: «واگذاری شرکت مخابرات به صورت یک شرکت واحد موجب ایجاد انحصار در ارائه این گونه خدمات در کشور خواهد شد».

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، رییس اتاق تهران در این نامه که رونوشت آن برای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان خصوصی سازی و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار نیز ارسال شده است، علاوه بر اظهار نگرانی نسبت به نحوه واگذاری شرکت مخابرات، خواستار رفع مشکلاتی شده است که اعتقاد وی در شیوه قیمت گذاری، نحوه واگذاری و نادیده گرفتن قراردادهای طولانی مدت شرکت مخابرات وجود دارد.

آل‌اسحاق همچنین از شکل گیری انحصار ابراز نگرانی کرده و به احمدی نژاد نوشته است: «واگذاری شرکت مخابرات به صورت یک شرکت واحد و به نحوی که کماکان، ارائه خدمات تلفن ثابت و خدمات وابسته را در سراسر کشور به عهده دارد، موجب ایجاد انحصار در ارائه این گونه خدمات خواهد شد».

به اعتقاد او نحوه واگذاری شرکت مخابرات با مواد متعددی از لایحه اجرای سیاست‌های اصل 44 در تناقض و تضاد بوده و موجب انحصار و تضییع حقوق شهروندان خواهد شد.

رییس اتاق تهران تاکید کرده است: «ایجاد مجدد زیر ساخت های مخابراتی اعم از نصب چندین هزار کیلومتر کابل و چند هزار پست مخابراتی، نه برای کشور توجیه اقتصادی دارد و نه برای هیچ سرمایه گذاری، بنابراین انتظار نمی‌رود که این انحصار به وسیله اعطای مجوزهای جدید سرمایه گذاری هم از بین برود».

آل اسحاق در بخش دیگری از این نامه یادآوری کرده است که با واگذاری شبکه کابل‌ و سیم های مسی شرکت مخابرات در قالب دارایی‌های این شرکت به بخش غیر دولتی یا سرمایه گذار خارجی در صورت ضعف عملکرد این شرکت و یا عدم توجه به حقوق مصرف کننده یا الزامات فنی و اقتصادی ملی، امکان به وجود آمدن چالشهای جدی محتمل خواهد بود».

در نامه‌ای که از سوی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نگاشته شده به این موضوع نیز اشاره شده است که در ارزش گذاری و واگذاری شرکت مخابرات تعهدات و قراردادهای این شرکت با شرکت‌های فعال در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات مانند ارائه دهندگان خدمات اینترنت و تلفن همراه نادیده انگاشته شده اند.

به عقیده رییس اتاق تهران این مهم علاوه بر آنکه موجب انحراف تعهدات و داراییهای ارزش گذاری شده شرکت از میزان واقعی آنها شده است موجب بروز کشمکش های قانونی و حقوقی فراوانی در زمان پس از واگذاری نیز خواهد شد.

به نوشته آل اسحاق رویکرد کنونی نه تنها موجب صدمه به صدها شرکت متعامل شرکت مخابرات و در معرض تعطیلی قرار گرفتن آنها و بیکاری هزاران نیروی کارشناس و متخصص شده، بلکه به موجب قانون دولت نیز مکلف به تأمین خسارات ناشی از تعهدات اعلام نشده شرکت مخابرات در زمان واگذاری به خریداران جدید خواهد شد.

نامه رییس اتاق تهران به رییس جمهور همچنین دربرگیرنده سه پیشنهاد مشخص است که آل‌اسحاق توجه دولت به این نکات را خواستارشده است.

به پیشنهاد او به منظور جلوگیری از ایجاد انحصار و فراهم سازی شرایط رقابت در کشور شرکت‌های مخابراتی در سراسر کشور باید به صورت شرکت‌های استانی واگذار شوند. به گفته آل‌اسحاق این روش که در مورد شرکت‌های گاز رعایت شده است روش مناسبی برای فراهم سازی فضای رقابت در کشور می‌شود.

در نامه آل اسحاق همچنین از روش واگذاری حق بهره برداری طولانی مدت از این شبکه به جای واگذاری مالکیت کابل‌های مخابراتی و شبکه سیم مسی مخابرات کشور به عنوان یکی دیگر از موارد پیشنهادی اتاق تهران مطرح شده است.

به اعتقاد رییس اتاق تهران استفاده از این روش می‌تواند این امکان را ایجاد کند که در صورت ناتوانی شرکت پیمانکار در ارائه مناسب خدمات، دولت با شرکت دیگری وارد مذاکره شده و قرارداد تازه‌ای امضا کند.

رییس اتاق تهران همچنین خواستار تعیین تکلیف کلیه قراردادهای طویل المدت شرکت مخابرات شده و نتیجه آن را اطلاع خریداران، از کم و کیف قراردادها و جلوگیری از از تبعات منفی ناشی از نادیده گرفتن قراردادها عنوان کرده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی این اتاق آل‌اسحاق در نامه خود تاکید کرده است: «ضمن پشتیبانی قاطع از اجرای سیاست‌های اصل 44 توسط دولت محترم و اعتقاد کامل به اصل واگذاری هر چه سریعتر تصدی گری های دولت، خواستار توجه به دغدغه های بخش خصوصی دراین زمینه هستیم». 

براساس گزارش روابط عمومی اتاق تهران، نامه رئیس اتاق تهران درحالی برای رئیس جمهوری ارسال شده است که به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، در حال حاضر اطلاعات شرکت مخابرات به سازمان حسابرسی ارایه شده وهنوز رقم سرمایه آن مشخص نیست.

بنابر اظهارات علی رحمانی، هنوز نام شرکت مخابرات در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت نرسیده است که این موارد و انجام بروکراسی اداری واگذاری آن را با تاخیر مواجه می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۸
0
0
بفروش هر آنچه داري بفروش
بيچاره كسي كه بعد تو مي آيد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین