کد خبر: ۷۶۸۷۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۹

آسیب گرما به جنگل‌های زاگرس

عضو پیشین شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس آسیب بسیار زیادی از گرم شدن کره زمین دیدند، گفت: در حال حاضر بیماری ذغالی و آفات مختلف نزدیک به یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس را متأثر کرده و در بخش وسیعی از آن هم شاهد خشکی و مرگ درختان هستیم.
آسیب گرما به جنگل‌های زاگرس
آفتاب‌‌نیوز :

مرتضی ابراهیمی رُستاقی با بیان اینکه فشار بهره برداری و جمعیت بر جنگل‌های هیرکانی طی دو سه سال اخیر افزایش یافته، اما بهره برداری‌ها در زاگرس از قدیم الایام وجود داشته و سابقه طولانی دارد، اظهار کرد: جنگل‌های زاگرس در ۵۵۰۰ سال قبل به اوج تکامل خود رسیدند و قادر به پایدار ماندن هم بودند، اما به دلیل افزایش جمعیت و مسائل مختلف، بهره برداری وسیعی از آن صورت گرفت بطوریکه در حال حاضر کمتر از نیمی از مساحت جنگل‌های اولیه یعنی حدود ۵. ۵ میلیون هکتار باقی مانده است.

عضو پیشین شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه سراسر جنگل‌های زاگرس با فشار چرای دام مواجه است بطوریکه اجازه رویش حتی یک نهال هم به آن داده نمی‌شود.

ابراهیمی رستاقی از قاچاق چوب با ماشین سواری و همچنین زراعت و شخم زنی در شیب بسیار بالا در جنگل‌های زاگرس سخن گفت و افزود: متاسفانه عده‌ای با ماشین سواری چوب قاچاق می‌کنند و چیزی در کف جنگل باقی نمی‌ماند و نهایتاً هم درختان دچار ضعف فیزیولوژیک می‌شوند.

وی اظهارکرد: وضعیت جنگل‌های زاگرس طوری شده که دیگر توان تولید چوب و انجام وظایف زیست محیطی و تأمین علوفه دام‌ها و معیشت مردم را ندارد.

ابراهیمی رستاقی که در برنامه‌ای رادیویی سخن می‌گفت، وضعیت جنگل‌های خارج از شمال کشور را بسیار بدتر از جنگل‌های شمال عنوان کرد و گفت: جنگل‌های زاگرس حتی از نظر تاریخی هم از یک سابقه بهره‌برداری طولانی برخوردارند.

وی افزود: تاریخ مدون ما از زاگرس و دامنه‌های آن است بطوریکه عمده‌ی تمدن‌های سرزمین و عمده جمعیت در همین کانون شکل گرفتند و همین موضوع، دائماً جنگل‌های زاگرس را با امر بهره برداری مواجه کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین