کد خبر: ۷۶۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۳:۰۴

گزارش نیوزویک از مرحله جدید طرح ارتقای امنیت اجتماعی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: پلیس ایران کسانی را که از پوشش مجاز و قانونی تخطی نمایند، تنبیه می کند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فروشگاه‌هایی را که اقدام به فروش این قبیل البسه نمایند نیز مجازات خواهد کرد.
 
این تنبیه شامل کسانی که از مدل های موی غیر اسلامی استفاده نمایند، همچنین آرایشگاه هایی که چنین خدماتی ارائه دهند نیز خواهد شد.

بنا به گزارشهای رسیده، پلیس جمهوری اسلامی ایران با متوقف کردن خودروها و عابران پیاده در خیابانها، با آنهایی که پوشش و ظاهری غیر اسلامی داشته باشند برخورد خواهد کرد.

این برخورد ها اگر چه در بیشترموارد شامل دختران و زنان می شود اما پسران و مردانی را نیز که به تعبیر پلیس، پوشش و ظاهری « به شدت غربزده و تابع مد » داشته باشند را نیزشامل خواهد شد.

دور جدید این برخورد ها که از روز شنبه هفته جاری و در تهران آغاز شده است با هدف واداشتن زنان به پوشیدن لباس های گشادی که اندام ایشان را ننمایند، همچنین پوشانیدن تمامی موی سر در محیط‌های عمومی صورت می‌گیرد.

بسیاری از زنان، به ویژه در تهران، پایتخت ایران، با پوشیدن لباس های کوتاه و رنگی، که اندام آنها را نسبتا مشخص می‌نماید، همچنین با پوشیدن روسری هایی که مقدار زیادی از موی سر آنها را نمی‌پوشاند به خطوط قرمز تعیین شده توسط دولت، برای پوشش و ظاهر فشار وارد می‌آورند.

طی سالهای گذشته، دولت محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سخت‌گیر جمهوری اسلامی ایران، با فرارسیدن فصل تابستان که گرمای هوا، حجم وسیعی از مردم را به خیابانها کشانیده و زنان را وادار به پوشیدن لباسهای نازکتر می‌نماید، برنامه برخورد با متخلفین از پوشش رسمی را به اجرا گذارد.

طی عملیات برخورد با متخلفین، پلیس با متوقف ساختن زنانی که پوششی نامناسب داشتند، در خیابان‌ها اقدام با بازداشت و یا تذکر به آنها می‌نمود.

این عملیات، شامل مردانی که موهایی بلند داشته و یا ظاهری بسیار غربی داشتند نیز خواهد شد.

بستن فروشگاه های خطاکار و عرضه کنندگان پوشاک نامناسب، گام دوم این برخورد‌ها بود که با هدف جلوگیری از عرضه پوشاک نامناسب در جامعه پیش از خرید آن توسط مردم صورت گرفت.

روزنامه کارگزاران، از روزنامه های اصلاح طلب ایرانی روز دوشنبه همچنین خبرداد که پلیس با هدف برخورد با ریشه های انحراف ظاهر زنان و مردان، از ایشان این سوال را پرسیده است که لباس نا متناسب خود را از کجا خریده و با موی سر نا متعارف خود را کجا آراسته‌اند.

در همین حال،خبرگزاری نیمه رسمی فارس به نقل از یک سخنگوی نیروی پلیس، خبر از بسته شدن 32 فروشگاه عرضه لباس و آرایشگاه که ناقض قانون عرضه خدمات متعارف بوده‌اند داد.

این مقام رسمی همچنین خبر از متوقف کردن 21 خودرو که استفاده کنندگان ازآنها قوانین پوشش رسمی را نقض کرده‌اند داد. این سخنگو در مورد بازداشت و دستگیری کسی در این باره اظهار نظری نکرد.

گفتنی است، یکی  دیگر از مقامات رسمی پلیس، با دفاع از عملکرد این نیرو در این قبیل برخورد ها اظهار داشت: « افرادی که از پوشش نامناسب استفاده می کنند، همچنین کسانی که اقدام به فروش و عرضه این محصولات و خدمات می‌نمایند اینک نسبت به قانون شکنی خود آگاهند، چرا که ما پیشتر به آنها هشدار داده‌ایم».

این مقام مسئول درادامه و در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا افزود: «چرا باید برخی افراد اقدام به رفتارهایی نمایند که جامعه، آن اعمال را قانون شکنی و خطا تلقی می کند؟»

هنوز مشخص نشده است که فروشگاه‌های خاطی تا چه مدت بسته خواهند ماند.

گفتنی است که دولت ایران با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 مردم را به پوشیدن لباس رسمی و قانونی تازه‌ای واداشت.

با این همه فشارهای وارده از سوی دولت در اواخر دهه 1990 میلادی و به قدرت رسیدن رییس جمهور اصلاح طلب، محمد خاتمی رو به کاستی نهاد به طوری که بسیاری از زنان، پوشیدن البسه رنگارنگ، آراستن چهره و پوشیدن روسری‌های کوتاه که تمام گیسوانشان را در بر نمی‌گرفت را تجربه نمودند.

محمود احمدی نژاد که در سال 2005 به قدرت رسید، با حمایت گروه‌های تندرو، تلاشی را برای بازگشت به ارزشهای اسلامی با نگاهی سخت‌گیرانه آغاز نمود.

دولت وی که در پی مشکلات عمیق اقتصادی داخلی درمیان مردم به شدت دچار افت و کاهش محبوبیت شده، از دیگر سوی با غرب نیز دچار تنش و چالشی عمیق است، تلاش جدی و پی‌گیرانه‌ای را به منظور ایجاد قوانین سخت‌گیرانه پوشش در محیط‌های عمومی، به جای برخورد‌های دوره‌ای و فصلی به انجام نمی‌رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
خطوط قرمز تعیین شده توسط دولت، برای پوشش و ظاهر كه رپيس جمهور قبل از انتخابات گفت اين چيزا نبود.
مغازه ها هم خوب بايد تعطيل كرد كه شايد برق كمتر مصرف بشه ديگه
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
انسان برای خودسازی باید از خودش شروع کنه بعد دیگران
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
اين طرحها بيشتر جامعه را به فساد سوق داده.

امير
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
آقاي دكتر احمدي نژاد ، رئيس جمهور محبوب (!) مردم ايران ، اين چنين مبارزه اي نه تنها جلوي اين گونه رفتارها را نميگيرد بلكه تنها باعث دين گريزي و نارضايتي مردم از حكومت جمهوري اسلامي ميگردد
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
"ذکر این نکته ضروری است، که انتشار این گزارش در آفتاب به هیچ وجه به معنی تأیید تمام یا بخشی از آن نیست."
شما تاييد نكنيد!!
ما تمامش را تاييد مي كنيم!!
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
آدم یاد اجبار به بی حجابی در دوران رضا خان یا قضیه ویدیو و ماهواره و... می افته. همه خوب میدونیم با اجبار و تهدید و زد و خورد هیچگاه فرهنگ آوری نشده. باید ریشه یابی شود.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
باعث تاسفه كه مخالفت غرب با پوشش اسلامي و تمسخر خطوط قرمز مسلمانان كه همانا پوشش و حجاب اسلامي ناموس عامه مردم ايرانه اينگونه در خبرگزاري محبوب آفتاب منعكس ميشه
ناشناس
|
-
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
یادم نمیره وقتی آقای احمدی نژاد قبل از انتخابات توی یه برنامه با آقای حیدری (مجری اخبار شبکه 2) مصاحبه میکرد گفت :
مگه مشکل مملکت ما نوع پوشش و لباس مردمه که بخوایم با اون مبارزه کنیم و ادامه داد که :
با وجود مشکلات زیاد رسیدگی به این قبیل موضوعات در دستور کار ما نیست

الان همه میتونن بگن که اون چقدر راست میگفت!
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
سلام.بر حسب تصادف ديروز داشتم به سخنراني آقاز احمدي نژاد پيش از انتخابات گوش ميكردم و به صداقت ايشان در گفتار و رفتار در اين روزها فكر ميكردم.جناب آقاي احمــــــدي نژاد اين حرف بسياري از جوانان اين كشور است:...از طلا گشتن پشيمان گشته ايم مرحمت فرموده مارا مس كنيد!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین